Automat pokieruje ruchem
Inteligentny System Transportowy dla Komunikacji Miejskiej zostanie do 2014 r. uruchomiony w Bydgoszczy. System kosztować będzie blisko 70 mln zł, z czego aż 56 mln zł sfinansuje Unia Europejska.
- ITS wpłynie na poprawę punktualności komunikacji miejskiej, a także na zmniejszenie korków ulicznych. System będzie bowiem na bieżąco analizował sytuację na drogach i do niej dostosowywał cykl sygnalizacji świetlnej - poinformował we wtorek Piotr Kurek, rzecznik prezydenta Bydgoszczy.
Na 50 skrzyżowaniach w mieście pojawią się czujniki zliczające pojazdy i przekazujące informacje do komputerów analizujących dane. System umożliwi również wyświetlanie w czasie rzeczywistym na tablicach LCD godzin odjazdów tramwajów i autobusów.
Autorzy projektu Inteligentnego Systemu Transportowego planują m.in. montaż 180 tablic informacyjnych na 90 przystankach tramwajowych, tablic informacyjnych dla kierowców i ułożenie prawie 30 kilometrów kabli światłowodowych, które połączą system z centrum zarządzania. Według założeń bydgoski ITS ma obejmie pięć elementów, z których pierwszy to sterowanie ruchem, czyli 54 sygnalizacje świetlne połączone w ramach wspólnego systemu sterowania.
Drugi element to tablice informacyjne naprowadzające kierowców na drogi alternatywne. Informacje będą pojawiać się automatycznie, na podstawie danych zbieranych przez kamery i czujniki, dzięki czemu kierowcy szybko dowiedzą się o sytuacji na drogach, a w kryzysowych sytuacjach zobaczą trasy objazdu.
Trzeci element ITS to monitoring obejmujący podgląd skrzyżowań, analizę tablic rejestracyjnych i widodetekcję, na podstawie której liczony będzie przepływ pojazdów przez dane skrzyżowanie. Czwarty element dotyczy obszarów parkowania, na których nowe parkomaty przesyłać będą do centrum zarządzania informacje o liczbie wolnych miejsc na danej ulicy, a informacje na ten temat pojawiać się będą na wyświetlaczach.
Ostatnia część projektu będzie rozszerzeniem systemu tablic informacyjnych transportu publicznego, z których pasażerowie dowiedzą się m.in. o dokładnym czasie przyjazdu następnego tramwaju. Zamontowane w 80 tramwajach nadajniki pozwolą na uprzywilejowanie komunikacji miejskiej wobec pozostałych uczestników ruchu. System ma osiągnąć pełną funkcjonalność do 2014 roku.
lop\