Audi Le Mans Quattro - studium samochodu sportowego
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1177/frank-audi-lemans-01.jpg',600,400) ) |
| --- | Paradoksalnie, to właśnie przejęcie marki Audi przez Volkswagena w 1969 roku, najbardziej przysłużyło się marce. Stała się ona bowiem zapleczem nowoczesnej myśli technicznej w obrębie wielkiego koncernu. Ten podział ról: Audi w awangardzie, Volkswagen w masowym natarciu - doprowadził Audi do pozycji, w której jest w stanie przygotowywać auta tak elitarne, jak model studyjny Le Mans quattro prezentowany podczas trwających właśnie targów frankfurckich.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1196/audi-lemans-04.jpg',600,393) ) |
| --- | To właśnie dzięki wcześniejszym doświadczeniom Audi, konserwatywny Volkswagen zdecydował się na pierwsze auto przednionapędowe (K 70). Jakkolwiek droga do osiągnięcia obecnej pozycji Audi nie była usłana różami – przez wiele lat postrzegano w Niemczech samochody tej marki jako „Mercedesy dla fryzjerów” - to trzeba uznać, że właśnie dzięki nowoczesnej technice i - będącej rezultatem zastosowania nowoczesnych technologii - jakości wykonania Audi ma dzisiaj pełne prawo, żeby zadziwiać motoryzacyjny świat projektami godnymi tak szacownych marek jak Mercedes czy Porsche. Model studyjny Le Mans quattro jest tego najlepszym przykładem.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1196/audi-lemans-01.jpg',600,394) ) |
| --- | Rasowy samochód sportowy, jakim jest niewątpliwie Audi Le Mans, jest efektem inspiracji sukcesami, które samochody tej firmy odnosiły w 24-godzinnych wyścigach. Pomijając przedwojenne bolidy firmy z Ingolstadt, bezpośrednim wzorem dla nowego Audi był model R8 – trzykrotny zwycięzca wyścigów w Le Mans. Auto, którego żywiołem jest tor wyścigowy, ucywilizowane czyli dostosowane do warunków ruchu publicznego – taka idea przyświecała chyba projektantom nowego Le Mans quattro. Trzeba przyznać, że wymiary samochodu, a w szczególności jego proporcje odzwierciedlają tendencje, jakie obowiązują przy projektowaniu samochodów wyścigowych: 1,90 m. szerokości, 4,37 m. długości, 1,25 m. wysokości. Rozstaw osi to 2,65 m.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1196/audi-lemans-02.jpg',600,393) ) |
| --- | Jak przystało na auto sportowe, stworzone przez lidera nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, Le Mans ma bardzo ciekawie zaprojektowane nadwozie. Szkielet karoserii zbudowano z wykorzystaniem techniki ASF – Audi Space Frame, elementy poszycia wykonano zaś z aluminium oraz włókien węglowych. Tak zrobiona karoseria charakteryzuje się nie tylko wyjątkową sztywnością, ale także niską masą – samochód gotowy do drogi waży 1530 kg, co biorąc pod uwagę wymiary oraz zastosowany silnik jest niezłym wynikiem.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1196/audi-lemans-03.jpg',600,393) ) |
| --- | Sportowe nadwozie to połowa sukcesu – nie mniej ważny jest napęd, a tu Audi także nie ma się czego wstydzić. Le Mans quattro wyposażono w 5-litrową jednostkę V 10 FSI, o mocy 610 KM i momencie obrotowym 750 Nm dostępnym w zakresie 1 750 – 5 800 obr/min. Permanentny napęd 4 x 4 rozdziela moment obrotowy na obydwie osie w stosunku 40 : 60. Silnik, dysponujący mocą porównywalną z jednostkami napędzającymi bolidy F3000, w połączeniu z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów zapewnia Audi prawdziwie sportowe osiągi. Prędkość 100 km/h samochód uzyskuje w 3,7 sek. Osiągnięcie 200 km/h zajmuje nieco ponad 10 sek.
Podczas trwających targów frankfurckich szefostwo Audi poinformowało, że Audi Le Mans Quattro w nieco zmienionej wersji trafi do seryjnej produkcji w 2006 roku.