Audi A3 clubsport quattro concept zadebiutuje na Wörthersee
Podczas tegorocznego zlotu nad Wörthersee, który odbędzie się od 28 do 31 maja w Austrii, Audi zaprezentuje model A3 clubsport quattro concept. To studium koncepcyjne, bazujące na modelu S3 Limousine i kryjące pod maską pięciocylindrowy silnik TFSI o mocy 525 KM. Obok niego, goście będą mogli zobaczyć studyjne Audi TT quattro sport concept, które zadebiutowało podczas Salonu Samochodowego w Genewie 2014 oraz dziesięć modeli produkcji seryjnej.
- Audi A3 clubsport quattro concept pokaże fanom samochodów i tuningu nad Wörthersee, ile sportowego potencjału drzemie w rodzinie A3 i w naszych najlepszych silnikach - mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi ds. rozwoju technicznego. - Na przykład w 2.5 TFSI. Tym pojazdem wykraczamy poza dotychczas ustalone granice mocy, dynamiki, dźwięku i stylistyki.
W Audi A3 clubsport quattro concept z 2480 cm3 pojemności silnika generowanych jest 525 KM, co daje moc 211,7 KM z litra pojemności skokowej jednostki. Przy ciężarze auta 1527 kg, stosunek mocy do masy wynosi 2,9 kg/KM. Maksymalny moment obrotowy 600 Nm jest dostępny w przedziale od 2300 do 6000 obr./min. Audi A3 clubsport quattro concept od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 310 km/h. Wśród zmodyfikowanych elementów są m.in. duża turbosprężarka z ciśnieniem ładowania o wartości do 1,5 bara i odpowiednio dopasowany intercooler.
Audi A3 clubsport quattro concept wyposażono w siedmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów S tronic przekazująca moc na cztery koła. Siódmy bieg ma długie przełożenie, wydatnie zmniejszające zużycie paliwa, a wszystkie przełożenia odpowiednio zmodyfikowano. Kierowca może określać tryb pracy dwusprzęgłowej skrzyni, wybierając pomiędzy automatycznymi trybami D lub S. Może również samodzielnie przełączać biegi za pomocą manetek przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów. Zamontowana tu funkcja Launch Control umożliwia start z maksymalną mocą, przy w pełni kontrolowanej trakcji.
W porównaniu z modelem seryjnym Audi S3 Limousine, karoserię obniżono tu o 10 mm. Zarówno sprężyny, jak i amortyzatory są dość twarde. Parametry amortyzatorów można precyzyjnie regulować. Umożliwia to dostosowanie pojazdu do konkretnych warunków drogowych, czy to do jazdy po drogach publicznych, czy po torze wyścigowym.
Koła Audi A3 clubsport quattro concept mają wymiary 9,5 na 21 cali i zaopatrzone są w opony o rozmiarze 275/25 R21. Przednie tarcze o średnicy 370 mm są wentylowane od wewnątrz. Wszystkie cztery tarcze wykonano z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym. Są niezwykle lekkie i bardzo odporne na ścieranie.
Z tyłu pojazdu uwagę przykuwa duży, wyciągnięty w górę dyfuzor, który zapewnia odpowiednie ujście powietrza i spalin. Trzy pionowe listwy dzielą jego czarną, lakierowaną na wysoki połysk kratownicę. Końcówki rur układu wydechowego również otoczono kratownicą i połączono listwą o stylistyce ostrza. Kiedy Audi A3 clubsport quattro concept hamuje z dużej prędkości uaktywnia się hamulec aerodynamiczny. Uruchamiany elektronicznie tylny segment pokrywy bagażnika błyskawicznie podnosi się z pozycji spojlera w pozycję prawie pionową. Przy prędkości 250 km/h, hamulec powietrzny skraca drogę hamowania o ok. 12 metrów.