Trwa ładowanie...
07-12-2011 16:08

Bezpieczna jazda nocą

Bezpieczna jazda nocąŹródło: zdjęcie producenta
d3n8tfo
d3n8tfo

Prowadzenie samochodu nocą nie należy do przyjemności. Oślepianie przez pojazdy jadące z naprzeciwka, źle oświetlone drogi i piesi nie korzystający z odblasków to główne źródła zagrożenia po zmroku. Jak sobie z nimi radzić?

(fot. United Pictures)
Źródło: (fot. United Pictures)

Pomimo, że do większości wypadków dochodzi w ciągu dnia, to zdarzenia drogowe w warunkach nocnych na nieoświetlonych drogach mają największy wskaźnik ofiar śmiertelnych. W co czwartym takim wypadku ginie człowiek, podczas gdy w ciągu dnia w co trzynastym. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault podpowiadają, jak zwiększyć bezpieczeństwo na drogach po zmroku. Jazda po zmroku jest o wiele bardziej niebezpieczna i trudniejsza niż za dnia. Głównym powodem takiej sytuacji jest ograniczona widoczność na drodze, a więc utrudnione dostrzeżenie przeszkód oraz innych uczestników ruchu drogowego. - Na drogach nieoświetlonych latarniami ulicznymi widoczność zależy głównie od sprawnego oświetlenia zewnętrznego pojazdu oraz od czystości reflektorów, lusterek i szyb - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Kierowcom jeżdżącym nocą po nieoświetlonych drogach zalecić można jedynie redukcję prędkości. Typowe światła mijania oświetlają drogę na odległość około 50 metrów. Biorąc pod uwagę czas reakcji kierowcy, jest to dystans wystarczający zaledwie do zatrzymania pojazdu jadącego z prędkością ok. 60-70 km/h. Abyśmy w nocy zawsze mogli zatrzymać pojazd przed niespodziewaną przeszkodą, musimy poruszać się w tempie, które pozwoli nam zareagować i wyhamować do zera na widzianym dla nas odcinku drogi. Po zmroku długość tego odcinka zależy od zasięgu naszych reflektorów. Jeśli ruch z naprzeciwka nie pozwala na włączenie świateł drogowych, zwykle oznacza to konieczność ograniczenia prędkości – tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Nocą pojawia się problem z prawidłową oceną sytuacji na drodze. - Należy mieć świadomość tego, że ocena odległości i prędkości na podstawie świateł w pojeździe jest bardzo utrudniona. Mogą pojawić się problemy w przypadku, gdy reflektory umieszczone są nietypowo. Wąsko ustawione światła stwarzają złudzenie, że samochód jest dalej niż jest w rzeczywistości – tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Z tego powodu nocą zaleca się zachowanie większej ostrożności w przypadku manewrów takich jak zmiana kierunku jazdy czy wyprzedzanie, które wymagają oceny odległości od innych pojazdów.

d3n8tfo

Utrudniona widoczność nocą wymaga od kierowców polegania na dodatkowych wskazówkach. Aby określić ewentualną obecność przeszkód na drodze, kierowcy mogą wykorzystywać reflektory innych pojazdów.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Tylne światła pozycyjne i błyskające od czasu do czasu światła stopu samochodu jadącego z przodu mogą nas informować o zagrożeniu, na które natknął się kierowca. W momencie dojechania w to samo miejsce możemy również spodziewać się przeszkody. - Jeśli światła lub poświata auta nadjeżdżającego z naprzeciwka nagle znikają, oznacza to, że najprawdopodobniej znalazł się on za pagórkiem. Nie wolno wtedy rozpoczynać wyprzedzania, gdyż za chwilę pojazd ten pojawi się przed nami – podpowiadają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

d3n8tfo

Na koniec należy przypomnieć o rzeczy najbardziej oczywistej – regulacji świateł. O ten aspekt sprawności samochodu warto dbać nie mniej niż o inne podzespoły, od których zależy nasze bezpieczeństwo. Oczywiście profesjonalnej regulacji reflektorów dokonują specjaliści, ale wiele zależy również od nas. Zdecydowana większość samochodów umożliwia kierowcy korekcję kąta, pod którym snop światła pada na jezdnię. Służące do tego pokrętło należy ustawiać w zależności od liczby osób przewożonych na tylnej kanapie.

Dlaczego warto dbać o ten szczegół? Jeśli o tym zapominamy, a pokrętło jest ustawione tak, jakby z tyłu nie siedział nikt, po zajęciu miejsca na tylnej kanapie przez pasażerów nasze światła mają zbyt duży zasięg i oślepiają kierowców jadących z naprzeciwka. Gdy sytuacja jest odwrotna, snop świateł trafia w asfalt zbyt blisko i nie mamy odpowiedniej widoczności w nocy.

Jesienią i zimą wcześnie zapadający zmierzch sprawia, że większość czasu spędzonego za kierownicą przypada na okres po zmroku. Dlatego szczególnie teraz ważne jest zachowanie ostrożności i odpowiednie przygotowanie do jazdy w warunkach nocnych.

tb/

d3n8tfo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3n8tfo
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj