Trwa ładowanie...
21-04-2011 09:51

Audi Q3: kompaktowy SUV

Audi Q3: kompaktowy SUVŹródło: zdjęcie producenta
d4buwit
d4buwit

BMW i Audi od jakiegoś czasu pilnują nowości konkurenta i starają się jak najszybciej uzupełnić swoją ofertę. Podobnie było z BMW X1, po sukcesie Bawarczyków Audi stara się nadrobić straty i prezentuje model Q3.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

SUV-y kojarzą się raczej z dużymi luksusowymi samochodami będącymi miejskimi terenówkami. Jednak europejskie firmy już jakiś czas temu zauważyły znaczną grupę klientów, którzy nie mogą sobie pozwolić na tak drogie auta. To z myślą o nich powstały mniejsze odmiany. Audi po Q7 wprowadziło do sprzedaży model Q5, a teraz przyszedł czas na jeszcze mniejsze Q3.

Najnowsza propozycja Audi jest wielkości samochodu kompaktowego. Q3 w znacznym stopniu oparte jest na Volkswagenie Tiguanie (a przez to na popularnym Golfie). Jednak jako przedstawiciel klasy premium ma wyróżniać się wyposażeniem i jakością wykończenia. Dostępna jest większość elementów wyposażenia znana z pozostałych, droższych modeli znajdujących w ofercie niemieckiej marki. Wśród opcji dostępny jest na przykład zaawansowany asystent parkowania, czy centrum multimedialne z dyskiem twardym i Bluetoothem.

d4buwit

Dzięki lekkiej konstrukcji Audi Q3 w podstawowej wersji waży niecałe 1500 kilogramów. Maska oraz tylna pokrywa obejmująca światła są wykonane z aluminium. Do usztywnienia i zabezpieczenia kabiny pasażerskiej użyto wytrzymałej stali. Niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,32 wpływa na znaczne obniżenie poziomu zużycia paliwa.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Ten niewielki SUV będzie mógł być wyposażony w jeden z trzech silników czterocylindrowych (jeden TDI i dwa TFSI). Silniki 2.0 TFSI dysponują mocą 125 kW (170 KM) i 155 kW (211 KM). W mocniejszej wersji Audi Q3 będzie przyspieszało od zera do 100 km / h w 6,9 sekundy i osiągnie prędkość maksymalną 230 km/h. Silnik 2.0 TDI dysponuje mocą 130 kW (177 KM), a nieco później pojawi się jednostka o mocy 103 kW (140 KM). Przy wykorzystaniu napędu na przednie koła motor 140 KM ma zużywać średnio mniej niż 5,2 litra paliwa na 100 km. Obie jednostki TFSI i najmocniejszy TDI współpracują z napędem na wszystkie koła - quattro. Wszystkie silniki posiadają bezpośredni wtrysk paliwa, turbodoładowanie, system rekuperacji oraz system start-stop.

Q3 ze wszystkimi jednostkami napędowymi na życzenie może zostać wyposażone w system dynamiki jazdy Audi drive select, który wpływa na przyspieszenie i układ kierowniczy. Kierowca może swobodnie przełączać między trybami comfort, auto, dynamic, oraz efficiency. Ten ostatni steruje również pracą klimatyzacji i tempomatu. W tym Audi system stabilizacji toru jazdy ESP zintegrowany jest z elektroniczną blokadą poprzeczną, która reguluje rozkład momentu obrotowego na koła przez ledwo wyczuwalne hamowanie. Na życzenie dostępny będzie w przyszłości asystent ruszania i asystent podjazdu.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Wygląd nowego Q3 nie zaskakuje - jest to typowe Audi. Charakterystyczne przetłoczenia na masce silnika są kontynuacją dominującej z przodu osłony chłodnicy. Reflektory w kształcie klina w technologii Xenon plus wraz ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED będą dostępne na życzenie. Audi Q3 jest wyraźnie rozpoznawalne jako członek rodziny samochodów serii Q. Pokrywę bagażnika podobnie umocowano jak u starszych braci Q5 i Q7.

d4buwit

Wnętrze również zostało zaprojektowane w stylu charakterystycznym dla serii Q. Dostępne będą 4 warianty dekoracyjne, w tym między innymi wykończone drewnem modrzewiowym lub ze szczotkowanym aluminium. Sportowy pakiet S line oferuje dodatkowe elementy ozdobne wypełniając wnętrze kolorem czarnym. Pojemność bagażnika to 460 litrów, a składając tylne siedzenia można ją zwiększyć do 1365 litrów. Relingi dachowe należą do wyposażenia standardowego.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Podobnie jak większe samochody tego producenta, tak i Q3 może być wyposażone w różne systemy wspomagania kierowcy. Side assist pomaga zmienić pas ruchu, lane assist aktywnie kontroluje właściwy pas ruchu i w razie zagrożenia sygnalizuje potrzebę poprawienia położenia kierownicy. Wygodne parkowanie zapewni jeden z pięciu systemów. Asystent parkowania pomaga kierowcy przy parkowaniu tyłem równolegle lub wzdłuż, przejmując w pełni kierowanie. Dwanaście czujników ultradźwiękowych wykrywa przeszkody, takie jak słupy betonowe, nawet jeśli są położone z boku pojazdu. Program zapisuje położenie samochodu i pomaga kierowcy przy opuszczaniu miejsca.

Wygląda na to, że Audi trochę się spóźniło i BMW X1 już zdążyło się mocno zadomowić na rynku. Podobnie mocną konkurencją dla tańszych wersji może się okazać Volkswagen Tiguan, z którego wywodzi się Q3. Mimo tych wątpliwości Audi nie może sobie pozwolić na odpuszczenie tego segmentu rynku.

sj

d4buwit
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4buwit
Więcej tematów