BMW X3: blisko perfekcji
X3 to niezwykle istotny model w gamie bawarskiego producenta. To propozycja dla osób dysponujących zasobnym portfelem i umiarkowanymi potrzebami w kwestii przestronności wnętrza. Miejsca jest w nim mniej niż w X5, za to mocno odświeżony design w parze ze świetnymi właściwościami jezdnymi i szeroką paletą jednostek napędowych, uszczęśliwią nawet tych najbardziej wymagających. Do oferty właśnie wszedł turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów i właśnie takim egzemplarzem mieliśmy okazję pojeździć.
Gdy pierwsza generacja X3 wchodziła na rynek, Audi i Mercedes dopiero zastanawiały się nad stworzeniem kompaktowego SUV-a. BMW błyskawicznie osiągnęło sukces, sprzedając ponad 600 tysięcy aut przez siedem lat. Dzisiaj konkurencja postawiła bardzo wysoko poprzeczkę, dlatego Bawarczykom będzie znacznie trudniej powtórzyć ten świetny wynik. Do walki wystawili bardzo atrakcyjnie wystylizowany samochód z licznymi akcentami charakterystycznymi dla tej marki premium. Najbardziej w oczy rzucają się LED-owe pierścienie wokół reflektorów. Białe "okulary" czynią pojazd rozpoznawalnym z daleka. To nie koniec ciekawych detali. Jeśli sobie zażyczymy, możemy w nadkolach umieścić 19-calowe obręcze z niskoprofilowymi oponami i poruszać się na nich wyłącznie po asfalcie. Poza tym, chyba niewielu nabywców tego typu pojazdów myśli poważnie o zapuszczeniu się w leśne dukty.
W stosunku do poprzednika, znacznie lepiej przedstawia się sytuacja wewnątrz. Pierwsza generacja nie zachwycała ani designem, ani jakością wykończenia. W tym przypadku postęp jest wręcz niewyobrażalny. Zasiadając w świetnie wyprofilowanym fotelu, od razu spływa na nas luksusowy charakter samochodu. Jedyne zastrzeżenie możemy mieć do ciut za wysokiej pozycji siedziska. Niemieccy konstruktorzy przyzwyczaili nas do siedzenia prawie na "asfalcie".
Niemniej, więcej niedociągnięć nie udało nam się zlokalizować. Fotele mają wszechstronną regulację, a niewielkich rozmiarów kierownica z grubym wieńcem, świetnie leży w dłoniach. Zabierając na pokład czterech pasażerów, nie musimy się martwić o dyskomfort wywołany klaustrofobicznym klimatem. Miejsca jest pod dostatkiem, a za drugim rzędem wygospodarowano 550-litrowy bagażnik, nie mający w swej klasie godnego rywala. Po rozłożeniu kanapy dzielonej w stosunku 40:20:40, otrzymamy przestrzeń na poziomie 1600 litrów z prawie płaską podłogą. Małe dostawczaki mogą drżeć w obawie o swój los. Drobiazgi z łatwością skryjemy w licznych schowkach. Ten w drzwiach zmieści nawet 1.5-litrową butelkę.
Poza powyższymi udogodnieniami, pokład BMW możemy doposażyć w wiele ciekawych gadżetów. Jeśli tylko dysponujemy odpowiednio zasobnym portfelem, katalog nie będzie miał przed nami żadnych tajemnic. Bezkluczykowy system dostępu, panoramiczny i otwierany dach, aktywny tempomat, czy chociażby bardzo zaawansowany system multimedialny, z powodzeniem wystarczą do komfortowej eksploatacji na co dzień. Obsługa poszczególnych urządzeń nie nastręczy najmniejszych kłopotów, gdyż pojęcie wzorowej ergonomii przyświecało projektantom podczas tworzenia deski rozdzielczej.
Wybór silników w X3 zaspokoi potrzeby zdecydowanej większości potencjalnych nabywców. Pod maską mogą pracować 4-cylindrowe jednostki wysokoprężne jak i turbodoładowane benzynowe o tej samej liczbie cylindrów. Jeszcze przed wakacjami, w katalogu występował 3-litrowy wolnossący motor, ale jego miejsce zajął agregat oznaczony symbolem 28i. 4-cylindrowiec wspomagany turbosprężarką rozwija aż 245 koni mechanicznych i 350 Nm dostępnych w przedziale 1250-4800 obr./min. Może i brakuje mu szlachetnego dźwięku poprzednika, jednak kultura pracy i elastyczność wynagrodzi wszystkie krzywdy. Auto przyspiesza do 100 km/h w 6.7 sekundy, co pozwoli mierzyć się na światłach z usportowionymi kompaktami z emblematem GT.
Ponadto, dzięki 8-stopniowej przekładni automatycznej, pozwoli zaoszczędzić znaczne ilości paliwa. Zużycie benzyny w mieście przy umiarkowanej jeździe zawrze się w przedziale 10-12 litrów. Jazda po terenach niezabudowanych zaowocuje zapotrzebowaniem na poziomie 6.5-8 litrów. Korzystny obraz się zmieni, jeśli zechcemy uruchomić tryb sportowy i wykorzystać potencjał jednostki napędowej. Zachęca do tego stosunkowo sztywne zestrojenie zawieszenia i wyjątkowo precyzyjny układ kierowniczy. Dociskając pedał przyspieszacza do podłogi i umiejętnie dobierając przełożenia, pokonywanie ciasnych zakrętów stanie się uzależniającą przyjemnością. X3 pozytywnie zaskakuje na nierównych nawierzchniach. Mimo zastosowania niskoprofilowych opon, samochód skutecznie filtruje wszelkiej maści ubytki w asfalcie.
Najtańsze BMW X3 z silnikiem wysokoprężnym o mocy 143 koni mechanicznych wyceniono na 151 tysięcy złotych. 28i z napędem xDrive to już wydatek przynajmniej 190 tysięcy. Zakreślenie w konfiguratorze kilku nieodzownych pozycji sprawi, że cena z łatwością pułap 230-250 tysięcy. Audi Q5 i Mercedes GLK nie będą tańsze, więc wybór należy uzależnić jedynie od indywidualnych preferencji. W zamian za niemałe pieniądze, otrzymamy samochód gwarantujący sporo przyjemności z jazdy oraz przestronnym i funkcjonalnym wnętrzu. Irytujących niedociągnięć nie zdołaliśmy się dopatrzeć.
Piotr Mokwiński
/ll
"BMW X3 28i xDrive" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "R4, benzyna, turbo" |
Pojemność silnika cm3 | "1 997" |
Moc KM / przy obr./min | "245 / 5 000" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | null |
Skrzynia biegów | "automatyczna, 8-biegowa" |
Prędkość maksymalna km/h | "210" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "6,7" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "8,9 / 6,7 /7,5" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "10,9 / 7,7 / 9,3" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "550 / 1 600" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "4 648 / 1 881 / 1 675" |
Cena wersji podstawowej w zł | "151 900" |
Cena testowanego modelu w zł | "270 400" |
Plusy | null |
Minusy | null |