Trwa ładowanie...
wiadomości
07-11-2011 13:34

Biopaliwo: płacą nawet ci, którzy nie jeżdżą

Biopaliwo: płacą nawet ci, którzy nie jeżdżąŹródło: PAP/Radek Pietruszka
d1n2y5p
d1n2y5p

Unia Europejska naciska na kraje członkowskie, by te wprowadzały na swoje rynki paliwa z coraz większą zawartością biokomponentów. Ekologia nie jest jednak tania, a dodatkowo może niszczyć silniki.

Rafinerie, budżet państwa i Polacy wydadzą w tym roku dodatkowo 2,7 mld zł z powodu obowiązku sprzedaży ekologicznych paliw - informuje "Rzeczpospolita". Promocja biopaliw przyczynia się do wzrostu cen żywności. W tym roku Polacy najprawdopodobniej zapłacą z tego powodu o 1,2 mld zł więcej za jej zakupy. Koncerny Lotos i Orlen szacują na ok. 900 mln zł tegoroczne koszty wykonania narzuconych limitów sprzedaży biopaliw. Traci też budżet.

Komisja Europejska wprowadziła obowiązek stosowania energii odnawialnej w transporcie. Najprostszym sposobem dla wypełnienia tego celu jest zastępowanie benzyny i oleju napędowego biopaliwami, do produkcji których wykorzystuje się najczęściej kukurydzę, trzcinę cukrową i uprawy oleiste takie jak rzepak, palma olejowa czy soja. Stąd wyższe ceny skupu surowców rolnych, które wpłynęły na podwyżki cen artykułów spożywczych w sklepach. Jak podaje "Rzeczpospolita", to właśnie biopaliwa są w około 70 proc. odpowiedzialne za podwyżki cen żywności.

Okazuje się więc, że choć biopaliwo jest tańsze przy dystrybutorach, wszyscy płacimy za nie w sklepach spożywczych. Dodatkowo, może ono być niebezpieczne dla naszych silników. Chodzi o olej napędowy. Jak powiedział nam Piotr Stasiak z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, starsze samochody, z klasycznymi pompami wtryskowymi i pompowtryskiwaczami nie powinny mieć kłopotu z paliwem o 7-procentowej zawartości biokomponentów. Paliwo takie będzie miało jednak negatywny wpływ na silniki typu Common Rail, ponieważ estry, czyli biododatki, koksują się w warunkach wysokiej temperatury i wysokiego ciśnienia, a takie właśnie występują w tych jednostkach napędowych.

Używanie oleju napędowego ze zwiększoną zawartością estrów może prowadzić do zanieczyszczenia otworów końcówek rozpylaczy. Na tę przypadłość być może pomagać będą dodatki czyszczące. Jeśli nie, szybciej konieczna będzie wizyta w warsztacie.

* Biopaliwa są szkodliwe dla ziemi * Źródło: PAP, Rzeczpospolita

tb/mw/mw

d1n2y5p
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n2y5p
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj