Audi S3 Cabriolet: sportowiec bez dachu
Audi prezentuje model S3 Cabriolet. Ten czteromiejscowy samochód z napędem quattro pojawi się w sprzedaży latem 2014 r.
Długość S3 Cabriolet wynosi 4,43 m, szerokość - 1,79 m, wysokość - 1,39 m a rozstaw osi - 2,60 m. Wiele detali stylistycznych podkreśla jego dynamikę - osłonę chłodnicy Silngleframe otoczono chromowanym obramowaniem, kratownica ma barwę szarej platyny a poziome elementy wzmacniające - kolor aluminium. Mniejsze kratownice o strukturze plastra miodu i z podwójnymi, masywnymi wzmocnieniami wypełniają wloty powietrza. Emblematy "S" znajdziemy z przodu oraz z tyłu pojazdu, który jest dostępny w jednym z 12 kolorów.
Z boku w oczy rzucają się przede wszystkim aluminiowe listwy obramowania przedniej szyby i górnych brzegów karoserii oraz obudowy lusterek bocznych i listwy progowe w kolorze aluminium. Standardowo S3 Cabriolet posiada diodowe światła tylne. Krawędź pokrywy bagażnika wymodelowano w kształcie spoilera, a zderzakom nadano nową formę. Wąskie wykończenia w kolorze aluminium i charakterystyczne cztery poziome żebra to znak rozpoznawczy dyfuzora o barwie platyny, w którym umieszczono cztery końcówki rur układu wydechowego. Samochód wyposażono w tkaninowy dach z elektrohydraulicznym napędem, który otwiera się i zamyka w czasie 18 s przy prędkości do 50 km/h.
Wnętrze S3 Cabriolet utrzymano w czerni. Standardowe listwy ozdobne wykonano ze szczotkowanego, matowego aluminium. Tła zegarów mają ciemnoszary, metaliczny kolor, a ich skale i wskazówki są białe. W tarczę prędkościomierza wpisano trójwymiarowe logo S3 i wskaźnik ładowania. Kierowca posiada do dyspozycji kolorowy system informacji z elektrycznie wysuwanym monitorem, sportowe fotele z przedłużanymi siedziskami, emblematami S3 i kontrastowymi szwami, skórzaną kierownicę, pedały i podparcie lewej stopy ze szczotkowanej stali szlachetnej, klimatyzację automatyczną, reflektory ksenonowe oraz pakiet schowków i wyposażenia bagażnika, który przy złożonym dachu ma pojemność 245 l.
Wśród elementów wyposażenia opcjonalnego znajdują się ogrzewanie strefy głowy przy przednich siedzeniach, reflektory diodowe, system nawigacji Audi MMi Navigation, układ Audi Connect z Internetem w standardzie LTE, sprzęt nagłaśniający Bang&Olufsen z 13-stoma głośnikami, kierownicę wielofunkcyjną ze spłaszczonym u dołu wieńcem czy fotele S ze zintegrowanymi zagłówkami, wzmocnionymi bokami i stebnowaniem stylizowanym na romby.
S3 Cabriolet jest napędzany przez jednostkę 2,0 TFSI, dysponującą mocą 300 KM (między 5 500 a 6 200 obr./min.) i momentem obrotowym 380 Nm (1 800-5 500 obr./min.). W połączeniu z automatyczną przekładnią S tronic przyspieszenie do "setki" wynosi 5,4 s, zaś prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Silnik posiada aluminiowe tłoki, wzmocnione korbowody oraz głowicę ze stopu aluminiowo-krzemowego. Turbosprężarka wytwarza ciśnienie ładowania do wartości 1,2 bara, a intercooler znacznie obniża temperaturę sprężonego powietrza. Tzw. klapy drumble wprawiają wpływające powietrze w odpowiednią rotację. Po stronie zaworów ssących możliwa jest zmiana położenia krzywek wlotu na wałku rozrządu o 60 st. kąta obrotu wału korbowego, a po stronie zaworów wydechowych - o 30 st. Dodatkowo, system zmiennego skoku zaworów Audi valvelift system dwustopniowo zmienia skok zaworów.
Średnie zużycie paliwa S3 Cabriolet wynosi 7,1 l/100 km zaś emisję dwutlenku węgla ustalono na poziomie 165 g/km. Wyniki te są zasługą m. in. dodatkowego wtrysku paliwa do kolektora dolotowego, zastępującego bezpośredni wtrysk benzyny FSI w momentach, gdy jednostka obciążona jest częściowo. Innym przykładem nowinek technicznych jest system zarządzania temperaturą. Dwa zawory przesuwno-brotowe połączone ze sobą w jeden moduł regulują przepływ i temperaturę cieczy chłodzącej. Chłodzony cieczą kolektor wylotowy zintegrowano z głowicą silnika, co obniża temperaturę spalin i zużycie paliwa przy pełnym obciążeniu. Ciekawym rozwiązaniem jest szybkie rozgrzewanie silnika przy zimnym starcie. Całkowita masa nowego Audi to 1 620 kg.
W przekładni S tronic niższe biegi mają krótsze, sportowe przełożenia. Pracuje ona w dwóch trybach automatycznych D i S, kierowca może też zmieniać biegi samodzielnie za pomocą dźwigni lub opcjonalnych manetek przy kierownicy. Pojazd wyposażono w stały napęd na cztery koła quattro. By zoptymalizować podział obciążeń między osiami, jego wielopłykowe sprzęgło umieszczono przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. Z dynamicznym charakterem auta współgra podwozie, które zawieszono o 25 mm niżej w porównaniu z A3 Cabriolet.
Seryjnie auto porusza się na oponach 225/40 R18, zamontowanych na pięcioramiennych obręczach 8J x 18. Na życzenie dostępne są też felgi 19-calowe. Przednie tarcze hamulcowe (standardowo czarne, opcjonalnie czerwone) mają średnicę 340 mm i zdobi je emblemat S3. Z układem hamulcowym tylnej osi zintegrowano elektromechaniczny hamulec postojowy. Właściciel będzie mógł kontrolować sposób pracy silnika, układu przeniesienia napędu, wsparcie układu hamulcowego i działanie skrzyni biegów za pomocą systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.
Źródło: Audi
ll/moto.wp.pl