Alfa Romeo 4C Spider: emocjonująca propozycja na lato
Jedno z najbardziej emocjonujących włoskich aut debiutuje na całym świecie. To Alfa Romeo 4C Spider. Otwarta wersja coupe 4C będzie produkowana ręcznie w zakładzie Maserati w Modenie. Pierwsze egzemplarze zobaczymy na drogach już latem tego roku.
Alfa Romeo 4C Spider stanowi kolejny etap „podróży" marki, której etapy wyznaczają takie modele jak: 8C Competizione, 8C Spider, 4C Coupé i 4C Spider Concept, zaprezentowany podczas 84. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie.
Inspirowana modelem 33 Stradale, 4C Spider koncentruje się na osiągach, lekkości i efektywności, m.in. dzięki nadwoziu wykonanemu z kompozytu SMC i kabinie kierowcy wykonanej z włókna węglowego.
Karbonowa kabina
Wnętrze kabiny Alfy Romeo 4C Spider inspirowane jest światem wyścigów i zostało zaprojektowane tak, aby połączyć wysoki poziom stylizacji z elementami funkcjonalnymi. Alfa Romeo 4C Spider wyposażona jest w pokryte skórą sportowe fotele oraz jednobryłowe nadwozie wykonane w całości z włókna węglowego.
Zaprojektowana z myślą o kierowcy kabina samochodu jest wyposażona w pokrytą skórą sportową kierownicę, spłaszczoną w dolnej części, sterowanie skrzyni biegów umieszczone na kierownicy oraz zespół pedałów z aluminium.
Nowością w gamie Alfy Romeo 4C jest ekskluzywny system audio Alpine. System nagłaśniający gwarantuje możliwość podłączenia urządzeń multimedialnych: połączenia telefoniczne Bluetooth, streaming Bluetooth, wejście USB, interfejs iPod i odczyt CD/MP3. Poza tym, radio Alpine zapewnia dostęp do radia HD i do SiriusXM Radio.
Centralnie umieszczony silnik
Dzięki centralnie umieszczonemu silnikowi i kompaktowym wymiarom, Alfa Romeo 4C Spider zapewnia precyzję prowadzenia, zrywność i dobre osiągi. Maksymalna prędkość to 257,5 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h – 4,1 sekundy.
Projektując platformę niezbędną dla zagwarantowania optymalnych osiągów inżynierowie Alfy Romeo czerpali inspirację z technologii Formuły 1. Wynikiem jest jednobryłowa, modułowa konstrukcja kabiny kierowcy i pasażera wykonana w całości z naklejanych kolejnych warstw włókna węglowego. Ważąca 107 kg konstrukcja z jest trzykrotnie bardziej wytrzymała i siedem razy lżejsza niż stal.
Dzięki sztywności wynikającej z jednobryłowego nadwozia inżynierom Alfy udało się zmniejszyć do minimum różnice strukturalne pomiędzy 4C Spider, a 4C Coupé.
Serce: silnik 1,75 z doładowaniem
Silnik o pojemności 1750 cm3 z turbodoładowaniem i aluminiowym korpusem oraz podwójnym wydechem jest wyposażony w podwójny wariator faz rozrządu VVT. Dostarcza 237 KM, co w przeliczeniu oznacza 136 KM z litra pojemności silnika.
Turbosprężarka nowej generacji jest wyposażona w kolektor wydechowy z konwerterem impulsów, który optymalizuje wykorzystanie fal ciśnienia do zwiększenia momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika.W konsekwencji już 80 proc. maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 350 Nm jest dostępne przy 1700 obr./min.
Skrzynia i DNA
Silnik współpracuje ze skrzynią biegów Alfa TCT (z podwójnym suchym sprzęgłem) obsługiwaną za pomocą łopatek umieszczonych za kierownicą i regulowaną przez selektor Alfa DNA. W celu zwiększenia komfortu jazdy w trybie Dynamic, Natural lub All weather, skrzynia biegów ma również tryb automatyczny.
Selektor kontroli dynamicznej Alfa DNA optymalizuje osiągi auta. Oferujący cztery ustawienia, w tym tryb Race, selektor Alfa DNA dostosowuje ustawienia silnika, układu kierowniczego, napędu, mechanizmu różnicowego Alfa Electronic Q2 oraz elektronicznej kontroli stabilności (ESC) do potrzeb kierowcy.
Przesuwając selektor do wybranej pozycji, można zindywidualizować tryb jazdy 4C Spider. W trybie Race można włączyć system Launch Control, który umożliwia osiągniecie przyspieszenia do 100 km/h w 4,1 sekundy, po szybkim zwolnienia pedału hamulca.
Schemat zawieszenia Alfy Romeo 4C Spider wykorzystuje rozwiązania techniczne stosowane w samochodach wyścigowych. Zawieszenie przednie posiada konfigurację z podwójnym wahaczem. Z tyłu zastosowany został nowoczesny system McPherson. Zawieszenia wykonane są ze stopu aluminium i stali.
Tradycja 4C
Nazwa Alfa Romeo 4C Spider odwołuje się do sportowej tradycji marki: w latach 30. i 40. XX w. skróty 8C i 6C wskazywały na auta wyścigowe i szosowe wyposażone w mocne: ośmio- i sześciocylindrowe silniki. Tak samo, jak w przypadku 4C Coupé, nazwa nadana Alfie Romeo 4C Spider odnawia tradycję.
4C Spider stanowi jej część, w poczet której wchodzą najbardziej ekskluzywne modele, których cechą charakterystyczną jest lekkość i efektywność: 8C 2900 B Touring (1938) z nadwoziem z aluminium; 1900 C52 „Disco Volante" (1952), który pokonał barierę 230 km/h; legendarny 33 Stradale (1967) z silnikiem zamontowanym w pozycji centralnej i z ramą rurową ze stopu magnezu.
Źródło: FAP