Trwa ładowanie...
23-07-2015 13:44

Bariery linowe do poprawki? Mogą być niebezpieczne

Bariery linowe do poprawki? Mogą być niebezpieczneŹródło: PAP/Jakub Kamiński
d1wuq1e
d1wuq1e

Bezpieczeństwo użytkowników drogi jest jednym z priorytetów podczas jej budowania. Rządzący stawiają też więcej fotoradarów, które (przynajmniej według nich) przyczyniają się do zmniejszenia ofiar na polskich drogach. Wydawane są miliony, a nawet miliardy na różne usprawnienia, które mają ratować ludzkie życie. Niestety, jak się okazuje, pieniądze te nie zawsze pożytkowane są we właściwy sposób.

Uwagę na to zwrócono w „Magazynie Autostrady”, gdzie poruszono temat norm barier ochronnych. Według Instytutu Badawczego Dróg i Mostów są to elementy infrastruktury drogowej, których celem jest zabezpieczenie lub zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz osób i obiektów znajdujących się w pobliżu drogi. Ich zadaniem jest zapobieżenie zjechaniu pojazdu z drogi w miejscach niebezpiecznych, przejechaniu na jezdnię o przeciwnym kierunku ruchu oraz niedopuszczenie do kolizji z innym elementem infrastruktury np. latarnią.

Są one bardzo ważne, ale okazuje się, że nie zawsze dobierane są prawidłowo. Eksperci zarzucają urzędnikom wybór barier przestarzałych i niezgodnych z obowiązującymi normami. Jako powód podaje względy finansowe oraz presję związaną z opóźnieniem w oddawaniu dróg. Twierdzi też, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie żąda od producentów okazania kompletnych wyników obowiązkowych badań dynamicznych (testy zderzeniowe), które według aktualnych wytycznych powinny się odbyć.

Te niepokoje potwierdza test przeprowadzony przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów na zlecenie jednego z producentów. Jego celem było sprawdzenie, czy bariery linowe spełniają odpowiednie normy i rzeczywiście zapewniają zamierzony poziom bezpieczeństwa. W tym celu odwzorowano barierę linową, która znajduje się m.in. na Południowej Obwodnicy Warszawy.

Bariera ta została wykonana z uwzględnieniem parametru H2W3, czyli w razie uderzenia pojazd nie powinien wypaść z drogi dalej niż 1 m. W praktyce jednak okazało się, że ta wartość została 2,5-krotnie przekroczona. Oznacza to parametr H2W7, który jest niewystarczający w przypadku, jeśli w bliskiej odległości bariery znajdują się choćby słupy oświetleniowe, albo skarpa nasypu, a takie sytuacje często mają miejsce na drogach wybudowanych w Polsce w ciągu ostatnich lat - choćby na autostradzie A1.

d1wuq1e

Montowaniu niewłaściwych barier zaczyna też przyglądać się Komisja Europejska. Według jej stanowiska może to mieć znamiona nieuczciwej konkurencji. Oprócz tego, wybieranie przestarzałych rozwiązań (często zaadaptowanie nowszych jest kosztowne) sprawia, że w razie wypadku kierowcy ich pasażerowie niestety nie mogą liczyć na odpowiednią ochronę.

d1wuq1e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1wuq1e
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj