Dla jednych zwyczajne kombi, inni traktują je jak obiekt kultu. Saab Aero i BMW 330i są nowoczesne, eleganckie i prestiżowe. Przyspieszają w niewiarygodnym tempie, a ponadto posiadają praktyczne bagażniki.
Swego czasu wybór był dużo prostszy. Saab uchodził za auto dla poszukujących odmienności i wyrafinowanego stylu. Za kierownicą szwedzkich maszyn siadali więc artyści, projektanci i coraz częściej pracownicy agencji reklamowych. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11188/bmw-3-touring-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wszystko co niemieckie nosiło znamiona niezawodności i najczęściej stawało się własnością pragmatyków, skrupulatnie kalkulujących swe wydatki. Teraz Saab nie jest już tak odmienny, trudno też mówić że BMW wybierają ludzie liczący się z każdym groszem. Oba auta są prestiżowe, a więc i bardzo drogie.
ZAPRASZAMY DO GALERII BMW
Cechy szczególne
Mimo wysokiej ceny, można śmiało mówić o rozsądnym wyborze. Jest przecież cała masa droższych samochodów, którymi trudno się w ogóle poruszać po naszych drogach. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11188/saab-93-sportkombi-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Ten kto uległ modzie na terenówki z pewnością traci czas na poszukiwanie miejsc parkingowych, nie wspominając o dużych kosztach eksploatacji. Tymczasem zarówno Saab jak i BMW rozmiarami przypominają typowe kompakty, a nawet najszybszy SUV będzie miał spore problemy aby je dogonić.
Miejsca we wnętrzu powinno wystarczyć. Saab gwarantuje komfort podróży czterem dorosłym osobom. | [
]( javascript:otworz(' http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11191/bmw-tyl.jpeg',500,375) ) |
| --- | W BMW nie ma tak dużo miejsca, ale za to jest bardzo cicho nawet przy dużych prędkościach.
Oba auta mogą się także pochwalić nieprzeciętną stylistyką. Linia nadwozia Bawarczyka to dzieło kontrowersyjnego stylisty Chrisa Bangle’a. Szczególnie ładnie wygląda tył auta z praktyczną uchylaną szybą. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11188/saab-93-sportkombi-02-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Natomiast stylistom Saaba udało się stworzyć projekt niepowtarzalny. Unosząca się ku tyłowi linia nadwozia oraz podwójny układ wydechowy, to odzwierciedlenie sportowego charakteru szwedzkiego kombi.
Silniki
Sześciocylindrowe silniki BMW to już niemal legenda. Jeden z nich znalazł się w testowanym przez nas modelu. Rzędowa szóstka jest doskonale wyważona, cicha, a przede wszystkim bardzo mocna. Z pojemności 3,0 l uzyskano aż 258 KM. Wbrew pozorom, to nie moc okazuje się największym BMW. Jeżdżąc autem po zatłoczonym mieście, bez większych starań udało się mam osiągnąć spalanie na poziomie 12,5 l/100km. Jeszcze kilka lat temu tak dobry wynik można było uzyskać najwyżej w silniku o pojemności 2.0 l. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11188/bmw-3-touring-3-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W nowym silniku tradycyjną przepustnicę zastąpiono systemem Valvetronic, który płynnie reguluje skok i czas otwarcia zaworów.
Silnik Saaba jest bliźniaczą jednostką Vectry OPC. Pod maską „drzemie” 250 KM, a cechą szczególną tego silnika jest nowoczesna turbosprężarka. Za pomocą dwóch niezależnych kanałów doprowadza ona powietrze do dwóch rzędów cylindrów. Zużycie paliwa tylko nieznacznie przekroczyło deklarowany przez producenta średni wynik 10,2 l/100km.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11188/saab-93-sportkombi-3-b.jpeg',500,384) ) |
| --- | ZAPRASZAMY DO GALERII SAABAZAPRASZAMY DO GALERII SAABA
Wrażenia z jazdy
Ascetyczna stylistyka BMW nie każdemu przypadnie do gustu. Pod tym względem ciekawszy wydawał nam się poprzedni model. Nie ma jednak powodów do zmartwień, bo teraz kokpit jest bardziej przejrzysty i czytelny. Podobać może się gruby wieniec kierownicy i umieszczony niemal przy samej podłodze fotel kierowcy. Plastikowy klucz należy umieścić w stacyjce, ale samo uruchomienie silnika odbywa się za pomocą przycisku. Już po chwili spod maski wydobywa się delikatny pomruk rzędowej szóstki. Podczas jazdy słychać go wyraźnie dopiero po przekroczeniu 5000 obr./min. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11188/bmw-3-touring-4-b.jpeg',500,379) ) |
| --- | Auto na drodze spisuje się bardzo dobrze. Moc przenoszona na tylną oś gwarantuje doskonałe wyważenie całego nadwozia, a tym samym niemal perfekcyjne prowadzenie. Dopełnieniem jest jeden z najlepszych na rynku układów kierowniczych, który daje kierowcy poczucie pełnej kontroli nad pojazdem.
Saabem podróżuje się nieco inaczej. Pozycja za kierownicą jest wyższa, a samo koło kierownicy większe niż u konkurenta. Napęd przenoszony jest na przednie koła. Jazda tym autem dostarcza ogromnej frajdy, choć pod względem zawieszenia nieco lepsze jest BMW. Silnik 2,8 l niczym nie przypomina jednostek Saaba sprzed lat. Przede wszystkim pozbawiono go największej dotychczasowej wady, czyli „turbodziury”. Jedynym problemem jest przeniesienie tak dużej mocy na koła. Na szczęście nad naszym bezpieczeństwem czuwa elektroniczny system ESP.
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11188/saab-93-sportkombi-4-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Zarówno BMW jak i Saab posiadają wszystko to, co większość z nas chciałaby mieć w swoim samochodzie. Mocne silniki, eleganckie, usportowione nadwozia i bogate wyposażenie. Poza tym nawet długa jazda z bagażami i całą rodziną na pokładzie, nadal może sprawiać dużo przyjemności. I do tego ten prestiż – zarówno BMW jak i Saab, to zawsze coś więcej niż tylko praktyczne „kombiaki”.
BMW 330i | Saab 9-3 2.8 V6 | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | remis | |
Poziom hałasu | + | |
Zużycie paliwa | + | |
Wyposażenie | remis | |
Cena | + |
BMW 330i | Saab 9-3 2.8 V6 | |
---|---|---|
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 6/24/benzynowy | 6/24/benzynowy turbo |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 2996 | 2792 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 258/6600 | 250/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) | 300/2500-4000 | 350/1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 6,4 | 6,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 245 |
Pojemność bagażnika (l) | 460/1385 | 450/1275 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 63 | 62 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 6,6/12,8 | 7,4/15,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 452/201,3/141,8 | 465,4/176,2/149,2 |
Rozstaw osi (cm) | 276 | 267,5 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/6 |
Cena (zł) | 189 700 | 179 600 |
BMW 330i | Saab 9-3 Aero | |
---|---|---|
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | + | + |
Układ ESP | + | + |
Wspomaganie układu kierowniczego | + | + |
Centralny zamek | + | + |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | +/+ | +/+ |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | + | + |
Klimatyzacja | + | + |
Radioodtwarzacz z CD/ bez CD | + | + |