BMW jak rakieta! ...Na wodór!
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8141/h2r-bmw-01.jpg',600,400) ) |
| --- | Wszystkim tym, którym auto ekologicznie przyjazne kojarzy się przede wszystkim z pojazdem bezgłośnym i czystym ale nie dającym żadnej radości z jazdy, polecić należy studyjny pojazd napędzany wodorem skonstruowany przez BWM. H2R udowodniło tytuł so sportowej chwały bijąc od razu 9 rekordów prędkości w kategorii aut wodorowych – których, co prawda, za wiele do tej pory nie było. Jakkolwiek sceptycznie nie podchodzić by do ustanowionych rekordów, to sama prędkość maksymalna – ponad 300 km/h - zaświadcza, że postulaty ekologów nie muszą nas skazać na jazdę Melexami.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8141/h2r-bmw-02.jpg',600,446) ) |
| --- | BMW H2R napędzany jest silnikiem zbudowanym na bazie spalinowej jednostki pochodzącej z flagowej limuzyny bawarskiego producenta: BMW 76-i. W tym sześciolitrowym, dwunastocylindrowym silniku zmodyfikowano głównie układ wtrysku, na potrzeby całkiem innego niż benzyna paliwa, to jest wodoru. BMW H2R osiąga prędkość maksymalną 302,4 km/h, zaś prędkość 100 km/h osiąga już po około sześciu sekundach. Moc maksymalna wynosi 285 KM/210 kW.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8141/h2r-bmw-03.jpg',466,506) ) |
| --- | *A oto rekordy ustanowione przez H2R: *
1 km ze startu lotnego: 11,993 sec;300,190 km/h
1 mila ze startu lotnego: 19,912 sec; 290,962 km/h
1/8 mili ze startu zatrzymanego: 9,921 sec; 72,997 km/h
¼ mili ze startu zatrzymanego: 14,933 sec; 96,994 km/h
½ kilometra ze startu zatrzymanego: 17,269 sec; 104,233 km/h
1 mila ze startu zatrzymanego: 36,725 sec; 157,757 km/h
10 mil ze startu zatrzymanego: 221,052 sec; 262,094 km/h
1 km ze startu zatrzymanego: 26,557 sec; 135,557 km/h
10 km ze startu zatrzymanego: 146,406 sec; 245,892 km/h
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8141/h2r-bmw-04.jpg',600,454) ) |
| --- | Tych 9 ustanowionych rekordów mniejsze sprawia wrażenie, niż deklaracja prof. Burkharda Göschela, członka zarządu BMW AG. Stwierdził on mianowicie, że koncepcje wodoru, jako paliwa samochodowego należy wcielić w życie. Bawarski koncern zamierza przygotować flagową limuzynę serii 7 w wersji dającej zasilać się zarówno benzyną, jak i wodorem. Spełniający takie kryteria pojazd byłby zapewne świetnym rozwiązaniem do czasu, kiedy pojawi się nieco więcej stacji sprzedających wodór, niż jest ich obecnie. Pomysł jest o tyle ciekawy, że rozwój infrastruktury stacji wodorowych przewiduje również nabierająca coraz więcej impetu technologia ogniw paliwowych. Niezależnie więc od ostatecznego rozwiązania, wiele wskazuje na to, że CPN-y przyszłości sprzedawać będą wodór.