Blaski i cienie samochodów używanych - Mazda 323 - kwiecień 1999
Blaski i cienie samochodów używanych - Mazda 323, kwiecień 1999, Auto Moto Market, nr 3(141) 1999, Szczepan Kryda
Swą światowa karierę rozpoczęła Mazda 323 bardzo dawno, bo już w 1977 roku. Potem już, zgodnie z japońską taktyką, następowały zmiany modelowe w odstępach kilkuletnich. Trzeba jeszcze wspomnieć, że początkowo Mazdę 323 produkowano z tylnym napędem. Przedni napęd wprowadzono w 1980 roku, a więc szybko dostosowano to auto do współczesnych tendencji konstrukcyjnych.
Polską karierę Mazda 323 rozpoczęła też dość wcześnie. Niegdyś sprzedawano ją w PEWEX-ie i odtąd zdobywała sobie u nas prawo obywatelstwa i renomę auta niezwykle trwałego i starannie wykonanego. Potem, kiedy wprowadzono sprzedaż kontyngentową, Mazda nie była nią objęta i z tej racji jej ceny na naszym rynku były relatywnie wyższe od samochodów podobnej klasy sprzedawanych z ulgą celną. Wreszcie, nasi rodacy, niechętnie sprowadzali z zagranicy Mazdy używane, bo obawiali się o części zamienne, które były u nas dość drogie i raczej trudno dostępne.
Dzięki swej dużej niezawodności, bogatemu wyposażeniu i konkurencyjnym cenom, Mazda 323 szybko ulokowała się w czołówce samochodów na rynku europejskim. Może nie odbijało się to w ilościach sprzedawanych egzemplarzy, ale w statystykach niezawodności prowadzonych przez wyspecjalizowane instytucje, co musiało procentować również na rynku samochodów używanych. Stopniowo również do Polski zaczęto sprowadzać coraz więcej takich samochodów. Znawcy dobrze wiedzieli, że jest to pojazd skutecznie konkurujący chociażby z takimi popularnymi markami jak VW Golf czy Ford Escort. W końcu, Mazda 323 była zaliczana do najbardziej popularnych samochodów na świecie.
Jedną z pozytywnych cech Mazdy 323 jest dość duża liczba jej odmian nadwoziowych i silnikowych. U nas sporym powodzeniem cieszył się czterodrzwiowy sedan. Inni woleli wersję hatchback. Drugą cechą tych aut było ich stosunkowo bogate seryjne wyposażenie. Takie "drobnostki" jak centralny zamek, głośniki czy elektrycznie wysuwana antena, które w innych samochodach traktowano jako wyposażenie dodatkowe, tu oferowano w wersjach podstawowych. Przy tym Mazdy w wieku kilku lat w zasadzie nie sprawiały żadnych jakościowych kłopotów swym właścicielom. Z różnych światowych statystyk wynika, że po prostu auta te w początkowym okresie eksploatacji wykazywały się ogromną niezawodnością i bardzo rzadko się psuły.
Trzeba wszakże zwrócić uwagę, że na rynku samochodów używanych występuje wiele odmian i roczników Mazdy 323. Z tej też racji nie wszystkie pozytywy tego auta można odnosić do każdego z jej modeli lub roczników. Szczególnie dotyczy to bardzo starych aut. Niegdyś przecież sporym problemem dla użytkowników tych samochodów, była korozja występująca dość obficie w starszych pojazdach. Wprawdzie dziś już raczej samochodów z tej generacji nie spotyka się na giełdach czy w ogłoszeniach, ale warto o tym pamiętać. Natomiast młodsze roczniki tych aut charakteryzują się już poprawną jakością także pod tym względem.
W statystykach niemieckiego ADAC, Mazda 323 zajmowała wielokrotnie pierwsze miejsce pod względem niezawodności w ruchu drogowym. Dotyczyło to szczególnie aut o niedługim jeszcze okresie eksploatacji (na przykład w wieku 5 lat). Do starszych samochodów trzeba jednak podchodzić z większą rozwagą i ostrożnością. Zwłaszcza, że na naszym rynku egzystuje wiele powypadkowych składaków o niepewnej przeszłości. Zdarzają się też auta niezwykle wysłużone lub użytkowane bardzo niedbale.
Historia modelu
- 1977 - Pojawienie się na rynku samochodu Mazda 323 z tylnym napędem.
- 1980 - Późną jesienią zaprezentowano model z przednim napędem.
- 1985 - Nowy model w wersjach ze stopniowanym lub ściętym tyłem nadwozia.
- 1986 - Wersja Turbo 4WD, silnik 16-zaworowy z turbodoładowaniem. Również wersje z napędem na cztery koła oraz modele kombi.
- 1986 - Odmiany z silnikami Diesla o mocy 50 KM
- 1987 - Modernizacja serii modelowej. Limuzyny ze ściętym lub stopniowanym tyłem oraz kombi.
- 1989 - Zmiana modelu. Nowy silnik Diesla o mocy 41 KW.
- 1994 - Kolejna zmiana modelu
Główne cechy użytkowe
Zalety
- Wysoka niezawodność
- Duży wybór wersji silnikowych i podwoziowych
- Stosunkowo przestronne wnętrze
- Bagażnik o zmiennej pojemności
- Dobre właściwości jezdne
- Dobra widoczność z miejsca kierowcy
Wady
- Przeciętny komfort resorowania
- Przy wyższych obrotach głośno pracujący silnik
- Ciężko pracujący układ kierowniczy bez wspomagania
- Zbyt mało miejsca na nogi dla pasażerów tylnych siedzeń
Opinie fachowców
Generalnie w rozmaitych testach i w omówieniach, Mazda 323 ma dobrą opinię. Przede wszystkim jest ona charakteryzowana jako samochód rzeczywiście niezawodny i bardzo trwały. Z badań niemieckich wynika, że w wieku dwóch lat są to samochody wręcz bezusterkowe. Po pięciu latach eksploatacji, jeszcze 62 proc. z nich uzyskuje dopuszczenie do ruchu bez żadnych technicznych zabiegów naprawczych,. Nieco słabszym punktem aut po kilku latach eksploatacji jest układ hamulcowy. W samochodach siedmioletnich najczęściej zdarzające się usterki to: nadmierne zużycie tarcz i bębnów hamulcowych oraz korozja (w samochodach wyprodukowanych przed 1983 rokiem).
Specjaliści zwracają też uwagę na niezbyt wysoki komfort podróży, m.in. ze względu na trochę niewygodne siedzenia. Z drugiej strony uważają oni, że bagażnik o pojemności 415 litrów (w wersji sedan) należy do największych w tej klasie samochodów. Jako jeden z nielicznych mankamentów wymienia się brak lampki kontrolnej rezerwy paliwa. Nieco podzielone są opinie na temat długowieczności silników stosowanych w Mazdach 323. W gruncie rzeczy fachowcy nie mają zastrzeżeń do silników benzynowych, które ich zdaniem mogą sprawiać kłopoty dopiero po przebiegu 100 tys. km Nieco gorszą opinię mają silniki Diesla, których przebieg do naprawy głównej, zdaniem niektórych fachowców nie przekracza 140 tys. km. Zdarzają się jednak silniki, które wytrzymują przebiegi rzędu 250 tys. km. Dotyczy to głównie silników eksploatowanych na długich trasach. Przeciętne zużycie paliwa w silnikach benzynowych waha się od 7 do 9 l na 100 km.
Zresztą, wiele tu zależy jaki model i rocznik Mazdy bierzemy pod uwagę. Oto w opublikowanych dwa lata temu wynikach badań, wykonanych przez niemiecki ADAC, a dotyczących Mazdy 323 C 1,5 wszystkie oceny (odpowiednie do hierarchii ocen szkolnych, z których najlepsza jest wyrażana jedynką) mieściły się w obrębie do 3 punktów. I tak dla przykładu karoserię oceniono na 2,3, wnętrze otrzymało notę 2,9 a najwyższą 2,0. przyznano napędowi. Komfort jazdy oceniono na 2,7 a bezpieczeństwo uzyskało notę 2,5. Natomiast bardzo niską notę przyznano ...bagażnikowi, bo 3,3, co jednak nie powinno dziwić, bo oceniano model coupe, który ma mniejszy bagażnik niż, na przykład, odmiana sedan.
Najczęstsze usterki
Z podstawowych usterek najczęściej się pojawiających w eksploatacji samochodu wymienia się następujące (wykaz ten nie dotyczy wszystkich modeli, odmian i roczników samochodów):
- drobne niesprawności w oświetleniu elektrycznym
- jednostronne działanie hamulca ręcznego
- większe ogniska korozji pojawiające się w starszych samochodach
- niesprawności w układzie hamulca ręcznego
- korozja w obrębie drzwi
- korozja na krawędziach pokrywy tylnej
- ogniska rdzy w obrębie nadkoli przednich i tylnych
- pojawiające się w czasie jazdy hałasy we wnętrzu pojazdu (pochodzące od wyposażenia wnętrza)
- rdzewienie i nieszczelności układu wydechowego
- mechaniczne opory w trakcie przełączania biegów
- niesprawności akumulatora
- ślizganie się tarczy sprzęgła
- defekty w układzie przewodów zapłonowych
- wady lakieru
- uszkodzenia uszczelki podgłowicowej wywołane zerwaniem paska napędzającego pompę wody
- nieszczelny układ chłodzenia (w egzemplarzach wyprodukowanych do 1987 roku)
- zerwanie zębatego paska rozrządu
- defekty alternatora
- wadliwe działanie układu ładowania akumulatora
- w starszych modelach pojawiające się ślady rdzy na krawędziach blach karoseryjnych
- wypadanie korków uszczelniających technologiczne otwory w drzwiach
Opinie użytkowników
Z biegiem lat, następowały kolejne zmiany modeli Mazdy 323. Jest więc dość oczywiste, że opinie o tym samochodzie mogą być różne z zależności od tego jakiego modelu auta one dotyczą. Można to zaobserwować na przykładzie badań niemieckich. W 1992 roku aż 82 proc. ankietowanych wyrażała zadowolenie z użytkowanej Mazdy 323. Zamierzało kupić ponownie auto tej marki 78 proc. Natomiast w podobnej ankiecie w 1994 roku zadowolonych z eksploatowanych Mazd 323 było już znacznie mniej, bo tylko 72 proc. Chęć ponownego zakupu tego auta wyrażało 62 proc.
Co najbardziej krytykowano w tych samochodach? Najwięcej pretensji zgłaszano pod kątem jakości wykończenia (16 proc. ankietowanych), na drugim miejscu znalazła się nadmierna korozja (11 proc), potem rozruch silnika oraz hamulce (po 10 proc.). Stosunkowo mało zastrzeżeń zgłaszano pod adresem niezawodnego działania silnika (6 proc.) oraz przekładni głównej (2 proc.). Oczywiście, trzeba przy tym brać pod uwagę fakt, że wymagania użytkowników rosną z roku na rok. Takie zjawisko występuje również w przypadku Mazdy 323. Narzekania użytkowników nasilają się w zależności od wieku eksploatowanego auta. Wiele usterek zdarza się przecież dopiero wtedy, gdy samochód jest eksploatowany przez długie lata, a jego kolejni właściciele niezbyt dbają o terminowe i fachowe przeglądy lub naprawy bieżące.
Wnioski końcowe
Mazda 323 to samochód, który ma swoich stałych zwolenników. Podkreślana jest niezawodność i wysoka trwałość jego zespołów konstrukcyjnych i elementów. Nowsze egzemplarze tych aut, charakteryzuje wysoka odporność na zjawiska korozji. Niewątpliwie do pozytywnych cech Mazdy 323 należy jej funkcjonalność, bogate seryjne wyposażenie oraz dobre opracowanie pod względem konstrukcyjnym i stylistycznym. Te i wiele z wymienionych już uprzednio cech sprawiają, że Mazda 323 jest doceniana również na naszym rynku samochodów używanych. W ostatnich latach znacznie zmniejszyły się obawy potencjalnych użytkowników o zaopatrzenie w części zamienne. Warto jednak pamiętać, że w przypadku bardzo starych i nielicznych już samochodów, takie kłopoty mogą jednak występować.