Audi zaprezentowało nowoczesne systemy oświetleniowe
Podczas targów Consumer Electronics Show 2013 Audi zaprezentowało nowoczesne systemy oświetleniowe. Producent zaznacza, że cechują się one wysoką inteligencją i są sterowane całkowicie elektronicznie.
Jednym z prezentowanych rozwiązań jest Audi adaptive light - funkcja dynamicznego doświetlania zakrętów zintegrowana z reflektorami Xenon Plus. Jej sterownik reguluje ustawienie modułów reflektorów w taki sposób, że światło samoczynnie dostosowuje się do jazdy w terenie zabudowanym, poza nim i na autostradzie. Istnieje również możliwość dostrojenia kąta reflektorów przez kierowcę. Co ciekawe, reflektory te zastępują również światła przeciwmgielne.
Kolejną funkcją Audi adaptive light jest płynna regulacja zasięgu wiązki. Kamera video rozpoznaje światła pojazdów jadących przed lub z naprzeciwka, a sterownik odpowiednio dopasowuje zasięg reflektorów. Przełomem technologicznym jst też zintegrowanie sterownika reflektorów z systemem nawigacji, który z wyprzedzeniem odczytuje dane o drodze i przekazuje je do sterownika reflektorów.
Przy okazji liftingu modelu R8 marka wprowadziła do produkcji seryjnej kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowana, które składają się z zapalających sekwencyjnie i blokowo, od wewnątrz do zewnątrz, w kierunku skręcania, 30 diód. Coraz więcej ulepszeń wprowadza się w oświetleniu diodowym, które charakteryzuje się niewielkim poborem energii i wysoką żywotnością. Konstruktorzy zastosowali np. dodatkowe otwory wentylacyjne, które sprawiają, że diody oddają wytwarzane przez siebie ciepło szybie obudowy reflektorów aby zimą nie zalegał na niej śnieg czy lód.
Audi prowadzi prace nad technologiami, które zastosowanie znajdą za kilka lub kilkanaście lat. Jedną z nich jest Audi Matrix, polegająca na podziale diodowych świateł drogowych na wiele pojedynczych segmentów, które zapewnią precyzyjne oświetlenie drogi. Inną technologią przyszłości są tylne światła laserowe, które przyjmą formę opadającego na nawierzchnię drogi wachlarza wskazującego bezpieczny odstęp dla aut jadących z tyłu. Kolejną nowinką jest technologia OLED, w której diody są zbudowane z materiału organicznego zapewniającego emisję światła w energooszczędny i homogeniczny sposób.
Źródło: Audi
ll/moto.wp.pl