Auto z używaną instalacją LPG. Oto lista wydatków
*Próbując ograniczać wydatki na paliwo, wielu kierowców decyduje się na kupno auta z silnikiem wysokoprężnym, zapewniającym niskie spalanie i wzorową dynamikę jazdy. Kłopot jednak w tym, że diesle są bardzo kosztowne w serwisowaniu. Wysokie wydatki skłaniają użytkowników do szukania alternatywnego rozwiązania, jakim okazały się motory benzynowe zasilane LPG. Nim przejdziemy na stronę taniego paliwa gazowego, warto poza oczywistymi korzyściami poznać także czekające na nas wydatki eksploatacyjne. *
Uzyskanie niskich kosztów eksploatacji autem napędzanym silnikiem Diesla było możliwe jeszcze kilka lat temu. Ówcześnie produkowane silniki były nieskomplikowane, odporne na warunki użytkowania, a co za tym idzie bardzo trwałe. Ewentualne poważne naprawy nie wymagały od użytkownika inwestycji liczonych w tysiącach złotych. Kuszącym zamiennikiem dla kierowców stawiających na oszczędną jazdę są jeszcze znane od lat 90. auta z instalacją gazową. Oczywiście, nim zamontujemy takową instalację w naszym samochodzie, musi on spełnić szereg wymagań technicznych, które na to pozwolą. Jak donoszą specjaliści, im prostszy silnik benzynowy, tym lepiej współpracuje z LPG. Musimy dowiedzieć się, czy aby na pewno nasza jednostka napędowa w ogóle nadaje się do współpracy z alternatywnym paliwem. Niektóre silniki po montażu instalacji gazowej generują awarie i dodatkowe koszty.
Bez wątpienia jednym z największych wydatków jest zakup i montaż samej instalacji. W zależności od tego, jaki zestaw poleci nam fachowiec, rachunek sięgnąć może nawet 6-8 tysięcy złotych – dla silników V8 chociażby. Kierowcy sądzą, że od tej pory korzystać będą wyłącznie z dobrodziejstw jazdy na LPG. Gaz jest ponad połowę tańszy od benzyny PB95. Dzięki tej ogromnej różnicy w cenie koszty jazdy mogą zmniejszyć się nawet o połowę. Pamiętajmy jednak o bieżącym serwisie instalacji oraz ewentualnych awariach.
Pierwszym dodatkowym kosztem, jaki pojawia się po zamontowaniu instalacji gazowej, jest wyższa cena obowiązkowego badania technicznego. Zamiast stu złotych, przyjdzie nam zapłacić ponad 160. Przykładem częstej usterki jest uszkodzenie przewodów elektrycznych i gazowych, których wymiana na nowe kosztować może kilkaset złotych. Problem wynika zazwyczaj z niewłaściwego ich poprowadzenia w samochodzie. Narażone na drgania i przetarcia z czasem niszczą się, zakłócając pracę całego silnika.
Nie wiedzieć czemu, mnóstwo kierowców użytkujących samochody spalające LPG całkowicie zapomina lub ignoruje kwestie ich serwisu. Mechanicy przypominają, że sama instalacja gazowa wymaga regularnych kontroli co 10-15 tysięcy kilometrów. W jej ramach specjalista sprawdza stan przewodów, wtryskiwaczy oraz wymienia filtr gazu, na koniec dokonując ponownej regulacji całej instalacji. Długo niewymieniany filtr gazu powoduje dużo większe zużycie silnika, a także wyraźny spadek jego mocy. Po pewnym czasie swój żywot kończą także wtryskiwacze, oczywiście ich wytrzymałość zależy od jakości samego produktu, a także od jakości tankowanego przez nas paliwa. Wymiana zużytego zestawu pochłonie od 100 do kilkuset złotych.
Sporym problemem dla niewprawionych kierowców może być także niefrasobliwy montaż instalacji w aucie. Jak wiemy, reduktor instalacji LPG musi zostać połączony z układem chłodzenia auta. Błędny montaż odbije się na poprawnym działaniu samego układu chłodzenia. W efekcie silnik może się nawet przegrzać, co doprowadzi do wypalenia uszczelki pod głowicą – remont gwarantowany. W czasie montażu instalacji gazowej może dojść także do zapowietrzenia układu chłodzenia, takie niedopatrzenie objawi się niską skutecznością ogrzewania kabiny pasażerskiej. Bez względu na temperaturę silnika z nawiewów wydobywa się wówczas zimne powietrze.
W niektórych samochodach eksploatowanych na LPG dochodzi do tak zwanych wybuchów mieszanki w kolektorze dolotowym. Dzieje się to zazwyczaj podczas przyspieszania lub uruchamiania silnika. Przyczyną tego szkodliwego zjawiska jest duża objętość układu dolotowego, zużyty układ zapłonowy silnika, błędy popełnione w czasie montażu lub jej zła regulacja. Po wybuchu koszty usuwania zniszczeń przekroczyć mogą nawet 1000 złotych, wliczając w to ceny części podzespołów silnika jak i samej instalacji.
Eksploatacja samochodu z instalacją gazową LPG zawsze wiąże się z pewnymi dodatkowymi wydatkami. Obok droższego przeglądu technicznego, musimy przygotować się na serwis instalacji oraz usuwanie drobnych usterek elektrycznych kosztujących kilkadziesiąt złotych. Pamiętajmy jednak, że zadbana instalacja sprawia zdecydowanie mniej problemów i generuje spore oszczędności. W mniejszych silnikach, koszt montażu zasilania alternatywnym paliwem powinien zwrócić się pod kilkudziesięciu tysiącach kilometrów.
Piotr Mokwiński, moto.wp.pl