BMW M6
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8242/m6-bmw-04.jpg',600,345) ) |
| --- | Po dziesięciu latach od premiery legendarnego M635Csi, BMW już w przyszłym roku wprowadzi na rynek następcę: BMW M6. Auto ma być jeszcze drapieżniejsze, niż BMW M5, a przy tym znacznie wygodniejsze. Zaprojektowano je tak, by na co dzień mogło umiarkowanie spokojnie dowozić swego właściciela do pracy, zaś w weekend na szosie móc dostarczyć pełnej frajdy jazdy aż do granic praw fizyki lub wyobraźni kierowcy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8242/m6-bmw-01.jpg',600,330) ) |
| --- | Sercem BMW M6 jest ta sama jednostka, która napędza M5 - pierwszy w historii tego producenta silnik dziesięciocylindrowy. Jednostka wykorzystuje technikę zmiennych faz rozrządu Bi-VANOS i elektronikę sterująca zapożyczoną z bolidu F1, zaprojektowanego przez BMW wespół z Wiliamsem. Silnik osiąga moc maksymalna 507 KM - 7,75 tys obr/min, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 520 Nm - 6,1 tys obr/min. 450 Nm osiągane jest już przy 3,5 tys obr/min. pomimo swej imponującej pojemności blisko pięciu litrów (4,999) waży zaledwie 240 kg. BMW M6 osiągałby prędkość maksymalną ponad 320 km/h – gdyby nie ograniczono jej elektronicznie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,6 s.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8242/m6-bmw-05.jpg',600,401) ) |
| --- | Jako że silnik ma tak olbrzymia moc, zdecydowano się zainstalować system kontroli trakcji DSC, który zapobiega utracie przyczepności, która miałaby miejsce praktycznie przy każdym gwałtownym dodaniu gazu poniżej 100 km/h. Dodatkowo zamontowano przycisk ograniczający moc maksymalną do 400 KM – by w ruchu miejskim nie ruszać zbyt gwałtownie. Niemalże równie imponująco jak przyspieszenie prezentuje się zdolność M6 do hamowania. Ten ważący 1710kg samochód zatrzymuje się na dystansie 36 metrów – gdy prędkość początkowa wynosi 100 km/h, zaś gdy zaczniemy hamować przy prędkości 200 km/h, staniemy po przejechaniu 140 metrów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8242/m6-bmw-02.jpg',600,330) ) |
| --- | BMW M6, podobnie jak M5, wyposażone jest w siedmiobiegową skrzynię sekwencyjną o manualnym, lub automatycznym trybie pracy. Skrzynia ma 11 różnych konfiguracji pracy 6 w trybie manualnym i 5 w trybie automatycznym – które dostosowane są do rozmaitych warunków drogowych i preferencji kierowcy. Skrzynia biegów rozpoznaje też, kiedy auto pokonuje wzniesienia – odpowiednio utrzymując lub zmieniając biegi – by wjechać pod górę nie tracąc prędkości, lub hamować silnikiem zjeżdżając z niej. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów charakterystyki zawieszenia: Comfort, Normal albo Sport. System projekcji wskaźników na przedniej szybie (Head-up Display) nieco przeprojektowano na potrzeby M6. Zamiast wskazań nawigacji satelitarnej wyświetla on teraz głównie informacje o pracy silnika, skrzyni biegów i prędkości auta.
BMW M6 pojawi się w sprzedaży dopiero pod koniec 2005 roku, a jego cena nie jest jeszcze znana.