Audi A3 Sportback e-tron: hybryda premium
Koncern z Ingolstadt prezentuje nowy model A3 Sportback e-tron - hybrydę plug-in najnowszej generacji. Nowy model generuje moc 204 KM i zużywa średnio tylko 1,5 l benzyny na 100 km. W trybie jazdy elektrycznej zasięg auta wynosi do 50 km. Silnik TFSI wydłuża go o kolejne 890 km.
Audi A3 w wersji e-tron łączy świetne osiągi z oszczędną jazdą. Benzynowy silnik 1.4 TFSI montowany w tym modelu, to jedna z najnowocześniejszych jednostek napędowych w portfolio niemieckiej marki. Silnik spalinowy w wersji 150-konnej połączono z jednostką elektryczną. Łączna moc całego systemu wynosi 204 KM, a maksymalny moment obrotowy to 350 Nm. Przekłada się to na bardzo osiągi. Osiągnięcie 100 km/h zajmuje 7,6 s, a prędkość maksymalna ważącego 1574 kg auta to 222 km/h.
Naładowanie do pełna akumulatorów o pojemności 8,8 kWh pozwala na pokonanie do 50 km tylko przy wykorzystaniu zapędu elektrycznego. Dzięki temu średnie spalanie wg norm ECE wynosi tylko 1,5 l/100 km. O ile ta liczba wzrośnie podczas stałej jazdy z wykorzystaniem silnika spalinowego? Tego Audi nie podało. Łączny maksymalny zasięg A3 Sportback e-tron to 940 km.
Kierowca Audi A3 e-tron może zarówno latem, jak i zimą, przy ujemnych temperaturach otoczenia, uruchomić samochód używając jedynie silnika elektrycznego. Dzięki temu oszczędna jazda jest możliwa niezależnie od warunków atmosferycznych. Nad tylna osią umieszczono akumulator 12-voltowy dla odbiorników prądu o niskim napięciu oraz 40-litrowy zbiornik paliwa. Oba elementy prawie nie zmniejszają pojemności bagażnika Audi A3 Sportback e-tron, która wynosi 280 l, a po złożeniu oparć tylnych siedzeń wzrasta do 1120 l. Audi seryjnie wyposaża model A3 Sportback e-tron w uniwersalny przewód ładowania.
Dzięki wymiennej wtyczce, kabel można podłączyć zarówno do gniazdek domowych, jak i do przemysłowych. Pełne ładowanie przy wykorzystaniu gniazda przemysłowego trwa nieco ponad dwie godziny. Natomiast ładowanie przy wykorzystaniu zwykłego gniazdka, dostępnego w każdym gospodarstwie domowym, trwa ok. trzech godzin i 45 minut.
Kierowca ma kilka możliwości aktywnego sterowania reakcjami pojazdu. Za pomocą przycisku lub dźwigni zmiany biegów przekładni e-S tronic, wybiera jeden z trybów jazdy. Włączenie trybu EV powoduje, że pojazd porusza się głównie na napędzie elektrycznym, natomiast w trybie S, Audi A3 Sportback e-tron nabiera bardziej sportowego charakteru. W menu systemu MMI, można wybrać tryb hybrid hold. Wówczas energia elektryczna zgromadzona w akumulatorze nie jest wykorzystywana, lecz zmagazynowana na później.
Już wkrótce, w ramach pakietu Audi Connect, w Audi A3 Sportback e-tron dostępne będą nowe usługi online. Dzięki nim, kierowca będzie mógł w komfortowy sposób aktywować i kontrolować wiele funkcji przy pomocy systemu operacyjnego iOS lub Android lub wykorzystując specjalny portal internetowy. Użytkownik będzie miał możliwość sprawdzenia wszystkich parametrów pojazdu - aktualnego poziomu naładowania akumulatora, aktualnego zasięgu w trybie jazdy elektrycznej lub znalezienia miejsca do parkowania.
Przy pomocy smartphone’a lub komputera będzie mógł też określić plan ładowania pojazdu podczas podróży. Możliwe będzie również włączenie i wyłączenie ładowania oraz dowolne ustawienie timera ładowania i klimatyzacji. W ten sposób kierowca dokładnie określi, w jakich dniach i o jakich godzinach chce wyjechać z w pełni naładowanym akumulatorem.
sj, moto.wp.pl