Bezpieczna jazda zimą z Tomaszem Kucharem
Śnieg, lód, błoto i fatalna widoczność - wszystko to sprawia, że jazda samochodem w zimie wymaga dużej uwagi i jeszcze większych umiejętności. Dlatego właśnie Goodyear przygotował wraz z Tomaszem Kucharem, polskim kierowcą rajdowym, poradnik dla tych, którzy chcieliby nauczyć się bezpiecznej jazdy zimą.
Tomasz Kuchar opowiada o podstawach takich, jak wyposażenie samochodu w zimowe opony, ale także o zasadach prowadzenia samochodu w trudnych warunkach. O tym jak należy ruszać na lodzie, hamować, wchodzić w zakręty, wyprzedzać, wychodzić z poślizgu....
*1. Przygotowanie samochodu do jazdy *
Opony:
Pierwsza rzecz, o którą trzeba zadbać to opony. Kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, trzeba założyć zimowe. Mieszanka przeznaczona do produkcji opon zimowych sprawia, że opony te zachowują elastyczność w niskich temperaturach.
Odśnieżenie auta:
Druga sprawa to odśnieżenie całego samochodu, z reflektorami oraz dachem włącznie. W czasie jazdy zimą zapewnienie sobie dobrej widoczności to sprawa absolutnie kluczowa.
Koniecznie trzeba też zadbać o to, by wycieraczki nie były oblodzone. Odpowiedni sprzęt, a więc szczotka do odśnieżania oraz dobra skrobaczka do szyb powinny być w każdym samochodzie.
Płyn do spryskiwaczy:
Kolejna ważna rzecz to zimowy płyn do spryskiwaczy. Należy pamiętać, że płyn do spryskiwania szyb w warunkach zimowych może szybko się wyczerpać. Na przykład przy temperaturze 0 stopni Celsjusza, przy jeździe miejskiej, można zużyć cały zbiornik w 3 godziny. Koniecznie trzeba przed jazdą uzupełniać płyn i wozić ze sobą zapas.
Dodatkowy sprzęt:
Przed wyjazdem w dłuższą trasę koniecznie trzeba zabrać ze sobą dodatkowy sprzęt: łopatę lub saperkę do wykopania się z zasp, linę do holowania, latarkę oraz telefon komórkowy, dzięki któremu zawsze możemy wezwać pomoc.
*2. Użytkowanie opon zimą. *
Temperatura na zewnątrz ma wpływ na ciśnienie powietrza w oponach. Im zimniej - tym bardziej spada ciśnienie opon. Ciśnienie opon wynoszące w temperaturze 20 stopni Celsjusza 2 atmosfery, na mrozie, np. w temperaturze - 5 stopni Celsjusza, spada do ok. 1,7 atmosfery. A małe ciśnienie w oponach, to szybkie zużycie bieżnika, gorsza przyczepność i niestabilna jazda samochodu.
W Polsce, w zimie, wahania temperatur są zwykle duże, dlatego należy dbać o opony. Trzeba regularnie - co najmniej raz w miesiącu - sprawdzać w nich ciśnienie.
*3. Przygotowanie kierowcy do prowadzenia samochodu. *
Grube ubrania i ośnieżone buty:
Grube kurtki krępują ruchy i utrudniają prowadzenie samochodu. Jadąc w dłuższą trasę, lepiej po prostu je zdjąć i położyć na tylnym siedzeniu. Trzeba też zawsze oczyścić buty ze śniegu, żeby nie ślizgały się na pedałach.
Pasy bezpieczeństwa:
Jeśli nie ma wyjścia i trzeba jechać w grubych ubraniach, należy zadbać, by pasy dokładnie oplatały kierowcę i pasażerów. Jeśli nie przylegają dobrze - nie działają.
Ustawienie kierownicy:
Kierownica powinna być ustawiona w stosunku do fotela tak, by ręka kierowcy trzymająca górną część koła kierownicy była lekko ugięta.
Ustawienie fotela:
Fotel powinien być ustawiony tak, by po wciśnięciu pedału sprzęgła, lewa noga była lekko ugięta.
4. Ruszanie.
Na śliskiej drodze zbyt gwałtowny start może spowodować, że koła zaczną buksować w miejscu i auto nie ruszy.
Należy ruszać płynnie. Nie warto startować z drugiego biegu, bo wtedy trzeba używać więcej gazu. Lepiej jest wrzucić pierwszy bieg, a potem delikatnie dodać gazu i bardzo płynnie puścić sprzęgło. Wtedy samochód ruszy bez buksowania. O ile ma zimowe opony. Letnie mogą w zimie buksować nawet przy ostrożnym ruszaniu.
5. Wchodzenie w zakręty.
Wchodząc w zakręt na śliskiej nawierzchni trzeba przede wszystkim dużo wcześniej niż w lecie wyhamować samochód do bezpiecznej prędkości i zredukować bieg. Skręcać należy płynnie wykonując delikatne ruchy kierownicą, a gazu dodawać dopiero po wyprostowaniu kół. Jeśli doda się gazu przed całkowitym wyjściem z zakrętu, samochód może wpaść w poślizg.
*6. Hamowanie. *
Droga hamowania:
W zimie jezdnia może wyglądać na suchą i odśnieżoną, ale nigdy nie wiadomo, jak będzie wyglądało miejsce, w którym chce się zatrzymać samochód. Może tam być śnieg, kałuża, albo bardzo niebezpieczny „czarny lód”, czyli asfalt pokryty cieniutką warstwą lodu. Wszystko to znacznie wydłuża drogę hamowania. Dlatego w zimie zawsze, niezależnie od warunków, trzeba zaczynać hamowanie dużo wcześniej niż w lecie.
Bardzo wiele zależy od odpowiednich opon. Przeprowadzony został test. Na śliskiej drodze samochód na letnich oponach potrzebował na wyhamowanie z prędkości 50 km/h ok. 25 metrów więcej niż takie samo auto na oponach zimowych. Na zdjęciu 6 srebrny samochód na oponach zimowych stoi, a ciemno-szary na letnich jeszcze pędzi. Zatrzyma się po ponad 20 metrach.
Sposoby hamowania:
Jeśli samochód ma ABS, trzeba po prostu mocno wcisnąć hamulec. To łatwy sposób, choć trzeba pamiętać, że nie wolno puszczać hamulca przed całkowitym wyhamowaniem samochodu.
W samochodach bez ABS należy stosować hamowanie pulsacyjne. Trzeba wcisnąć hamulec, puścić, wcisnąć, puścić i tak aż do zatrzymania. Dla początkujących kierowców może to być trudne, ale należy się tego nauczyć. Samo wciśnięcie hamulca w samochodzie bez ABS i trzymanie go przez dłuższy czas powoduje zablokowanie kół, a wtedy kierowca nie ma już żadnego wpływu na zachowanie auta.
*7. Poślizg. *
O poślizgu mówi się, jeśli np. kierowca, który chce skręcić w lewo, zablokuje koła i nie skręci, lecz pojedzie prosto przez skrzyżowanie. Poślizg jest także, jeśli np. kierowcy uda się skręcić koła, ale w zakręcie zacznie go wyprzedzać tył samochodu. Absolutnie nie można wtedy panikować, kurczowo ściskać kierownicy lub wciskać pedału hamulca.
Trzeba wykonać tzw. kontrę kierownicą, czyli przy zakręcie w lewo skręcić nieco w prawo i delikatnie dodać gazu. Ma to na celu wyciągnięcie samochodu z poślizgu i skierowanie go na właściwy tor jazdy.
*8. Wyprzedzanie zimą. *
Wyprzedzanie w zimie to jeden z najtrudniejszych manewrów. Po pierwsze trzeba pamiętać, że w zimie auto nie tylko gorzej hamuje, ale i gorzej przyspiesza. Należy więc zawsze zostawić sobie więcej miejsca. I zachować zasadę ograniczonego zaufania w stosunku do innych kierowców. Trzeba też uważać na koleiny i resztki śniegu na drodze, które mogą sprawić, że wpadniemy w poślizg. Zawsze trzeba też jechać wolniej niż latem.
*9. Uwaga piesi! *
Zimą piesi są zwykle gorzej widoczni niż w lecie. Wcześniej zapada zmrok, a poza tym często pada śnieg lub deszcz ze śniegiem. Wszystko jest szare. W dodatku piesi często nie zdają sobie sprawy z faktu, że samochód na lodzie lub śniegu ma dłuższą drogę hamowania niż na suchym asfalcie. Trzeba o tym wszystkim pamiętać i zbliżając się do przejścia dla pieszych zwolnić dużo wcześniej niż w lecie tak, aby w każdej chwili móc się zatrzymać, jeśli niewidoczny dla nas wcześniej pieszy wejdzie na jezdnię np. zza latarni lub zza drzewa.
[
]( http://www.carfocus.pl )