Asfalt modyfikowany gumą
Grupa Lotos jako pierwsza w Polsce wyprodukowała asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy pochodzącej ze zużytych opon samochodowych.
Produkt będzie mógł być używany do budowy warstw ścieralnych nawierzchni dróg. Badania potwierdziły, że nowy asfalt charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami, wydłużającymi żywotność nawierzchni. Może on się stać zamiennikiem dla asfaltów modyfikowanych polimerami. Do wyprodukowania nawierzchni o długości 1 km, szerokości 6 m i grubości 4 cm potrzeba niemal 400 opon samochodowych.
- Lotosowi udało się stworzyć lepiszcze niemal idealne. Takie, które jest odporne na starzenie, ma rozszerzony zakres lepko-sprężysty, podwyższoną konsystencję w wysokiej temperaturze użytkowej oraz wysoką elastyczność w temperaturze niskiej - mówi dr Jan Król z Politechniki Warszawskiej. Pod koniec listopada 2012 r. podczas remontu odcinka DK 92 k. Kłodawy po raz pierwszy użyto takiego materiału na szeroką skalę.
Zaletą nowego rodzaju asfaltu jest też łatwiejszy transport. - O ile w przypadku asfaltów modyfikowanych gumą istnieje zagrożenie, że granulat asfaltowy będzie się segregował, to w tym przypadku udało się opracować technologię, dzięki której problem ten został wyeliminowany i możliwy jest transport asfaltu na duże odległości - dodaje dr Król.
Źródło: Lotos
ll/moto.wp.pl