Trwa ładowanie...
10-06-2013 15:36

Audi A3 Sportback g-tron: przyszłość w gazie ziemnym

Audi A3 Sportback g-tron: przyszłość w gazie ziemnymŹródło: zdjęcie producenta
douxphu
douxphu

Audi A3 Sportback g-tron to pierwszy seryjnie produkowany samochód "czterech ringów" napędzany gazem. Poznaliśmy szczegóły tego pojazdu.

Napędzany CNG model posiada dwa ciśnieniowe zbiorniki pod podłogą bagażnika, które mieszczą ok. 7 kg gazu ziemnego. Zamontowano je w miejscu koła zapasowego i ważą o ok. 70 proc. mniej niż tradycyjne zbiorniki stalowe. Ich wewnętrzną warstwę tworzy nieprzepuszczający gazu poliamid zaś druga warstwa została wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Trzecia, wzmocniona włóknem szklanym, chroni zbiornik przed zewnętrznymi uszkodzeniami. Spoiwem łączącym poszczególne włókna jest żywica epoksydowa.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

A3 Sportback g-tron posiada elektroniczny regulator ciśnienia gazu, powodujący że w listwie wtryskowej zawsze panuje wysokie ciśnienie - niskie podczas jazdy ekonomicznej, wyższe podczas jazdy dynamicznej. Gdy ciśnienie w zbiorniku spadnie poniżej 10 barów sterownik pracy silnika samoczynni przełącza jednostkę na zasilanie benzynowe. W cyklu NEDC może pokonać ponad 400 km, a na zasilaniu benzynowym kolejne 900 km. By usprawnić tankowanie samochodu zarówno wlew benzyny jak i zawór gazu znajdują się pod wspólną pokrywą. Dodatkowo przy niskich temperaturach w pierwszym rzędzie uruchamiane jest zasilanie benzynowe i tak szybko jak to możliwe przełącza się na zasilanie gazowe. Pod maską pracuje jednostka 1,4 TFSI (110 KM/200 Nm), pozwalająca rozpędzić się do "setki" w 11 s i osiągnięcie prędkości maksymalnej 190 km/h.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Samochód zużywa na 100 km poniżej 3,5 kg gazu ziemnego lub e-gazu Audi - paliwa produkowanego w ramach projektu Audi e-gas z wody i dwutlenku węgla z wykorzystaniem ekologicznej energii elektrycznej. Proces produkcyjny w wytwórni e-gazu w Werlte przebiega w dwóch dużych etapach - elektrolizie oraz metanizacji. Przedstawiciele Audi są zdania, że projekt ten będzie miał duże znaczenie dla sieci energetycznej w Europie.

Źródło: Audi

ll/moto.wp.pl

douxphu
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
douxphu
Więcej tematów