Auto poleasingowe, dobra propozycja na rynku wtórnym?
Kupowanie używanego samochodu zawsze obarczone jest pewnym ryzykiem. Nawet jeśli pochodzi ze 100 proc. pewnego źródła, to przecież może mieć np. wady ukryte, o których nie wiedział nawet poprzedni użytkownik. Może więc wyjściem jest zainteresowanie się samochodem firmowym, który od początku do końca był serwisowany i kontrolowany? Teraz takie auto może nawet być objęte gwarancją.
Samochody firmowe nie cieszą się najlepsza opinią na rynku i trudno mieć o to pretensje. Wszak wszyscy wiedzą, że „służbówka” to najlepsza na świecie terenówka, ciężarówka, wyścigówka i magazyn w jednym. Często mają ogromne przebiegi (na szczęście nie ukrywane przez pierwszego właściciela, częściej przez pośredników), co przy naszym stanie dróg nie wróży dobrze kondycji podzespołów. Ponadto, bywają mocno „zużyte” wewnątrz, pozbawione ręki dbającego właściciela dość mocno zapuszczone.
Są stosunkowo młode, gdyż firmy pozbywają się taboru w cyklu związanym z przebiegiem i wiekiem pojazdu. Mają zatem od roku do 3 lat, ale za to przebiegi w granicach 100 - 200 tys. km. Do tego kuszą atrakcyjnymi cenami, na tle identycznych wersji, ale sprzedawanych przez osoby prywatne. Atutem może być także to, że przedsiębiorstwa wymieniają zwykle kilka, kilkanaście a nawet kilkadziesiąt aut jednocześnie, więc zgłaszając się odpowiednio wcześnie, można znaleźć dla siebie całkiem atrakcyjny egzemplarz.
Kwestia znalezienia odpowiedniego auta, a nawet firmy, która akurat wymienia swój park maszyn jest w tym wypadku bardzo ważna. Korzystać można z serwisów internetowych, są też autohandle specjalizujące się w obrocie autami poleasingowymi. Również firmy leasingowe, cyklicznie wpuszczają na rynek samochody, które do nich wróciły. Najdalej w tej kwestii posunął się chyba LeasePlan, który w Warszawie właśnie otworzył pokaźny salon samochodów poleasingowych.
Wszystkie samochody są własnością firmy leasingowej, pochodzą wyłącznie od pierwszego właściciela, mają pełną dokumentację techniczną i finansową.
Czy to pewniejsza forma znalezienia dobrego, w miarę nowego auta w atrakcyjnej cenie? Właściciele salonu przekonuje, że tak. Według obecnych standardów samochody użytkowane we flotach zawsze posiadają komplet dokumentów, w tym oryginalną książkę serwisową. Fleet Managerowie są zobligowani do przestrzegania terminów wymiany płynów oraz innych części eksploatacyjnych, co wpływa na jakość auta i może być obecnie nawet na bieżąco monitorowane. Auta poleasingowe mają często o wiele bogatsze wyposażenia niż przy zakupie samochodu używanego od klienta indywidualnego. Zależność jest prosta - im więcej samochodów firma leasinguje, tym bogatsze pakiety wyposażenia może uzyskać.
Pojawiła się zatem na polskim rynku alternatywa dla serwisów i autohandli, oferujących auta poleasingowe. Na horyzoncie widać także podobną inicjatywę, z którą planują wystąpić firmy oferujące auta do wynajmu krótko i długoterminowego. Ponieważ kupują one samochody o wiele taniej niż klienci indywidualni, to mogą zaoferować je w bardzo konkurencyjnych cenach. Tu mechanizm mógłby być nieco inny – klient wybierałby sobie auto, które następnie byłoby mu wynajmowane na podstawie umowy długoterminowej. Po jej zakończeniu miałby prawo pierwokupu używanego samochodu w preferencyjnej cenie.