"Bardzo Lekki” Mercedes-Benz ma 50 lat
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8256/mercedes-sl-01.jpg',599,331) ) |
| --- | W ciągu 50 lat skonstruowano zaledwie pięć generacji klasy SL, która jako pierwsza powstała po II Wojnie Światowej, przywróciła marce Mercedes-Benz należne miejsce pośród producentów luksusowych sportowych samochodów. Pomimo, że w ciągu półwiecza sprzedano zaledwie 590 tys egzemplarzy klasy SL, dla wielu stała się ona wizytówką marki.
Pierwszym w pełni powojennym modelem Mercedesa, który określił jej powojenny styl był model 300, który był prekursorem pontonowego kształtu Mercedesów. 300-ka szybko stała się jednym z ulubionych aut dyplomatów, dygnitarzy i gwiazd. Jeździli nimi, poza Konradem Adenauerem, Gary Cooper, cesarz Etiopii Hajle Syllasie, premier Indii Nehru, król Szwecji Gustaw, czy szach Iranu. Negatywne konotacje marki, którą jeszcze parę lat wcześniej jeździli nazistowscy dygnitarze nie przeszkodziły w zagranicznej sprzedaży. Zaświadczyć o tym może fakt, że jednym z właścicieli Mercedesa 300 był sam feldmarszałek Montgomery.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8256/mercedes-sl-03.jpg',600,222) ) |
| --- | Mercedes powrócił na salony w wielkim stylu. Równie efektownie firma odbudowała swa pozycję w sporcie samochodowym. Wykorzystując gotowe części limuzyny 300 zbudowano rajdowy model 300 SL. Nazwany przez konstruktorów „Sehr Leich” (bardzo lekki) miał konstrukcję opartą na przestrzennej kratownicy, która zapewniała konieczna sztywność nadwozia ważąc zaledwie 82 kg. Mankamentem tego rozwiązania była konieczność zainstalowania wysokiej i szerokiej burty dokoła kabiny pasażerskiej, co praktycznie wykluczyło możliwość montowania drzwi . Drzwi nie można było zrobić z boku, zrobiono je więc z góry – tak powstał jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów rajdowych świata, nazwany dla swych uchylających się do góry drzwi „skrzydłami mewy”. Model był tak ekstrawagancki, że długo wahano się, czy przygotowywać jego seryjna wersję. Przeważył entuzjazm amerykańskich przedstawicieli handlowych Mercedesa, którzy w modelu 300 SL dostrzegli prawdziwą gwiazdę. Ameryka kochała gwiazdy i była najbogatszym rynkiem
samochodowym na świecie. Za oceanem więc, podczas nowojorskiej wystawy samochodów sportowych w 1954 roku zadebiutowała seryjna wersja 300 SL. Był to pierwszy wypadek, kiedy nowego Mercedesa zaprezentowano w USA wcześniej, niż w Niemczech.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8256/mercedes-sl-04.jpg',600,796) ) |
| --- | Minęło pół wieku, a nadal klasa SL cieszy się największym powodzeniem w USA, gdzie sprzedaje się 42% spośród wszystkich produkowanych Mercedesów tej klasy. Na europejskie warunki, samochód jest najwyraźniej zbyt drogi. Szkoda jednak, by był całkiem nieznany również w Polsce, gdzie wciąż marka Mercedes-Benz kojarzona jest wyłącznie niemal z trwałymi, acz pozbawionymi polotu modelami popularnymi adaptowanymi na taksówki.