Trwa ładowanie...
30-03-2008 13:47

Alonso: nie mogę wygrywać wyścigów

Alonso: nie mogę wygrywać wyścigówŹródło: AFP
d2xqs7l
d2xqs7l

Zaledwie po dwóch wyścigach nowego sezonu Formuły 1 już jest głośno o możliwości przejścia dwukrotnego mistrza świata Fernando Alonso z Renault do Ferrari. W ekskluzywnym wywiadzie dla tygodnika "Sport-Bild" Hiszpan przyznaje, że myśli o przejściu do teamu z Maranello a także ujawnia, dlaczego opuścił McLarena.

Czy czujesz się zwycięzcą, czy przegranym wyścigów w Melbourne i Kuala Lumpur?

Fernando Alonso: dlaczego pytasz?

Ponieważ w Australii byłeś w stanie zająć czwarte miejsce, a w Malezji zdobyć punkty. Eksperci mówią, że byłeś znacznie lepszy, niż twój bolid. Drugi kierowca Renault, Nelsinho Piquet, był znacznie słabsze i obu wyścigów nie ukończył.

Nie wygrałem, więc nie czuję się zwycięzcą. A czwarte miejsce w Melbourne było i tak rezultatem powyżej moich oczekiwań. Ale jestem z tego wyścigu zadowolony. Przecież jeszcze na dziesięć okrążeń przed końcem byłem dziesiąty. Tak czy inaczej, uważam, że nie jesteśmy w tym sezonie dostatecznie mocni.

Jak trudno jest ci znaleźć w tym roku odpowiednią motywację? Przez ostatnie trzy lata miałeś samochód, w którym mogłeś zwyciężać. Teraz nie.

Zgadza się. Budzę się każdego ranka ze świadomością, że nie jestem w stanie zostać mistrzem świata. Nie mogę wygrywać wyścigów, nawet podium jest dla mnie mało realne. Właśnie dlatego ten sezon jest dla mnie ogromnym wyzwaniem. Czuję się jak w 2004 roku, kiedy jeździłem w Renault, rok przed tym, jak zacząłem odnosić wielkie sukcesy. Dla mnie to niezła zabawa i radość rozwijać się razem z zespołem i sprowadzać go z powrotem na tropy sukcesów. Dlatego jako kierowca próbuję dawać z siebie jeszcze więcej niż zwykle.

d2xqs7l

Czy budzisz się także z wrażeniem, że uciekł ci poprzedni rok, kiedy szansa na trzecie z rzędu mistrzostwo świata była bardzo realna? Z Kimim Raikkonenem przegrałeś różnicą jednego punktu.

Nie. Wiem, jakie okoliczności do tego doprowadziły. Podam dwa przykłady. W Japonii miałem wypadek z powodu złego Aquaplaningu zespołu. W Kanadzie miałem pecha, że Safety-Car wjechał na tor w chwili, kiedy miałem zjechać na tankowanie. Dostałem za to karę zatrzymania na dziesięć sekund. Muszę zaakceptować, że po prostu miałem pecha i dlatego nie zdobyłem mistrzostwa.

Podpisałeś na ten rok kontrakt, który daje ci możliwość opuszczenia Renault po roku. Jesteś pewien, że w przyszłym sezonie będziesz jeździł w teamie Flavio Briatore?

To całkowicie nie jest pewne. I tak zostanie, dopóki nie zdecyduję się, co robić w swoim kolejnym roku w F1.

Lubisz czerwony kolor Ferrari?

Lubię wiele kolorów.

Czy Ferrari jest dla ciebie jedną z opcji na przyszłość? Zwłaszcza po tym, jak z kierowania tym zespołem zrezygnował Jean Todt, który nigdy nie był twoim przyjacielem.

Ferrari zawsze myśli przede wszystkim o dobru zespołu, nie dobru któregoś z kierowców. Czy myślisz, że takie podejście jest uzależnione od obecności Jeana Todta? Jeśli Ferrari będzie chciało zatrudnić mnie w przyszłości, wtedy też Todt nie będzie miał nic do gadania.

d2xqs7l

W Australii mistrz świata Raikkonen zdobył tylko punkt. W Malezji wygrał. Czy choć przez chwilę wątpiłeś w siłę włoskiej stajni?

Nie. Raikkonen w Melbourne miał pecha już na treningu i startował z dalekiej pozycji. Ale Ferrari ma szybkość, która daje jego kierowcom możliwość wygrywania i w tym roku i w kolejnych. Bez wątpliwości.

Żałujesz sezonu sędzonego w McLarenie?

Nie, wręcz przeciwnie. Miałem w 2007 roku możliwość jazdy bolidem, w którym mogłem wywalczyć tytuł mistrzowski. Z Renault tej możliwości nie mam. Co więcej, myślę, że w ciągu tego roku stałem się lepszym kierowcą.

Jak to rozumieć?

Praca w McLarenie pomogła mi poprawić się od strony technologicznej. Wiem teraz, jak pracuje team. Zebrałem nowe doświadczenia, które mogę wykorzystać w Renault. Ten sezon uczynił mnie silniejszym.

d2xqs7l

Czy to prawda, że wysłałeś kolegom z McLarena prezenty świąteczne w Boże Narodzenie?

Tak. Z pewnymi osobami w McLarenie czuję się nadal mocno związany, tam wciąż są moi przyjaciele. Wysłałem im po butelce czerwonego wina z wypisanym moim imieniem.

Jaką rolę odegrałeś w brytyjskim zespole w poprzednim sezonie?

Kiedy przyszedłem tam w zimie 2006 roku pierwsze testy pokazały, że McLaren nie jest w stanie wygrywać. Zaproponowałem więc kilka rozwiązań, które z pewnością pomogły zespołowi usprawnić bolid.

Wciąż masz wiele możliwości wyboru na rok 2008...

Zgadza się. Widzę dla siebie trzy opcje. Tak naprawdę chciałbym jeździć w każdym z tych teamów. Ale w Renault czuję się najpewniej. Wygrałem dla niego dwa tytuły mistrzowskie. To dla mnie jak powrót do domu.

_ Za "SPORT-BILD" - GW _

d2xqs7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xqs7l
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj