Trwa ładowanie...
19-01-2009 12:52

BMW przed sezonem: zaczynamy od zera

BMW przed sezonem: zaczynamy od zeraŹródło: AFP
d1nqluj
d1nqluj

Podczas przygotowań do Mistrzostw Świata Formuły 1 2009 w elitarnej kategorii wyścigowej nikt nie spał spokojnie. BMW Sauber F1 Team robi wszystko co może, aby perfekcyjnie rozpocząć sezon na torze „Albert Park Circuit" w Melbourne. Pod wieloma względami karty w Formule 1 zostają na nowo tasowane.

Zespół jako pierwszy rozpoczął jazdy dwoma przejściowymi samochodami, już podczas pierwszej sesji testowej po zakończeniu sezonu 2008 w Brazylii. W przeszłości większość zmian w samochodzie Formuły 1 mogła zostać dostrzeżona tylko przez wyćwiczone oko eksperta. Przed sezonem 2009 część modyfikacji, wynikających ze zmian w przepisach, nie tylko jest dostrzegalna gołym okiem, ale także po prostu przykuwa uwagę obserwatora.

Aby sprostać wymaganiom stawianym przez nowe przepisy, model BMW Sauber F1.08B wyposażono w wyraźnie węższe i wyżej zamocowane tylne skrzydło oraz w szerszy i niżej umieszczony przedni spoiler. Wraz z ograniczeniem skrzydełek i deflektorów na osłonie silnika oznacza to znaczną utratę siły docisku. Z kolei przyczepność mechaniczna wzrośnie: po raz pierwszy od sezonu 1998 kierowcy będą jeździli na gładkich oponach slick, a nie na ogumieniu rowkowanym.

„Oczywiście tracimy dużo docisku w porównaniu z modelem z sezonu 2008," potwierdził Robert Kubica po pierwszej sesji testowej. „Jednak przejście z opon rowkowanych na gładkie daje nam dużo więcej przyczepności w wolnych zakrętach. Kiedy nowe koncepcje zostaną rozwinięte, moim zdaniem nie będzie wielkiej różnicy pomiędzy samochodami z sezonu 2008 i 2009."

d1nqluj

Kierowcy zdobywali ważne doświadczenie wraz z przejechaniem każdego kilometra testowego w przejściowym modelu F1.08B. Dzięki temu lepiej rozumieją zachowanie nowych podzespołów i są w stanie wydobyć maksimum potencjału z nowych samochodów. Nick Heidfeld opisuje ten proces na przykładzie opon: „Gładkie ogumienie daje zdecydowanie więcej przyczepności, niż rowkowane opony z sezonu 2008," mówi Nick. „Z drugiej strony zaczynamy od zera, ucząc się rozgrzewania opon i sprawdzając, przez ile okrążeń pozostają one w optymalnej formie."

Największa nowinka, testowana w połowie grudnia podczas jazd w Barcelonie i Jerez, ukryta jest pod osłoną silnika BMW V8, który w sezonie 2009 musi wytrzymać trzy weekendy Grand Prix: to system KERS, odzyskujący energię podczas hamowania. „Zdobywamy coraz więcej doświadczeń z układem KERS," komentuje Christian Klien, kierowca testowy i rezerwowy zespołu BMW Sauber F1 Team. „Jednak przed nami jeszcze wiele pracy nad dostrojeniem tego systemu." Te zadania były w ostatnich tygodniach priorytetem dla inżynierów. KERS ma ogromne możliwości, które muszą być odpowiednio rozumiane i wykorzystywane.

„Jeśli chodzi o rozwój poszczególnych podzespołów F1.09, wszystko idzie zgodnie z planem," tak pod koniec grudnia Dyrektor BMW Motorsport Mario Theissen podsumował pracę ekipy BMW Sauber F1 Team. „Teraz wypatrujemy już prezentacji nowego modelu. W zeszłym roku pokazaliśmy, że przed pierwszym wyścigiem w Melbourne jesteśmy w stanie wprowadzić bardzo istotne poprawki. Jednak jestem pewien, że w przypadku modelu F1.09 od samego początku będziemy mieli doskonałą bazę do dalszego rozwoju."

Prezentacja nowego bolidu BMW Sauber już w najbliższy wtorek! Pierwsze zdjęcia jak zawsze w serwisie f1.wp.pl!

_ bmw-sauber.com _

d1nqluj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1nqluj
Więcej tematów