Trwa ładowanie...

Autonomiczny Ford testowany na śniegu

Share
Autonomiczny Ford testowany na śniegu
Źródło: Materiały prasowe
d1a1qhd

Ford przeprowadza pierwsze testy samochodu na terenie pokrytym śniegiem. Jest to wyzwanie o tyle trudne, że dotychczasowe jazdy samoprowadzących aut były wykonywane w idealnych warunkach pogodowych.

Zimowe testy odbywają się w Michigan, w tym w Mcity - symulującym warunki miejskie placu testowym o powierzchni ok. 13 hektarów. Poza GPS-em, którego wskazania mają dokładność do kilku metrów, testowy Ford Fusion Hybrid wykorzystuje również LiDAR (ang. Light Detection and Ranging). Technologia ta opiera się na emisji krótkich impulsów światła lasera, w celu stworzenia w czasie rzeczywistym dokładnego obrazu 3D o wysokiej rozdzielczości, ukazującego otoczenie.

d1a1qhd

W idealnych warunkach pogodowych LiDAR jest najskuteczniejszym systemem służącym do zbierania informacji i metadanych z otoczenia, wykrywania pobliskich obiektów oraz wykorzystywania zebranych informacji do określenia najbardziej optymalnego toru ruchu. Na terenach ośnieżonych lub w gęstym ruchu ulicznym LiDAR i inne czujniki, w tym kamery, nie widzą jezdni. To samo dzieje się w sytuacji, w której obiektyw czujnika zostanie przykryty śniegiem lub brudem. Mimo wszystko eksperci Forda i Uniwersytetu Michigan przystąpili do wspólnych prac nad znalezieniem rozwiązania, które pozwoliłoby samochodom autonomicznym "widzieć" drogę podczas jazdy po śniegu.

Jednym z nich są mapy 3D o wysokiej rozdzielczości, obejmujące informacje na temat drogi i tego, co znajduje się wokół niej, a także oznakowań i znaków drogowych, geografii, punktów charakterystycznych oraz topografii. Gdy samochód nie widzi jezdni, to wykrywa punkty charakterystyczne wokół drogi, aby ustalić swoją pozycję na mapie, a następnie wykorzystuje ją do poruszania się w trudnych warunkach.

- Standardowe systemy bezpieczeństwa, jak ESC czy kontrola trakcji, które są często wykorzystywane na śliskiej nawierzchni, współdziałają z oprogramowaniem sterującym jazdą autonomiczną. Chcemy, by nasze auta wykrywały pogarszające się warunki i decydowały, czy można bezpiecznie kontynuować jazdę, a jeśli tak, to przez jaki czas - powiedział Jim McBride, kierownik techniczny marki ds. samochodów autonomicznych.

Źródło: Ford

d1a1qhd

ll

d1a1qhd

Podziel się opinią

Share
d1a1qhd
d1a1qhd
Więcej tematów