Szczecin planuje kupić za nieco ponad 39,2 mln zł 16 autobusów hybrydowych. Miasto liczy, że uzyska dofinansowanie z UE. Autobusy hybrydowe i elektryczne mają w przyszłości zdominować komunikację w ścisłym centrum miasta.
Wniosek o dofinansowanie zakupu autobusów ponad 27,1 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 został złożony pod koniec września - poinformowały w czwartek służby prasowe szczecińskiego magistratu.
Zaletą układów hybrydowych jest niższe zużycie paliwa, mniejsza emisja spalin oraz mniejszy hałas - przekonuje magistrat. Jak wylicza, po zastosowaniu napędu hybrydowego część energii można gromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Ponadto, kierowcy mogą wyłączać silnik spalinowy, np. podczas przejazdu przez zabytkowe części miasta, aby chronić architekturę przed wpływem zanieczyszczeń.
Autobusy mają być wyposażone w instalacje poprawiające bezpieczeństwo i komfort pasażerów, w tym klimatyzację i systemy informacji. Dostosowane będą także do obsługi osób niepełnosprawnych.
Zakup pojazdów hybrydowych wpisuje się w plany miasta, by po ścisłym centrum jeździły autobusy hybrydowe, a docelowo elektryczne, bezemisyjne - powiedział dziennikarzom architekt miasta Jarosław Bondar.
Miasto nie będzie rozbudowywało komunikacji tramwajowej w ścisłym centrum.
Obok pojazdów hybrydowych planuje się także zakup 20 autobusów z silnikami diesla. Wniosek o dofinansowanie zakupu z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 także został złożony pod koniec września.
Koszt zakupu 20 autobusów z tradycyjnymi silnikami to niewiele ponad 35 mln zł, z czego dofinansowanie środkami unijnymi ma wynieść blisko 13,4 mln zł.