Autostrada jak żywy organizm

Autostrada Wielkopolska to 255 km trasy między Świeckiem a Koninem. To nie tylko ilości kilometrów, infrastruktura, nowe technologie, nowoczesny sprzęt. Jej struktura przypomina żywy organizm. Najważniejszą wartością są ludzie. Każdy ma tu swoją funkcję, ale cel jest jeden - zapewnienie bezpieczeństwa i sprawnego przejazdu podróżnym.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Ponad 200 osób monitoruje autostradę 24 godziny na dobę. Wśród nich są pracownicy Centrum Zarządzania Autostradą (CZA), patroli autostradowych, interwencji czy pracownicy warsztatów, dbający w Obwodach Utrzymania Autostrady o sprawność sprzętu. Profesjonalizm, sprawna komunikacja i szybkie reagowanie są kluczowe w ich pracy. Kim są osoby, które mierzą się z tym zadaniem? Poznajcie pracowników autostrady, ich codzienną pracę i historie jakie ze sobą niosą.

Pierwszy kontakt

Jednym z pracowników AWSA jest Krzysztof Golis - kierownik Centrum Zarządzania Autostradą. To on wraz z 6–osobowym zespołem jest pierwszym kontaktem w CZA, do którego dzwonimy z numeru alarmowego oraz z pomarańczowych kolumn alarmowych rozmieszczonych na Autostradzie Wielkopolskiej, czyli koncesyjnym odcinku A2. Tutaj spływają również alerty drogowe, zgłoszenia kolizji lub wypadków. Centrum Zarządzania Autostradą pracuje w trybie ciągłym. Operatorzy dyżurują przez całą dobę. Od początku roku przeprowadzili już prawie 400 godzin rozmów.

Krzysztof Golis – kierownik Centrum Zarządzania Autostradą
Krzysztof Golis – kierownik Centrum Zarządzania Autostradą © materiały partnera

Podczas 20–letniego doświadczenia, Krzysztof spotkał się z tysiącami zdarzeń, za każdą z nich stoją ludzkie historie. Niektóre z nich szczególnie zapadły mu w pamięci.

Na początku istnienia CZA zdarzały się telefony z prośbą o przekierowanie połączenia z kolumny alarmowej na prywatny telefon mieszkanki Szczecina, czy prośba o dowóz pizzy do czekających na pomoc drogową podróżnych - wspomina Krzysztof - ale na szczęście kierowcy coraz bardziej rozumieją, że jesteśmy tu po to, aby nieść realną pomoc wtedy, kiedy naprawdę tego potrzebują. I pomagamy im każdego dnia. – dodaje.

Pracownicy CZA codziennie odbierają kilkadziesiąt telefonów z informacjami o nieoczekiwanych zdarzeniach, do których błyskawicznie wysyłają służby bezpieczeństwa. Są to zazwyczaj pytania o pomoc w zabezpieczeniu auta, które uległo awarii, czasami informacje o zgubieniu dokumentów lub prośba o usunięcie przedmiotu z drogi. Najtrudniejsze są kolizje i wypadki. Tutaj nie ma miejsca na błędy.

Dla nas najważniejszy jest człowiek po drugiej stronie telefonu i jego bezpieczeństwo – mówi Krzysztof.

Centrum Zarządzania Autostradą na Autostradzie Wielkopolskiej

W zespole Krzysztofa od 5-ciu lat pracuje Dariusz Małasiewicz. W trakcie dwunastogodzinnej zmiany jest odpowiedzialny między innymi za odbieranie zgłoszeń podróżnych. Jego obowiązki wymagają nie tylko zdecydowanych i szybkich działań, ale również empatii do drugiego człowieka.

- W sytuacjach awarii, czy innych niespodziewanych zdarzeń na drodze, często podróżni nie potrafią zapanować nad stresem. W rozmowie telefonicznej staram się zapewnić o naszej pomocy i dokładnie tłumaczę jakie kolejne kroki podejmiemy, by pomóc w sytuacji w której się znaleźli. To zawsze działa. – tłumaczy Dariusz.

Oczy Autostrady

Podczas interwencji CZA niezwłocznie kontaktuje się z policją, służbą medyczną i strażą pożarną oraz patrolem, który w danym momencie pełni zmianę na bieżącym odcinku trasy.

Jednym z pracowników zabezpieczenia autostrady jest Mariusz Miliński. Dojeżdża on na miejsce zdarzenia średnio w 15 minut, często nawet przed służbami bezpieczeństwa i zabezpiecza pojazd. Do jego codziennych obowiązków należy również dbanie o funkcjonalność trasy. Dzień zaczyna od przejęcia pojazdu od zmiennika i przeglądu auta. Następnie wyrusza na objazd. Monitoruje węzły na wyznaczonym odcinku. Kontroluje stan nawierzchni, barier i Miejsca Obsługi Podróżnych.

© materiały partnera

- Widzimy wszystko co dzieje się na drodze. W tej pracy trzeba mieć oczy dookoła głowy. Jadąc autostradą zwracamy uwagę na zupełnie inne rzeczy niż pozostali kierowcy – mówi Mariusz.

Zdarza się, że podróżni gubią na trasie oraz przyautostradowych parkingach różne przedmioty. Patrolowcy, podczas objazdu zbierają je, aby nie utrudniały ruchu. Mariuszowi w pamięć szczególnie zapadło jedno nietypowe znalezisko.

- Zdarzyło mi się znaleźć na trasie kurę. Wypadła z transportu. Wziąłem ją do domu i zaprzyjaźniliśmy się. Jest niesamowicie bystra, wszędzie za mną chodzi, zachowuje się jak pies. – śmieje się patrolowiec.

Bezpieczeństwo na każdym kilometrze

Krzysztof Gruszczyński również początkowo pracował na stanowisku patrolowca, a w 2009 roku został Mistrzem Organizacji Ruchu Drogowego. Tę funkcję pełni do dzisiaj. Na co dzień sprawuje nadzór nad działaniami patrolowców, a podczas zdarzeń współpracuje ze służbami bezpieczeństwa. Priorytetem jest szybka reakcja, wysłanie patrolu do zabezpieczenia miejsca zdarzenia i poinformowanie odpowiednich służb.

Krzysztof Gruszczyński – Mistrz Organizacji Ruchu Drogowego
Krzysztof Gruszczyński – Mistrz Organizacji Ruchu Drogowego © materiały partnera

- Raz w miesiącu spotykamy się ze służbami ratowniczymi, strażą pożarną i policją. Omawiamy i analizujemy nietypowe przypadki z ostatnich 30 dni, po to, żeby jeszcze bardziej usprawnić współpracę przy podobnych interwencjach. – dodaje Mistrz Patrolu.

Działania te posłużyły stworzeniu tzw. Planu Działań Ratowniczych. Są to zebrane i opisane zasady właściwego postępowania podczas wypadku, pożaru, katastrofy lub innego zagrożenia, z którego obecnie korzystają autostrady w całym kraju. Pracy Krzysztofa często towarzyszą presja czasu i stres. Szczególnie podczas interwencji, kiedy zdarzy się kolizja lub wypadek. Ale, jak mówi Mistrz Patrolu, adrenalina i niesienie realnej pomocy to rzeczy, które najbardziej lubi w swojej pracy.

Patrole Autostradowe na Autostradzie Wielkopolskiej

5 500 km dziennie, 2 400 00 km rocznie

Oprócz doskonale wyszkolonych i rzetelnych profesjonalistów, niezbędny jest nowoczesny i niezawodny sprzęt. O jego sprawność dba Andrzej Czechowski, Mistrz Warsztatu. Andrzej kieruje siedmioosobowym zespołem mechaników i elektromechaników, którzy regularnie dbają o stan floty samochodowej AESA. Podczas dyżuru pracownicy warsztatu zawsze są w gotowości.

- Samochody patrolowe są intensywnie eksploatowane. W ciągu doby pokonują setki kilometrów, zatrzymują się właściwie tylko po to, by zmienili się w nich kierowcy. Dlatego tak ważne są częstsze przeglądy tych aut. Aby patrole mogły realizować sprawnie swoje zadania, sprzęt musi być zawsze w 100% sprawny. - tłumaczy Andrzej.

Pojazdy patrolowe pokonują 5 500 km w ciągu doby, 2 400 000 km rocznie. To tak, jakby 60 razy okrążyły kule ziemską!

Autostrada Wielkopolska to 255 km odcinek A2 pomiędzy Świeckiem a Koninem. W tym 16 kilometrowej, trzypasmowej obwodnicy Poznania między węzłami Poznań Zachód i Poznań Krzesiny. Jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w kraju. Średnio w ciągu roku 9 milionów pojazdów pokonuje trasę A2. Kierowcy o każdej porze dnia i nocy mogą liczyć na wsparcie pracowników Autostrady Eksploatacji.

Liczy się każda minuta - patrole autostradowe

Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3