Benzyna, olej napędowy, czy gaz
Kupując nowy samochód zastanawiamy się jaki silnik wybrać. Wybrać benzynę, zainwestować w Diesla, a może do benzynowego dołożyć instalację gazową. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy.
Przy wyborze silnika i rodzaju zasilania należy zwrócić uwagę na kilka głównych i bardzo ważnych czynników, które mają decydujący wpływ na koszty eksploatacji. Obecnie możemy wybierać spośród trzech rodzajów paliw: benzyny, oleju napędowego i LPG. Niestety, aby jeździć taniej należy najpierw zainwestować w instalację gazową lub w droższy silnik wysokoprężny. Należy się dobrze zastanowić, czy taka inwestycja ma sens.
Im więcej, tym lepiej
Jednym z ważniejszych kryteriów, które powiedzą o opłacalności inwestycji jest roczny przebieg samochodu. To właśnie od niego zależy, jak długo będą zwracać się koszty. Jest prosta zależność, im więcej jeździmy, tym w krótszym czasie zwrócą się koszty. Przy rocznych przebiegach poniżej 10 tys. km zakup diesla lub montaż instalacji gazowej praktycznie nie ma sensu, gdyż korzyści z tańszego paliwa nie zrekompensują wyższych kosztów zakupu. Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem jest cena samochodu, a właściwie różnica pomiędzy silnikiem benzynowym, a dieslem. Jeśli jest ona niewielka, to warto pokusić się o silnik wysokoprężny. Natomiast jeśli różnica wynosi np. 12 tys. zł (Honda Civic 1.8 benzyna i 2.2 diesel), zakup diesla, jako tańszego środka lokomocji, mija się z celem, gdyż przebieg po jakim zwrócą się wyższe koszty zakupu jest ogromny, sięgający prawie 200 tys. km. Przy rocznym przebiegu np. 20 tys. km daje nam 10 lat zwrotu inwestycji. Trochę za długo.
Autogaz
Alternatywą dla diesla jest montaż instalacji gazowej do silnika benzynowego. Koszt instalacji zależy od zaawansowania technologicznego silnika i niestety im nowszy silnik, tym instalacja jest droższa. Do obecnie produkowanych samochodów należy montować instalację z wtryskiem sekwencyjnym, której koszt (do silnika 4-cylindrowego) wynosi od 3500 do 4000 zł. Decydując się na montaż LPG do nowego auta należy dowiedzieć się, czy nie utracimy gwarancji na silnik lub nawet cały pojazd, gdyż nie wszystkie firmy zezwalają na takie przeróbki. Wiele firm pozwala na montaż instalacji tylko do niektórych modeli i aby później nie było przykrych niespodzianek należy się dokładnie dopytać, czy do tego konkretnego modelu można zamontować gaz.
Na przykład
Do porównania kosztów eksploatacji na różnych paliwach wybraliśmy Forda Focusa. Wersja wyposażenia Amber X z silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 100 KM kosztuje 57 500 zł. Koszt instalacji gazowej wynosi 3700 zł. Ford nie pozwala na montaż instalacji gazowej w okresie gwarancji, więc musimy mieć świadomość ryzyka, że w przypadku awarii silnika koszty naprawy będziemy musieli ponieść sami. Taki sam Focus z silnikiem wysokoprężnym 1.6 TDCi o mocy 90 KM kosztuje 64 tys. zł, czyli o 6500 zł więcej niż benzynowy.
Najwyższe koszty eksploatacji będą oczywiście na benzynie. Koszt przejechania 100 km wynosi 28,74 zł. Tańsza jest jazda na oleju napędowym (18,61 zł/100 km), a najtaniej wychodzi na gazie (14,73 zł). Przy założeniu rocznego przebiegu około 20 tys. km, wydamy na benzynę 5748 zł, na olej napędowy - 3722 zł, a na LPG - 2946 zł. Po doliczeniu ceny samochodów i montażu instalacji gazowej po rocznej eksploatacji nadal najtaniej wychodzi eksploatacja na benzynie. Instalacja gazowa zwróci się w następnym roku po przejechaniu 27 tys. km. Od tego momentu faktycznie zaczynamy oszczędną eksploatację.
Jeśli rząd zafunduje nam zapowiadaną podwyżkę akcyzy na gaz i cena LPG wzrośnie o 20 gr, to miesięczne koszty paliwa wzrosną o prawie 26 zł, a zwrot inwestycji wydłuży się do 30 tys. km.
Jeszcze dłużej zwracają się wyższe koszty silnika wysokoprężnego. Niższe zużycie tańszego paliwa spowoduje wyrównanie kosztów z samochodem zasilanym benzyną dopiero po przejechaniu 65 tys. km, czyli po ponad trzech latach eksploatacji.
Gaz ziemny
Ciekawą i bardzo tanią alternatywą jest zasilanie gazem ziemnym. Koszt przejechania 100 km na tym paliwie dla naszego Forda wynosi mniej niż 9 zł. Niestety to paliwo ma wady. Pierwsza to konieczność wysokiego sprężenia gazu (20 Mpa), a to powoduje konieczność stosowania ciężkich butli. Dodatkowo zasięg auta jest niewielki (około 150 km), co w połączeniu z ubogą siecią stacji CNG może sprawiać eksploatację niezbyt wygodną. Nie będzie to przeszkadzało samochodom jeżdżącym w obrębie miasta. Kolejna wada to cena - instalacja z wtryskiem sekwencyjnym kosztuje około 7 tys. zł.
Przykładowe koszty eksploatacji Forda Focusa z silnikiem benzynowym 1.6, 1,6 LPG i 1.6 wysokoprężnym. W zestawieniu nie są ujęte koszty przeglądów, tylko same koszty zakupu auta oraz koszty paliwa. Przyjęto średnie katalogowe zużycie paliwa i założono 10-procentowy wzrost zużycia na gazie w stosunku do benzyny. Roczny przebieg samochodu - 20 tys. km. Ceny na dzień 25.04.2006.
Marka i model samochodu | Ford Focus | ||
---|---|---|---|
Wersja | 1.6 benzyna | 1.6 TDCi | 1.6 LPG |
Cena samochodu (zł) | 57 500 | 64 000 | 61 200 |
Cena 1 litra paliwa (zł) | 4,29 | 3,96 | 1,99 |
Średnie zużycie paliwa (l/100km) | 6,7 | 4,7 | 7,4 |
Koszt przejechania 100 km (zł) | 28,74 | 18,61 | 14,73 |
Miesięczne koszty paliwa (zł) | 479 | 310 | 245,5 |
Roczny koszt paliwa przy przebiegu 20 tys. km (zł) | 5 748 | 3722 | 2 946 |
Koszt paliwa po przejechaniu 27 tys. km [zł] | 7 759,8 | 5024,7 | 3 977,1 zwrot kosztów instalacji gazowej |
Koszt paliwa po przejechaniu 65 tys. km (zł) | 18 681 | 12 096 zwrot kosztów droższego diesla | 9 574 |
Autor: Grzegorz Burda