Bezpieczeństwo: przygotuj auto na jesień
Jazda w niesprzyjających warunkach atmosferycznych to test stanu technicznego pojazdu. Niewymieniona żarówka, brudne reflektory i przednia szyba czy zużyty bieżnik mogą prowadzić do zwiększonego ryzyka kolizji. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą, na co zwrócić uwagę przygotowując auto na zbliżające się jesienno-zimowe warunki.
Nie należy zwlekać z przygotowaniem samochodu na nadchodzące trudne warunki atmosferyczne. Zanim na dobre zapanują niskie temperatury, a na drogach zalegać będzie błoto i śnieg, radzimy zadbać o dobrą widoczność, przyczepność i sprawny system hamowania. - To podstawowe elementy, które wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Ich zaniedbanie to zagrożenie zarówno dla nas jak i dla innych uczestników ruchu - ostrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Ponieważ w okresie jesienno-zimowym znacznie spada widoczność oraz pojawiają się częste opady deszczu i śniegu, jedną z podstawowych rzeczy, o które należy zadbać jest odpowiedni stan przedniej szyby, czyli przede wszystkim dobrany do pory roku płyn do spryskiwaczy oraz sprawne wycieraczki. Jeżeli wycieraczki rozmazują zanieczyszczenia, źle zbierają wodę, pozostawiają smugi i piszczą, to znak, że pióro wycieraczki jest najprawdopodobniej zużyte i wymaga wymiany.
Niestety, nawet najbardziej przejrzyste szyby nie zapewnią dobrej widoczności, jeśli nie zadbamy o światła. Poprawność działania wszystkich świateł powinna być sprawdzana regularnie, a przepalone żarówki wymieniane na bieżąco. - W okresie jesienno-zimowym radzimy pamiętać o sprawdzeniu świateł przeciwmgłowych, które w tym czasie mogą być bardzo przydatne, a o których część kierowców zapomina ze względu na stosunkowo rzadkie ich użycie - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Warto również pamiętać o regularnym czyszczeniu wszystkich reflektorów, szczególnie, gdy na drodze zalega błoto lub śnieg.
Gdy temperatura utrzymuje się poniżej 7°C, opony letnie powinny zostać zmienione na zimowe. Podczas wymiany należy zwrócić uwagę na stan bieżnika i ciśnienie. O tej porze roku warunki na jezdni powodują częstsze zagrożenie poślizgiem, dlatego konieczne jest zapewnienie dobrej przyczepności. Choć polskie normy stanowią, że głębokość bieżnika powinna mieć minimum 1,6 mm, to jednak im jest ona większa, tym bardziej zwiększa się poziom bezpieczeństwa. Dlatego zimą dobrze jest, jeśli nie jest to mniej niż 3 mm - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Na mokrej nawierzchni droga hamowania znacznie się wydłuża, dlatego konieczne jest zadbanie o to, aby dodatkowo nie wydłużyć jej zużytymi amortyzatorami lub nie w pełni sprawnym układem hamulcowym. Jeśli od ostatniego przeglądu technicznego minęło dużo czasu, jesienią warto pomyśleć o wizycie w warsztacie, podczas której mechanik sprawdzi czy np. nie ma znacznej różnicy w sile hamowania między kołami tej samej osi lub wymieni płyn hamulcowy.
Należy pamiętać, że decydujący wpływ na bezpieczeństwo jazdy ma człowiek. W 2010 r. na 38 832 wszystkich zdarzeń drogowych, do których doszło w Polsce w ponad 30 000 przypadków wina leżała po stronie kierującego.
W wymagających warunkach, jakie bez wątpienia często panują na polskich drogach jesienią i zimą kierowca jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności. Należy zredukować prędkość, zwiększyć dystans między pojazdami oraz pamiętać, że inni kierowcy mogą nie być odpowiednio przygotowani do jazdy w trudnych warunkach, co stwarza dodatkowe zagrożenie.
Kodeks drogowy nakazuje, aby kierowca jechał z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich odbywa się ruch (art. 19, ust. 1).
tb/