Alfa Romeo Stelvio: SUV na podbój nowych rynków
Alfa Romeo od dawna zapowiadała stworzenie SUV-a i wreszcie się doczekaliśmy. Model Stelvio zadebiutował w Los Angeles i ma być motorem napędowym sprzedaży włoskiej marki w USA, ale też w Europie.
W swojej historii Alfa Romeo miała terenówkę, ale SUV-a jeszcze nie. Przez ostatnie lata oferowała głównie modele miejskie, a wcześniej jeszcze dodatkowo klasyczne sedany lub kombi. Jednak chcąc dzisiaj się odrodzić po latach marazmu, w ofercie po prostu musi mieć SUV-a. Stelvio, bo tak się on nazywa, to po Giulii drugi model nowej odsłony w Alfie Romeo. Oba te samochody mają umożliwić włoskiej marce powrót na rynek amerykański, ale też odbudować jej pozycję w Europie.
Alfo Romeo Stelvio nawiązuje nazwą do słynnej górskiej przełęczy i prowadzącej przez nią drogi, które znajdują się we Włoszech. Stylistykę natomiast czerpie bezpośrednio z Giulii. Choć oczywiście wygląd Stelvio jest typowo włoski i na pewno nie konserwatywny, to można powiedzieć, że Alfa Romeo kopiuje filozofię Audi, które dba o to, aby wszystkie modele wyglądały podobnie. Sytuacja powtarza się też w środku. Choć deska rozdzielcza nie została po prostu przeniesiona z Giulii, to jest bardzo podobna. Standardowo w konsoli środkowej montowany będzie ekran dotykowy o przekątnej 6,5 cala, a opcjonalnie będzie on miał 8,8 cala.
Za napęd Alfy Romeo Stelvio będą odpowiadać silniki benzynowe i wysokoprężne. W Polsce zapewne najpopularniejszą opcją będą jednostki o mocy około 200 KM, ale włoska marka już w dniu premiery modelu zaprezentowała też jego topową odmianę. Wersja Quadrifoglio Verde otrzymała ten sam silnik, który znalazł się w najszybszej Giulii – jest to podwójnie doładowane V6 o mocy 510 KM, które powstało na bazie konstrukcji Ferrari. Standardowo jednostka ta będzie połączona z 8-biegową skrzynią automatyczną i, w odróżnieniu od sedana, napędem na cztery koła.
System DNA pozwoli na wybranie trybu jazdy – dynamicznego, standardowego i ekonomicznego. Dodatkowo odmiana Quadrifoglio Verde będzie miała opcję „Race”, przeznaczoną do najbardziej agresywnej jazdy.
Alfa Romeo Stelvio do polskich salonów trafi pół roku po premierze, czyli w maju 2017 roku. W tym samym czasie sprzedaż włoskiego SUV-a rozpocznie się też w innych krajach. Przy niższej cenie i (oceniając po Giulii) niezłej jakości, Stelvio może stać się wartą uwagi alternatywą nie tylko dla niemieckich modeli, ale też dla droższego Maserati Levante.
sj, Wirtualna Polska