BMW przed sezonem: zaczynamy od zera
Zespół jako pierwszy rozpoczął jazdy dwoma przejściowymi samochodami, już podczas pierwszej sesji testowej po zakończeniu sezonu 2008 w Brazylii. W przeszłości większość zmian w samochodzie Formuły 1 mogła zostać dostrzeżona tylko przez wyćwiczone oko eksperta. Przed sezonem 2009 część modyfikacji, wynikających ze zmian w przepisach, nie tylko jest dostrzegalna gołym okiem, ale także po prostu przykuwa uwagę obserwatora.
Aby sprostać wymaganiom stawianym przez nowe przepisy, model BMW Sauber F1.08B wyposażono w wyraźnie węższe i wyżej zamocowane tylne skrzydło oraz w szerszy i niżej umieszczony przedni spoiler. Wraz z ograniczeniem skrzydełek i deflektorów na osłonie silnika oznacza to znaczną utratę siły docisku. Z kolei przyczepność mechaniczna wzrośnie: po raz pierwszy od sezonu 1998 kierowcy będą jeździli na gładkich oponach slick, a nie na ogumieniu rowkowanym.
„Oczywiście tracimy dużo docisku w porównaniu z modelem z sezonu 2008," potwierdził Robert Kubica po pierwszej sesji testowej. „Jednak przejście z opon rowkowanych na gładkie daje nam dużo więcej przyczepności w wolnych zakrętach. Kiedy nowe koncepcje zostaną rozwinięte, moim zdaniem nie będzie wielkiej różnicy pomiędzy samochodami z sezonu 2008 i 2009."
Kierowcy zdobywali ważne doświadczenie wraz z przejechaniem każdego kilometra testowego w przejściowym modelu F1.08B. Dzięki temu lepiej rozumieją zachowanie nowych podzespołów i są w stanie wydobyć maksimum potencjału z nowych samochodów. Nick Heidfeld opisuje ten proces na przykładzie opon: „Gładkie ogumienie daje zdecydowanie więcej przyczepności, niż rowkowane opony z sezonu 2008," mówi Nick. „Z drugiej strony zaczynamy od zera, ucząc się rozgrzewania opon i sprawdzając, przez ile okrążeń pozostają one w optymalnej formie."
Największa nowinka, testowana w połowie grudnia podczas jazd w Barcelonie i Jerez, ukryta jest pod osłoną silnika BMW V8, który w sezonie 2009 musi wytrzymać trzy weekendy Grand Prix: to system KERS, odzyskujący energię podczas hamowania. „Zdobywamy coraz więcej doświadczeń z układem KERS," komentuje Christian Klien, kierowca testowy i rezerwowy zespołu BMW Sauber F1 Team. „Jednak przed nami jeszcze wiele pracy nad dostrojeniem tego systemu." Te zadania były w ostatnich tygodniach priorytetem dla inżynierów. KERS ma ogromne możliwości, które muszą być odpowiednio rozumiane i wykorzystywane.
„Jeśli chodzi o rozwój poszczególnych podzespołów F1.09, wszystko idzie zgodnie z planem," tak pod koniec grudnia Dyrektor BMW Motorsport Mario Theissen podsumował pracę ekipy BMW Sauber F1 Team. „Teraz wypatrujemy już prezentacji nowego modelu. W zeszłym roku pokazaliśmy, że przed pierwszym wyścigiem w Melbourne jesteśmy w stanie wprowadzić bardzo istotne poprawki. Jednak jestem pewien, że w przypadku modelu F1.09 od samego początku będziemy mieli doskonałą bazę do dalszego rozwoju."
Prezentacja nowego bolidu BMW Sauber już w najbliższy wtorek! Pierwsze zdjęcia jak zawsze w serwisie f1.wp.pl!
_ bmw-sauber.com _