Trwa ładowanie...

Alfa Romeo 159 kontra Opel Vectra GTC

Alfa Romeo 159 kontra Opel Vectra GTC
d1rgy5y
d1rgy5y

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11783/alfa-duza.jpeg',500,375) ) |
| --- | Na pozór mogłoby się wydawać, że oba auta nie mają ze sobą wiele wspólnego. Z Alfą, od zawsze uwielbianą przez indywidualistów, rywalizuje Opel, czyli wygodne auto rodzinne.

Samochód rodzinny musi spełnić wiele kryteriów. Kiedy do auta wsiadają dwie dorosłe osoby i dwójka dzieci nie wystarczy sportowe coupe. Można pójść za radą znajomych i kupić coś dużego i taniego. Tyle, że nie wszyscy z nas chcą jeździć pospolitymi autami. Wtedy trzeba znaleźć auto, które spełni oczekiwania rodziny i zaspokoi nasze własne ambicje.

d1rgy5y

Przed nami konfrontacja diesli klasy średniej. Aut z umiarkowanym apetytem na paliwo i dużą dawką emocji.

Cechy szczególne

Vectra to auto, które zawsze stało w cieniu konkurencji. Mimo atrakcyjnej ceny, przez wiele lat było niedocenianie. Trochę zresztą na własne życzenie. Oplowi brakowało charakteru, lekkości, czasem wyposażenia i dobrych silników diesla. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11783/vectra-duza.jpeg',500,333) ) |
| --- | Ale kiedy w 2006 roku Niemcy zdecydowali się odświeżyć wizerunek Vectry wszystko się zmieniło. Przednie światła podobne do tych z mniejszej Astry, lepsze materiały wykończenia wnętrza i nowoczesna gama silników, to wszystko sprawiło, że Opel zyskał wielu nowych klientów.

d1rgy5y

Wersja GTC, to synonim 5-drzwiowego nadwozia o sportowym zacięciu. Zaletami Vectry są też duży bagażnik, bogata lista wyposażenia i tani serwis.

Włoski koncern aż 7 lat pracował nad następcą 156. Wygląda jednak na to, że z powodzeniem. Alfa 159 stylistycznie jest równie atrakcyjna co jej poprzedniczka. Agresywna linia przedniej części, kusi swoim „spojrzeniem”. Charakterystyczne światła i wyprofilowana osłona chłodnicy nawiązują do tradycji marki.

Ważniejsze jest jednak to, że w nowym modelu udało się uniknąć wielu wad poprzedniczki. 159 jest dojrzalsza konstrukcyjnie i nowocześniejsza.

We wnętrzu także wiele się zmieniło . Kokpit, choć stylistycznie atrakcyjny pozostawiał wiele do życzenia pod względem jakości. Nowe Alfy są znacznie lepiej wykonane.

d1rgy5y

Do wad włoskiego auta niewątpliwie należy dość ciasne wnętrze i dość mały bagażnik (zaledwie 405 l). Aby móc przewieść większe przedmioty, do testowanej wersji Progression należy dokupić dzielone i składane tylne siedzenia w cenie 1700 zł.

Silniki

W rodzinnych autach przede wszystkim liczy się bezpieczeństwo. Dobre przyspieszenie i elastyczność silnika mają więc duże znaczenie. Dalekie wakacyjne podróże zmuszają jednak do oszczędności i na pomoc przychodzą współczesne diesle. Choć kiedyś było to nie do pomyślenia, w obu autach pracują silniki wytwarzane w tej samej fabryce. Jednostka 1.9 l firmy Powertrain cieszy się coraz większym uznaniem. Można ją znaleźć pod maskami wielu innych europejskich modeli. W obu porównywanych auta, nie ma najmniejszych problemów z przyspieszaniem. Zużycie paliwa zależy od stylu jazdy, zarówno Opel jak Alfa zadawalają się umiarkowanym spalaniem (średnio ok. 7,0 l/100 km)

d1rgy5y

Jazda

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11783/vectra-duza-1.jpeg',500,333) ) |
| --- | Alfa Romeo to jeden z najprzyjemniejszych pojazdów do codziennej jazdy. Tę przyjemność można porównać do prowadzenia kompaktowej serii 3 spod znaku BMW. Doskonały układ kierowniczy i dość sztywne zawieszenie pozwalają pokonywać zakręty z największą precyzją. Skuteczne hamulce i pięć gwiazdek w teście EuroNcap pozwalają przesunąć margines bezpieczeństwa dużo dalej niż w przypadku konkurencji.

d1rgy5y

Vectra pod tym względem nie mogła się równać ze sportową Włoszką. Komfortowe zawieszenie pozwala jedynie na wygodną i spokojną podróż. Jednak wraz z pojawieniem się nowej Astry wprowadzono do sprzedaży system, który oferuje dużo więcej.

Za naciśnięciem jednego przycisku, układ IDS Plus utwardza amortyzatory i zmienia siłę wspomagania kierownicy. Przyspiesza także reakcję silnika na pedał gazu. To wszystko sprawia, że jazda Vectrą staje się dużo bardziej emocjonująca, choć dla miłośników sportowych wrażeń mimo wszystko polecamy Alfę.

d1rgy5y

Podsumowanie

Po niedawnym face liftingu Opel znacznie zyskał. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11783/vectra-duza-2.jpeg',500,375) ) |
| --- | Vectra wreszcie wychodzi z cienia i pełnoprawnie uczestniczy w walce o miano najlepszego modelu w swojej klasie. Alfa Romeo 159 także ma wiele atutów, a do tego piękne nadwozie i bardzo dobrze się prowadzi.

Porównaliśmy najtańsze wersje wyposażenia dostępne z silnikiem 1,9 l. Vectra GTC jest co prawda droższa o ponad 11 tyś. zł, ale cennik Alfy skonstruowano tak, aby klient mógł sam doposażyć swoje auto. Aby więc dorównać Oplowi trzeba by dokupić kilka dodatków m.in. ESP dzieloną tylną kanapę i reflektory ksenonowe, lub zdecydować się na droższą wersję Distinctive.

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)


Alfa Romeo 159 Impression Opel Vectra GTS
Przestronność wnętrza +
Silnik Remis
Poziom hałasu (odczuwalny) Remis
Zużycie paliwa Remis
Wyposażenie +
Cena +

Wybrane dane techniczne

| | Alfa Romeo 159 1.9 Multijet | Opel Vectra GTC 1.9 CDTI |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/ diesel | 4/16/ diesel |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1910 | 1910 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 150/4000 | 150/4000 |
| Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min) | 320/2000 | 320/2000 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,4 | 9,8 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 217 |
| Pojemność bagażnika (l) | 405 | 500 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 70 | 61 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 4,8/8,1 | 4,7/7,4 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 466,0/182,8/141,7 | 4461,1/179,8/146 |
| Rozstaw osi (cm) | 270 | 270 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/8 | 2/12 |
| Cena (zł) | 99 700 | 110 850 |

Wybrane wyposażenie seryjne

| | Alfa Romeo 159 Progression | Opel Vectra GTS |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 7 | 6 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | 1900 zł | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S | S |
| Klimatyzacja | S | S |
| Radioodtwarzacz z CD | S | S | S - wyposażenie standardowe

Autor: Bartłomiej Bałdyga

d1rgy5y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1rgy5y
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj