Trwa ładowanie...
03-10-2011 08:32

Bezprzewodowe ładowanie aut elektrycznych

Bezprzewodowe ładowanie aut elektrycznychŹródło: zdjęcie producenta
d3xay9e
d3xay9e

Współpraca trzech firm specjalizujących się odpowiednio w bezprzewodowych technologiach ładowania, rozbudowie infrastruktury elektrycznej oraz pojazdach EV przyczyni się do szybszej popularyzacji systemów ładowania bezprzewodowego dla pojazdów elektrycznych.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Dzięki tej współpracy pojazdy elektryczne będą znacznie wygodniejsze w użytkowaniu, do czego przyczynić się ma przyśpieszona popularyzacja (a tym samym większa dostępność) systemów ładowania bezprzewodowego w domach prywatnych, na parkingach centrów handlowych itd. Systemy ładowania bezprzewodowego umożliwiają przesył energii elektrycznej ze źródeł znajdujących się na lub pod ziemią do pojazdów wyposażonych w urządzenia do jej przechwytywania. Proces ładowania odbywa się automatycznie po zaparkowaniu pojazdu, bez fizycznego kontaktu między pojazdem a źródłem energii.

Istnieje już opatentowany system ładowania bezprzewodowego firmy WiTricity oparty na technologii wykorzystującej rezonowanie dwóch obiektów. W tym systemie ładowania bezprzewodowego opartym na technologii rezonansu magnetycznego, cewkę i kondensator instaluje się zarówno w nadajniku, jak i odbiorniku, a przesył energii zachodzi po zsynchronizowaniu rezonansu magnetycznego nadajnika z odbiornikiem. Odbywa się to na podobnej zasadzie, jak pękanie kieliszków do wina podczas koncertu, co możliwe jest tylko przy osiągnięciu przez śpiewaka ściśle określonej częstotliwości dźwięku. Rozwiązanie to ma również zasadniczą zaletę, jeśli chodzi o infrastrukturę, bowiem proces ładowania może się odbywać mimo różnego kąta ustawienia nadajnika i odbiornika.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami takimi, jak systemy indukcji elektromagnetycznej czy transmisji mikrofalowej, system ten umożliwia bardziej wydajny transfer energii na dalsze odległości, dzięki czemu system pozwala na bezpieczny i przyjazny użytkownikowi przesył energii ładowania o mocy 3,3 kW na odległość 20 cm przy stratach energii niższych niż 10 proc. Systemy oparte na tej technologii są mniejsze i lżejsze w porównaniu z rozwiązaniami konwencjonalnymi i nie wymagają zastosowania elementów ruchomych.

d3xay9e

Trzej partnerzy wesprą wspólny projekt oferując odpowiednio najnowocześniejszą technologię ładowania bezprzewodowego, bogatą wiedzę i doświadczenie z zakresu budowy infrastruktury elektrycznej oraz cztery dekady badań, rozwoju i technologii pojazdów elektrycznych. Wdrażanie łatwych do instalacji systemów ładowania bezprzewodowego odbywać się będzie trójetapowo (badanie i rozwój, ogólnoświatowe testy i wreszcie komercjalizacja).

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Pierwszy etap będzie obejmował:

  1. Opracowanie najbardziej odpowiedniego i najłatwiejszego sposobu zespolenia systemów ładowania bezprzewodowego z infrastrukturą pojazdów elektrycznych.
  2. Wyjaśnienie zagadnień prawnych dotyczących nowej technologii oraz przygotowanie propozycji przepisów, które miały by regulować użycie takich systemów ładowania.
  3. Testy systemów ładowania bezprzewodowego na pojazdach elektrycznych z wbudowanymi odbiornikami.

- Pojazdy elektryczne mają ogromny potencjał pozwalający obniżyć emisję CO2 oraz ograniczyć nasze uzależnienie od paliw kopalnianych - powiedział Eric Giler, dyrektor generalny firmy WiTricity. - Jednak samochody takie muszą być przyjazne użytkownikowi, a technologia ładowania bezprzewodowego to jedno z rozwiązań, które może w znacznym stopniu uprościć ich użytkowanie.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

- Podobnie jak w przypadku promocji systemów szybkiego ładowania oraz technologii "inteligentnej sieci energetycznej", z radością rozpoczynamy dziś nowy etap rozwoju infrastruktury dla pojazdów elektrycznych - dodał Osamu Masuko, prezes Mitsubishi. - Jestem przekonany, że wraz z firmami WiTricity oraz IHI, uda nam się szybko rozpropagować użycie systemów ładowania bezprzewodowego.

Nowa metoda ładowania w znaczny sposób zwiększy przyjazność samochodów elektrycznych. Przy zapewnieniu odpowiedniej infrastruktury będzie wystarczyło zaparkować samochód, a przez cały czas postoju energia zmagazynowana w akumulatorach będzie uzupełniana.

sj

d3xay9e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3xay9e
Więcej tematów