Amerykańsko-europejski styl Viano Activity
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8146/viano-activity-01.jpg',600,401) ) |
| --- | Nie samym Paryżem człowiek żyje. Na zakończonym właśnie w Hanowerze Międzynarodowym Salonie Pojazdów Użytkowych Mercedes-Benz pokazał samochód studyjny, który ma wyznaczać dalsze kierunki rozwoju w segmencie aut użytkowych. Viano Activity wedle zamysłu konstruktorów ma łączyć styl amerykańskiego pick-up’a z europejskim samochodem charakteryzującym się funkcjonalnością i elegancją. Dodatkowo wszystko razem ma być fajne i służyć do wszystkiego.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8146/viano-activity-02.jpg',600,401) ) |
| --- | Studyjny Viano Activity jest wzorowany na produkowanym seryjnie modelu Viano, jednak na ogólnej sylwetce i przednich światłach podobieństwa się kończą. Różnice są tak daleko idące, że można mówić o całkiem nowym modelu. Jako jeden z nielicznych samochodów Viano Activity mierzący 4,99 metra, posiada możliwość powiększenia swej długości... Auto zyskuje dodatkowe 71 centymetrów przestrzeni ładunkowej po przyciśnięcia guzika, który sprawia, że przyczepa wydłuża się. To wyjątkowe rozwiązanie techniczne jest powiązane z innym. Otóż po przyciśnięciu kolejnego guzika tylna ściana kabiny z oknem, odchyla się „łącząc przestrzeń samochodową ze światem zewnętrznym”, czy tez jak kto woli, udostępniając rzeczom stojącym na przyczepie nieco miejsca w kabinie pasażerskiej.
Viano Activity starano się upodobnić do pojazdów offroadowych. W tym celu zastosowano aluminiową ochronę na silnik, panele wzdłuż drzwi i burt oraz 19-calowe obręcze kół. Szkoda, że przy tej okazji zapomniano dodać napęd na cztery koła. Dynamikę jazdy ma zapewnić benzynowy silnik V6 o mocy 170 kW (231 KM), co jest świadectwem amerykańskiego wkładu w projekt, bo wszak Europejczycy zamontowali by w takim Mercedesie diesla
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8148/viano-activity-3.jpg',600,401) ) |
| --- | Zgodnie z założeniami, w środku samochód miał być europejski i funkcjonalny. Elegancję i komfort jazdy mają zapewnić obrotowe skórzane siedzenia w kolorze lawy. Użyteczność tych siedzeń ma polegać na tym, że umożliwiają one zaaranżowanie, przy wykorzystaniu tylnych miejsc, czteroosobowej grupy siedzeń przy składanym stole. Nie zapomniano również o szklanym szyberdachu oraz nowości w segmencie pick-up, przesuwnych tylnych drzwiach.
Na dobrą sprawę nie wiadomo, czy studyjny Viano Activity w ogóle trafi do produkcji seryjnej i ile wówczas miałby kosztować. Wiadomo, że obecnie sprzedawany Viano z najmocniejszym silnikiem 3,2 litra kosztuje około 170 tys złotych. Zapewne szereg „ulepszeń” zastosowanych w modelu studyjnym spowodowałby wzrost ceny o drugie tyle. Można zadać sobie pytanie, czy byłby wówczas sens kupować samochód będący dosyć pokracznym połączeniem amerykańskiego i europejskiego stylu? Czy nie lepiej byłoby kupić „zwykłego” amerykańskiego pick-up’a i europejski samochód, a za resztę opłacić kurs nurkowania?