Bardziej dynamiczna i ekonomiczna - Opel Zafira
Minivany zdobywają coraz większą rzeszę zwolenników. Przy gabarytach auta osobowego potrafią przetransportować 7 osób i połknąć hektolitry bagażu. Nie inaczej jest z odświeżoną Zafirą, która kusi klientów dynamiczną i nowoczesną stylistyką, jak również urzeka praktycznością wnętrza wnętrzem.
Zafira przyciąga uwagę stylistycznymi smaczkami przedniej i tylnej części nadwozia, które nadają jej sportowy charakter. Solidna chromowana listwa ze zintegrowanym logo Opla podkreśla zwężający się kształt maski. Dynamiki dodają także wyraziste linie otaczające zagłębienia na światła przeciwmgielne. Jeżeli ktoś stwierdzi, że to niewystarczające wyróżniki oplowskiego vana, może zamówić Zafirę w wersji Sport. Auto może pochwalić się jeszcze bardziej imponującym wyglądem. To zasługa przedniego spoilera, poszerzonych nadkoli, innych progów oraz wyraźnie zaznaczonego tylnego spoilera. Prawdziwą atrakcją jest panoramiczny dach, który z pewnością uprzyjemni jazdę pasażerom. W razie potrzeby elektrycznie sterowany system rolet ochroni przed silnym nasłonecznieniem.
W trakcie modernizacji auta nie ograniczono się jedynie do poprawek karoserii. Styliści wzięli pod lupę wnętrze, po czym stwierdzili, że chromowane oprawki wokół elementów sterowania klimatyzacją i radioodtwarzaczem będą odpowiednie dla odświeżonej Zafiry. Wersja Cosmo została wykończona, ostatnio bardzo popularnym, lakierem fortepianowym.
Bogate wyposażenie auta obejmuje systemy audio-informacyjne z funkcjami nawigacji oraz odtwarzania CD, DVD i MP3. Dodatkowo przewidziano możliwość podłączenia zewnętrznych akcesoriów audio, takich jak iPod.
Znakiem rozpoznawczym Zafiry jest system aranżacji foteli Flex 7. Choć rozwiązanie liczy już kilka lat, konkurentom nie udało się znaleźć lepszego sposobu na transformację wnętrza minivanów. Jeżeli Zafirze przyjdzie przewieźć większy pakunek, wystarczy jeden ruch ręki, by „pozbyć się” foteli, które w przemyślny sposób chowają się we wnękach podłogi.
Duży ciężar bagażu nie będzie stanowił problemu, bowiem auto otrzyma stosunkowo mocne silniki. Paletę otwiera benzynowy motor o pojemności 1,6 litra i mocy 115 KM oraz dwa turbodiesle 1.7 CDTI z wtryskiem common-rail, które generują 110 KM i 125 KM. Docelowo nabywcy Zafiry będą mogli wybierać z gamy dziewięciu różnych silników. Zróżnicowanie jednostek napędowych będzie imponujące. Przystosowany do spalania gazu ziemnego, 94-konny silnik 1.6 CNG z pewnością zyska uznanie zwolenników rozwiązań przyjaznych środowisku. Ambitni kierowcy będą mogli sięgnąć po prawdziwego potwora.
Zafirę OPC z dwulitrowym, turbodoładowanym silnikiem o mocy a z 240 KM! Warto wspomnieć, że dzięki wersji OPC Opel przejmie pałeczkę lidera na rynku sportowych vanów.
Korzystne koszty eksploatacji Zafiry wynikają z szeregu czynników, w tym niskiego zużycia paliwa, nieznacznych wymagań serwisowych, długich okresów między przeglądami, a przede wszystkim z niskiego wskaźnika utraty wartości. To wszystko zadecydowało o przyznaniu vanowi Opla pierwszego miejsca w rankingu Best Value 2006 przez branżowy magazyn Auto Bild. Wszystko to stawia kompaktową Zafirę na doskonałej pozycji, dzięki której będzie mogła kontynuować historię sukcesu pierwszego na świecie w pełni uniwersalnego pojazdu 7-miejscowego, którego 2-milionowy egzemplarz zjedzie z linii montażowej na początku przyszłego roku. Pracownicy General Motors zapewniają, że Zafira to „właściwa oferta we właściwym czasie”. Spoglądając na wyniki sprzedaży trudno nie wierzyć w słuszność ich słów.
W utrzymaniu przewagi nad konkurentami pomoże coś więcej, niż tylko nowa stylistyka oraz zmodernizowane silniki. Zafira zaoferuje także rozwiązania techniczne, które do niedawna były nieosiągalne w tej klasie pojazdów. Wśród nich znalazł się opcjonalny system zawieszenia IDSPlus z elektroniczną kontrolą amortyzowania, który zapewnia wysoki komfort przy zachowaniu pełnej precyzji prowadzenia. W skomplikowanym systemie kontroli zawieszenia elementy sterujące i czujniki systemów ESPPlus, ABS i CDC stale wymieniają między sobą dane, co umożliwia natychmiastową optymalizację charakterystyki zawieszenia. Ponadto na pokład trafi ulepszona kontrola stabilności przyczepy. Zaawansowany system monitoruje intensywność przechyłów podczas jazdy z przyczepą. W podbramkowej sytuacji zachowanie samochodu oraz przyczepy jest stabilizowane poprzez odpowiednio dobraną i rozdzieloną siłę hamowania.
Nowa Zafira wprowadziła do segmentu kompaktowych vanów system biksenonowych reflektorów z funkcją doświetlania zakrętów. Wszystkie nowatorskie rozwiązania podkreślają nowoczesny charakter kompaktowego vana, który będzie dostępny w salonach od lutego 2008 r.
Łukasz Szewczyk