Altea Olé!
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1108/altea-01.jpg',598,376) ) |
| --- | Od czasu przejęcia Seata przez koncern VW, Hiszpanie starają się stworzyć markę, która będzie ucieleśnieniem niemieckiej techniki i śródziemnomorskiego stylu. Jak dotąd firma wywiązywała się z zadania połowicznie – jakość Seata nie dorównuje jeszcze Audi czy VW, a uroda Leona czy Toledo nawiązuje bardziej do Opla niż np. Peugeota. Jednak sytuacja się zmienia i to wyraźnie na lepsze - nowy koncept Seata - Altea to stylistyczna rewolucja nie tylko dla Hiszpanów. Nowy Seat jest z pewnością jednym z najbardziej oryginalnych i odważnie zaprojektowanych samochodów ostatniej dekady. Carramba.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1108/altea-02.jpg',598,330) ) |
| --- | Nowy projekt znany był już od kilku miesięcy jako MSV (Multi Sports Vehicle), teraz wiemy, że auto będzie nosiło nazwę Altea. Twórcą nadwozia jest modny ostatnio projektant Walter de Silva, współpracujący do 2000 r. z Alfą Romeo. Można powiedzieć, że to właśnie De Silva przyczynił się do sukcesu rynkowego ostatnich modeli firmy z Mediolanu. Trudno się dziwić, że Seat, który życzyłby sobie mieć podobny do włoskiego producenta wizerunek, uczynił sławnego projektanta odpowiedzialnym za stworzenie samochodu, który stanie się bazą stylistyczną dla przyszłych modeli. Na razie mamy nieoficjalnego następcę Leona. Pojazd wyraźnie nawiązuje do sportowej Salsy – pierwszego projektu jaki De Silva wykonał dla Seata po odejściu z Alfa Romeo. Podobnie jak w Salsie wyprofilowano maskę pojazdu (a’la VW New Beetle), charakterystyczna jest też łagodnie opadająca w dół linia dachu oraz efektowny tylni spojler podnoszący, poza estetyką, walory aerodynamiczne pojazdu. Wysoko poprowadzona linia okien i kształt tylnich
świateł Alteii przywodzi natomiast skojarzenia z Audi TT.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1110/altea-03.jpg',598,344) ) |
| --- | Altea oparta jest na płycie podłogowej VW Golfa V generacji i ma oczywiście taki sam rozstaw osi jak niemiecki kuzyn. Wymiary zewnętrzne nadwozia są jednak większe (4292 x 1812 x 1552 mm – Altea, 4208 x 1759 x 1483 – Golf V), co pozycjonuje nowego Seata w grupie kompaktowych minivanów. Z drugiej strony, współczesne samochody segmentu C są zazwyczaj zbliżone proporcjami do konstrukcji jednobryłowych np. 307, Civic. Czy nowy samochód jest następcą Leona i będzie w przyszłości konkurować z autami kompaktowymi, czy też może stanie się rywalem Scenica lub Corolli Verso – Seat obiecuje odpowiedź już niebawem. Zarówno szczegóły techniczne, jak i „genealogiczne” zostaną zaprezentowane na najbliższych targach we Frankfurcie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1108/altea-04.jpg',598,344) ) |
| --- | Jedyne, co na razie wiadomo to szczegóły dotyczące napędu Altei. Auto jest wyposażone w nowoczesną jednostkę 1.6 FSI, która niedawno miała premierę w Audi A3. Znając politykę VW, można się spodziewać, że paletę silników uzupełnią znane m.in. z Golfa i A3 nowoczesne turbodiesle. Techniczną ciekawostką są wycieraczki - w pozycji spoczynkowej chowają się pod szerokimi przednimi słupkami. We wnętrzu nadwozia znajdziemy wiele ciekawych rozwiązań np. wyjmowany, dwulitrowy pojemnik na napoje w konsoli centralnej, podwójną podłogę bagażnika, elektrycznie składane oparcia tylnich foteli. Altea jako concept car, uświetni stoisko Seata na tegorocznych targach we Frankfurcie. Mamy nadzieję, że wiosną 2004, na następnym w kolejności salonie Genewskim zobaczymy Alteę gotową do debiutu rynkowego.