Audi R8 LMX: pierwszy na świecie samochód z laserowymi światłami
Audi R8 LMX to limitowana edycja niemieckiego supersamochodu, która jako pierwszy na świecie seryjnie produkowany model wyposażona jest w laserowe światła drogowe. Technologia ta została użyta w bolidach wyścigowych Audi klasy LMP1, które startują w wyścigach długodystansowych, a wkrótce będzie trafiać do kolejnych modeli seryjnych.
W roku 2008, Audi R8 jako pierwszy na świecie pojazd seryjny, wyposażono w w pełni diodowe reflektory, a w roku 2012 dodano mu kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Wprowadzając reflektory diodowe Audi Matrix LED, które zadebiutowały w roku 2013 w odmłodzonym Audi A8, cztery pieścienie zapoczątkowały nowy rozdział rozwoju samochodowego oświetlenia. W modelu R8 LMX, Audi wprowadza kolejne ulepszenie: światła drogowe generowane są przez wiązkę laserową, poprawiając tym samym zasięg oświetlenia.
Prowadząc prace nad rozwojem innowacji dotyczących świateł samochodowych, inżynierowie Audi ściśle współpracują z kolegami z działu sportów motorowych. Stąd kombinacja diodowych i laserowych świateł drogowych, zamontowana w nowym Audi R18 etron quattro, zostanie po raz pierwszy sprawdzona w akcji w dniach 14 i 15 czerwca, w 24-czterogodzinnym wyścigu w Le Mans.
W nowych, laserowych światłach drogowych, znajdujący się w każdym reflektorze moduł laserowy generuje snop światła o zasięgu dwa razy większym niż ten generowany przez reflektory diodowe. W każdym module zastosowano cztery silne diody laserowe. Przy średnicy zaledwie 300 mikrometrów generują one niebieskie światło laserowe o długości fali 450 nanometrów. Fosforowy konwerter przemienia je w białe światło drogowe o temperaturze barwy 5500 kelwinów, idealne dla ludzkiego oka, pozwalające kierowcy lepiej rozpoznawać kontrasty i mniej meczące wzrok. Światła laserowe w Audi R8 LMX, aktywujące się powyżej prędkości 60 km/h, są uzupełnieniem diodowych świateł drogowych i korzystnie poszerzają oraz wydłużają pole widzenia kierowcy, wydatnie podnosząc w ten sposób bezpieczeństwo jazdy. Komputer wykorzystujący kamery rozpoznaje innych uczestników ruchu drogowego i odpowiednio dostosowuje długość i intensywność wiązki światła.
Limitowane do zaledwie 99 egzemplarzy Audi R8 LMX trafi na drogi latem, ale klienci już mogą składać zamówienia na ten model. W sportowym samochodzie z centralnie umieszczonym silnikiem nie liczą się jedynie nowoczesne światła, ale też osiągi. Dzięki mocy 570 KM i momentowi obrotowemu 540 Nm, przy 6500 obr./min, jego silnik V10 o pojemności 5,2 litra umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 320 km/h.