Trwa ładowanie...
14-11-2008 10:53

BMW Sauber F1-08 niczym F-14 Tomcat

BMW Sauber F1-08 niczym F-14 TomcatŹródło: AP
dx6ja5q
dx6ja5q

BMW Sauber sezon zakończyło na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej. Mimo, że po zwycięstwie w Kanadzie zespół skoncentrował się na pracach nad przyszłoroczną konstrukcją, wciąż rozwijano model F1.2008.

Dyrektor techniczny BMW Sauber, Willy Rampf, opowiedział o zmianach jakie zostały wprowadzane w trakcie sezonu.

- Przed sezonem wprowadzono nowe przepisy zabraniające korzystania z systemów kontroli trakcji. To wymusiło na nas budowę stabilnego bolidu, łatwego do prowadzenia który dobrze trzymałby się toru - powiedział Rampf.

Bolid, jaki w styczniu 2008 roku został zaprezentowany w Monachium nigdy nie wyjechał na tor. Jeszcze przed inauguracją sezonu w Melbourne dokonane zostały modyfikacje w sferze aerodynamiki - m.in. dodano w przedniej części bolidy skrzydełka, przez dyrektora BMW porównywane do stateczników pionowych myśliwca F-14 Tomcat.

dx6ja5q

- Pracowaliśmy nad wieloma detalami podczas okresu zimowego i testów. Sprawdziły się i przyniosły oczekiwane rezultaty. Warto jednak dodać, że tylko niektóre z tych modyfikacji były widoczne z zewnątrz. Skrzydełka "Tomcat" wpływały na ruch powietrza wokół kokpitu i w ten sposób polepszały aerodynamikę tylnej części bolidu - powiedział dyrektor BMW Sauber.

Po wyścigu w Melbourne bolid wciąż był rozwijany i wprowadzane były nowe elementy. Przed wyścigiem w Monaco wprowadzono modyfikacje mające na celu zwiększenie docisku aerodynamicznego. W tym celu na przednim skrzydle bolidu pojawiły się dodatkowe płaty mające na celu maksymalne zwiększenie docisku aerodynamicznego. Z kolei w Montrealu i Spa bolid BMW Sauber został wszystkich dodatkowych elementów pozbawiony. - Wydajność aerodynamiczna odgrywa na tych torach szczególną rolę. Przednie skrzydło zostało wyposażone z mniejsze klapy, zrezygnowaliśmy także ze skrzydełek "Tomcat" aby maksymalnie zmniejszyć opory powietrza - powiedział Rampf.

Ostatnim wyścigiem, podczas którego zespół BMW Sauber wprowadził drastyczne zmiany w nadwoziu było GP Włoch na torze Monza - najszybszy wyścig w kalendarzu. - To jedyny taki wyścig. Specjalnie na Monzę użyliśmy zestawu aero o minimalnych oporach powietrza. W porównaniu z Monako docisk aerodynamiczny był mniejszy o 30%, przednie skrzydło zostało całkowicie zmienione i składało się tylko z dwóch elementów - tłumaczy Rampf.

- Ponownie zrezygnowaliśmy ze skrzydełek na nosi, jednak dodane zostały dwa dodatkowe elementy w środkowej części bolidu nazywane przez nas "skrzydłami płaszczki". Ich zadaniem było regulowanie przepływu powietrza wokół pokrywy silnika w stronę tylnego skrzydła - dodał dyrektor BMW Sauber.

dx6ja5q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dx6ja5q
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj