Alfa Romeo Giulietta: piękna i bezpieczna
Alfa Romeo Giulietta otrzymała pięć gwiazdek Euro NCAP, a całkowita ilość zdobytych punktów wyniosła 87/100. Taki wynik czyni Giuliettę najbezpieczniejszym kompaktem wszechczasów.
Ta ocena jest jeszcze ważniejsza, jeśli wziąć pod uwagę, że od 2009 r. organizacja Euro NCAP przyjęła nowy wskaźnik, który ocenia jednocześnie poziom ochrony dorosłych, dzieci i pieszych wraz z nowym aspektem - prewencji wypadkowej i zmniejszeniu obrażeń poprzez ocenę takich elementów jak sygnalizator zapięcia pasów bezpieczeństwa, ESP i ogranicznik prędkości.
Ponadto zdobycie 5 gwiazdek jest każdego roku coraz trudniejsze i zależy od roku w którym wyniki będą publikowane (2009, 2010-2011, 2012). Wg tego scenariusza wynik osiągnięty przez Alfę Romeo Giuliettę (97 proc. dorośli, 85 proc. dzieci, 63 proc. piesi i 86 proc. bezpieczeństwo aktywne) pozwoli jej na zdobycie 5 gwiazdek także w roku 2012, kiedy system oceny osiągnie najbardziej rygorystyczny poziom.
Alfa Romeo Giulietta szczelnie wypełniona jest systemami zwiększającymi poziom bezpieczeństwa pasywnego i aktywnego. Dowodem na to jest np. zastosowanie najbardziej zaawansowanych urządzeń elektronicznych kontrolujących dynamikę jazdy (od trakcji do hamowania): system "Vehicle Dynamic Control", który zarządza takimi funkcjami, jak "Hill Holder", kontrola trakcji, wspomaganie nagłego hamowania, "MSR" przeciwdziałający blokowaniu kół napędowych przy redukcji biegów, aktywny system wspomagania układu kierowniczego ("Dynamic Steering Torque"), "Electronic Q2" - elektroniczny system, który powoduje zachowanie bardzo podobne do samoblokującego się mechanizmu różnicowego i najnowszy system "PREFILL", który po zwolnieniu pedału przyspieszenia wysyła sygnał do układu hamulcowego samochodu, skracając czas reakcji systemu i w konsekwencji skracając drogę hamowania.
Tysiące godzin wirtualnych symulacji pozwoliły na stworzenie nowej platformy "Compact", która debiutuje w Giuliettcie - samochodzie, który "wykorzystał" jedynie 4 prototypy. Następnie ta wirtualna projekcja została fizycznie sprawdzona na pojazdach wyprodukowanych w fabryce w Cassino, podczas 200 testów komponentów i podsystemów, ponad stu symulacjach zderzeń typu "Hyde" i ponad 80. próbach zderzeniowych (zderzenia czołowe, boczne, wywrócenia, z pojazdem poprzedzającym, mając na uwadze różne prędkości, z którymi mogą nastąpić zderzenia, różne typy przeszkód i troskę o pasażerów, którzy mogą charakteryzować się różnymi cechami fizycznymi).
Z czynnych systemów zabezpieczeń wymienić trzeba: 6 poduszek powietrznych w wyposażeniu standardowym, (dwie typu Multistage); trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z podwójnymi napinaczami; S.A.H.R. ("Self Aligning Head Restraint") - wbudowany w oparcie przednich siedzeń, który w przypadku zderzenia przybliża zagłówki do karku pasażerów - zmniejszając siłę uderzenia.
Skuteczność wszystkich urządzeń jest zwiększona dzięki strukturze czołowej o trzech liniach obciążeniowych wpływającą na reakcję samochodu w przypadku zderzenia czołowego niezależnie od typu uderzonej przeszkody. Pozwala to na przełom zarówno, jeśli chodzi o tzw. "partner protection", czyli szkody wyrządzone drugiemu pojazdowi uczestniczącemu w kolizji, jak również z punktu widzenia tzw. "self protection" (ochrony własnej), ponieważ kontrolowana deformacja sprawia, że ochrona jest bardziej skuteczna - niezależnie od typu zderzenia.
W dziedzinie bezpieczeństwa prewencyjnego, w Alfie Romeo Giulietta zastosowane zostały przednie reflektory z funkcją świateł do jazdy dziennej, która przy uruchamianiu pojazdu, automatycznie włącza światła do jazdy dziennej - odpowiada to europejskim standardom, które wejdą w życie w roku 2012 i światła tylne typu LED, które w porównaniu z żarówkami tradycyjnymi dają większą intensywność światła.
[
]( http://wnp.pl )