Audi RS5 TDI concept z elektryczną sprężarką
Audi zaprezentowało nowy model koncepcyjny. Studium techniczne RS5 TDI concept do napędu wykorzystuje silnik V6 3.0 TDI biturbo, wyposażony dodatkowo w elektryczną sprężarkę. Dzięki temu novum, wysokoprężna jednostka jest bardziej sportowa, a zarazem efektywniejsza.
Silnik V6 Biturbo w Audi RS5 TDI concept generuje moc 385 KM i maksymalny moment obrotowy 750 Nm, dostępny w zakresie od 1250 do 2000 obr./min. Maksymalna liczba obrotów na minutę wynosi 5500. Dodatkowa elektryczna sprężarka zapewnia potężny moment obrotowy przy niskich obrotach przydatny podczas startu. Innowacją techniczną tego rozwiązania jest to, że silnik elektryczny zastępuje tu koło turbiny, rozpędzając koło kompresora do ponad 70 tys. obr./min. w zaledwie kilka setnych sekundy. Turbosprężarki wytwarzają względne ciśnienie doładowania do 2,4 bara.
Dzięki temu, Audi RS5 TDI concept na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje jedynie czterech sekund. 200 km/h osiąga w mniej niż 16 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 280 km/h. Według zapewnień Audi, pojazd zużywa przy tym średnio niecałe 5,3 litra oleju napędowego na 100 km (poniżej 140 g CO2 na km), co świadczy to o jego wyjątkowej efektywności.
Energia do napędzania elektrycznej turbosprężarki pochodzi głównie z rekuperacji. Dla przeniesienia energii Audi RS5 TDI concept wykorzystuje osobną 48-voltową sieć pokładową, połączoną za pomocą przetwornicy prądu stałego z konwencjonalną siecią 12-voltową. Za jej magazynowanie odpowiada kompaktowy akumulator litowo-jonowy. Zaleta sieci 48-voltowych polega na tym, że umożliwiają one przenoszenie większych ilości energii. Rozwiązanie to jest kolejnym krokiem w elektryfikacji napędu realizowanej przez Audi.