Audi A3 Sportback TCNG: tanio i ekologicznie
Model A3 Sportback TCNG zadebiutuje w roku 2013 i będzie napędzany CNG lub wytwarzanym przez Audi e-gazem. Nowy model połączy w sobie w pionierski sposób ekologię, ekonomię i najbardziej zaawansowane technologie.
Zgodnie ze stosowaną przez Audi zasadą ultralekkiej konstrukcji, zbiorniki wykonane są z kompozytów tworzyw sztucznych. Pozwalają na zatankowanie gazu pod ciśnieniem do dwustu barów, a ważą ok. 70 procent mniej niż tradycyjne. Każdy z nich jest o ok. 27 kg lżejszy. Ich obudowa składa się z nowatorskiego połączenia kilku warstw. Wewnętrzną warstwę tworzy nieprzepuszczające gazu tworzywo poliamidowe. Druga warstwa, wykonana z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) zapewnia możliwie najwyższą wytrzymałość. Trzecia warstwa z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (GRP), skutecznie chroni bak przed zewnętrznymi uszkodzeniami. Jako środek wiążący włókna CRP i GRP użyto żywicy epoksydowej o dużej wytrzymałości.
Kolejnym wiodącym rozwiązaniem technologicznym zastosowanym w Audi A3 Sportback TCNG jest elektroniczny regulator ciśnienia gazu. Ten nieduży i lekki element obniża o dwa stopnie, do wartości od ok. pięciu do dziewięciu barów, wysokie ciśnienie z jakim gaz wypływa z butli. Dzięki temu, w listwie wtryskowej panuje zawsze odpowiednie ciśnienie. Niskie podczas ekonomicznej jazdy przy niskiej liczbie obrotów, wysokie, jeśli kierowca zwiększy moc i liczbę obrotów.
Gdy ciśnienie w zbiorniku spadnie poniżej dziesięciu barów, układ sterujący pracą silnika sprawia, że jednostka samoczynnie przełącza się na pobór benzyny. Audi A3 Sportback TCNG jest samochodem z podwójnym układem zasilania (gazowo-benzynowym), co oznacza, że mimo dostosowania do napędu gazem ziemnym, silnik pracując w tradycyjnym, benzynowym trybie spalinowym, osiąga taką samą moc i taki sam moment obrotowy.
Bazą dla budowy silnika TCNG jest nowo skonstruowana jednostka napędowa 1.4 TFSI. Znaczącym zmianom poddano w niej głowicę i turbo doładowanie. Również układ wtryskowy i katalizator dostosowano do zasilania gazowego. Dzięki mocy 110 KM i momentowi obrotowemu 200 Nm, Audi A3 Sportback TCNG osiąga prędkość maksymalną ponad 190 km/h.
W trybie napędu gazowego, samochód może przejechać ponad 400 km, a w razie potrzeby przejedzie dalsze 780 km napędzany benzyną. Łącznie, pokona zatem taki sam dystans jak Audi A3 TDI. Dwa wskaźniki na desce rozdzielczej, informują kierowcę o poziomie napełnienia zbiorników. Wlew paliwa – benzyny, jak i zawór gazu, znajdują się w tym samym miejscu. Audi A3 Sportback TCNG zużywa na 100 km 3,6 kg gazu ziemnego lub e-gazu Audi, czyli paliwa nad wytwarzaniem którego prowadzone są prace w ramach projektu Audi e-gas project.
sj