Atak chińskich klonów - kolejne starcie
Po miesiącu ciszy medialnej, znowu rozgorzała dyskusja na temat chińskich kopii pojazdów i ich sprzedaży w Europie. Na razie najbardziej poszkodowane są cztery koncerny - BMW, Fiat, Toyota i Chrysler. Każdy z nich zamierza na swój sposób walczyć z tańszymi podróbkami, przy czym nie zawsze jest to walka z Chińczykami. Zarówno włoska spółka Martin Motors, jak i niemiecka China Automobile Deutschland, nie zamierzają rezygnować z tego interesu.
Chińskie kopiach, które wkrótce mogą być sprzedawane w Europie:
Fiat Panda
Po informacji o wprowadzeniu do sprzedaży "chińskiej Pandy", Fiat pozwał koncern Great Wall Motor o bezprawne wykorzystanie ich własnego projektu. Główne zarzuty dotyczyły podobnych proporcji karoserii, identycznych kształtów drzwi i stylizacji wnętrza. Według włoskiego producenta, tylko przednie lampy i zderzaki różnią się całkowicie. Wniosek do sądu w Turynie wpłynął już w kwietniu, a miesiąc później akt oskarżenia o plagiat został złożony w Chinach. Monica Borg, główny prawniik Fiat Group Automobiles, uważa że pierwsza decyzja sądu chińskiego spodziewana jest w grudniu, a europejskiego w styczniu przyszłego roku.
Rzecznik GWM - Shang Yugui - podtrzymuje tezę, że model Peri jest własnym projektem, do którego posiadają intelektualne prawa własności i zarejestrowane patenty. Produkcja samochodu ma ruszyć pod koniec października, ale może zostać opóźniona do momentu otrzymania licencji od Rządowej Komisji Rozwoju i Reform.
Toyota RAV4
Toyota Motor Corp. zapowiedziała skierowanie działań w kierunku otrzymania patentów na design modeli oferowanych na rynkach międzynarodowych. Decyzja ta zapadła po wprowadzeniu do sprzedaży w Europie modelu UFO, wytwarzanego przez firmę Jonway Automobile i podobnego do drugiej generacji RAV4. Niemiecka spółka China Automobile Deutschland, rozpoczęła dystrybucję auta we wrześniu. Cena podstawowej wersji wynosi 15 990 euro, podczas gdy najnowsza RAV4 kosztuje minimum 26 600 euro. Toyota nie może jednak powstrzymać sprzedaży auta, ponieważ nie wystąpiła wcześniej o prawa patentowe chroniące jej design na rynkach europejskich.
Jeden z dilerów Jonway UFO, potwierdził że samochód jest perfekcyjną kopią, o czym świadczy możliwość zamiany paneli nadwozia i drzwi na części z oryginału. Chiński model ma długość 3 850 mm i rozstaw osi 2 280 mm, czyli tyle samo co RAV4 drugiej generacji.
Źródła z Toyoty podają, że firma zastrzegła prawo do designu na rynku chińskim, ale nie zamierza wstrzymywać sprzedaży UFO na tamtejszym rynku. Dla przypomnienia, kopia RAV4 dostępna jest w Chinach już od czerwca 2005 roku.
Smart fortwo
Włoska spółka Martin Motors ogłosiła, że rozpocznie sprzedaż kopii Smarta na dziewięciu europejskich rynkach do maja 2008 roku. Firma jest zdeterminowana w swoich działaniach i nie zamierza ulegać protestom koncernu Chrysler AG, do którego należą prawa patentowe do Smarta. Jednak w celu uniknięcia kolejnego procesu ze strony brytyjskiego producenta sportowych aut (Noble Automotive), chce zmienić nazwę na Bubble i pod tą nazwą zaprezentować pojazd na tegorocznym salonie w Bolonii (5 grudnia). Zaraz po oficjalnym debiucie ma ruszyć sprzedaż Bubble'a we Włoszech. Cena podstawowego modelu z silnikiem o poj. 1.1 litra o mocy 68 KM przekroczy 9 000 euro. Dystrybucja w Niemczech (przez spółkę China Automobile Deutschland), zależeć będzie od rozwiązania sporu z Chryslerem.
Według planów spółki Martin Motors, roczna sprzedaż w Europie ma wyniesie 1 000 egzemplarzy. Jej przedstawiciele podkreślają, że Bubble nie odbierze klientów Smarta. Pojazd różni się też całkowicie technicznie, ponieważ ma silnik umieszczony z przodu, przedni napęd i cztery fotele.
BMW X5
Przedstawiciel BMW podkreśla, że model CEO jest powierzchownie podobny do X5, a w jego wnętrzu kryje się całkowicie inna technologia, przez co nie zagraża bezpośrednio ich modelowi. Jednak prezentacja pojazdu na IAA skłoniła koncern do wszczęcia procedury sądowej. BMW jest w najgorszej sytuacji, ponieważ sprzedaż modelu CEO już ruszyła we Francji i Włoszech. Shuanghuan CEO jest również pierwszym chińskim SUV-em, który otrzymał europejską sprzedaży (e32001/1160266*00). Początkowo samochód będzie oferowany przez dwie grupy dilerów: China Automobile Deutschland (Niemcy, Austria, Czechy) i AZ-Motors (Francja, Belgia i Holandia).