Amerykanie zaakceptują w pełni autonomiczne samochody. Bariera prawna zniesiona
Amerykański nadzór bezpieczeństwa transportu zgodził się z interpretacją przepisów zaproponowaną przez koncern Alphabet, z której wynika, że w świetle prawa robot może być uznany za kierowcę.
Amerykański nadzór bezpieczeństwa transportu (The National Highway Traffic Safety Administration - NHTSA) poinformował w liście do szefa projektu Google'a ds. autonomicznych samochodów Chrisa Urmsona, że zgodził się z interpretacją federalnych standardów pojazdów drogowych zaproponowaną przez koncern. Spełnienie ich jest konieczne, aby dopuścić każdy samochód na amerykański rynek. Zdaniem "Financial Times" oznacza to, że zniesiono bardzo poważną barierę na drodze planów Google'a do wprowadzenia na drogi samochodów bez kierownic i pedału hamulca.
"NHTSA będzie interpretować pojęcie kierowcy w kontekście, w jakim przedstawia je Google, opisując pojazd mechaniczny jako system samodzielnej jazdy, a nie odnosząc się do osób podróżujących pojazdem. (...) Zgadzamy się z Googlem, że ich samochód nie będzie potrzebował kierowcy w tradycyjnym tego słowa znaczeniu" - napisano w liście do koncernu.
Google zapewnia, że samochody będą bezpieczniejsze, gdy ludzie nie będą mieć nad nimi kontroli. W zamian firma Alphabet będąca częścią koncernu proponuje powierzenie prowadzenia pojazdu sztucznej inteligencji, która będzie podejmować decyzje w oparciu o dane dostarczane przez systemy czujników, kamer i informacje pozyskane z map. "To znacznie bardziej radykalne podejście od tego prezentowanego przez wiele firm motoryzacyjnych, które postulują stopniowe przejście w kierunku jazdy autonomicznej, które przez lata nadal będzie wymagać kontroli kierowcy" - podkreśla londyński dziennik.
W 2015 roku kalifornijski urząd ds. pojazdów mechanicznych zapowiedział, że wszelkie autonomiczne samochody testowane na stanowych drogach będą musiały być wyposażone w kierownice i pedały hamulca. Google protestowało przeciwko tej decyzji. Jednak w zeszłym miesiącu amerykański minister transportu USA Anthony Foxx poinformował, że w niedługim czasie przedstawi propozycje nowego ogólnokrajowego prawa dotyczącego "całkowicie autonomicznej jazdy".
W listopadzie 2015 i w styczniu 2016 Google wysłało do NHTSA zapytania dotyczące kilku kwestii w tym np. konieczności wyposażenia samochodów w pedał hamulca, przyciski kontrolujące światła drogowe czy w lusterka.
ll