Alfa Romeo 156 Crosswagon
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7602/156-crosswagon-01.jpg',600,422) ) |
| --- | Niewielu wie, że historia modeli Alfa Romeo wyposażonych w napęd na 4 koła ma już ponad 50 lat. AR51 – 1900 – model zaprojektowany w 1951 roku dla armii nie doczekał się jednak zbyt wielu następców. Alfa Romeo 33 4x4 z 1983 roku, 33 Permanent 4 z 1991 roku, 155 Q4 wyprodukowany w rok później i wreszcie 164 Q4 z 1993 roku. Choć więc Alfa Romeo wcześnie zaczęło stosować napęd na cztery koła, to jednak nigdy nie upowszechnił się on w autach tej marki.
Czy 156 Crosswagon, debiutujący podczas targów w Genewie, to model niszowy, czy ma szanse na popularność?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7602/156-crosswagon-02.jpg',600,422) ) |
| --- | Model Crosswagon zaprojektowano w Arese Style Centre. Styliści starali się zachować jak najwięcej z lekkości Sportwagon, choć auto ze względu na zupełnie inne zawieszenia musi wyglądać całkiem inaczej. To tak, jakby w bardzo pięknym i eleganckim bucie chcieć wstawić gruba podeszwę. But ten sam, a wygląda nieco inaczej. By grubsze opony (225/55 R17) nie raziły, nadano przednim i tylnym zderzakom masywniejszy wygląd. Wewnątrz nie zmieniono zbyt wiele – zamontowano tylko w widocznym miejscu kompas, który wyznaczać ma kierunek samochodu nie skazanego na podążanie wytyczoną drogo. Zabieg traktować trzeba, rzecz jasna, w kategoriach tzw. bajeru – bo 156 Crosswagon raczej nie będzie błądzić po prerii.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7602/156-crosswagon-03.jpg',600,422) ) |
| --- | Co do strony technicznej napędu Alfy 156 Crosswagon, to jest on jest on przenoszony permanentnie na cztery koła za pomocą trzech dyferencjału. Moment rozłożony jest nie symetrycznie (więcej na tył, mniej na przód). Takie rozwiązanie wskazuje na intencje, by auto przede wszystkim korzystało z dobrodziejstw napędu na cztery koła podczas szybszej jazdy. Mamy więc do czynienia, co dość oczywiste w przypadku Alfy Romeo, z raczej z samochodem, który ma świetnie jeździć po szutrach, błocie, śniegu, piachu itp., niż po dołach i większych nierównościach. Czy więc 156 Crosswagon to krok w stronę Volvo Crosscountry?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/7602/156-crosswagon-04.jpg',600,422) ) |
| --- | Alfa 156 Crosswagon wyposażona będzie w silnik wysokoprężny 1.9 JTD 16v Multijet, który osiąga moc maksymalną 110 kW / 150KM. Maksymalny moment obrotowy silnika wynosi 305 Nm przy 2 tys obr/min i przenoszony będzie za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej. Zastosowanie jednostki wysokoprężnej ma nie tylko zapewnić oczekiwaną po Alfie Romeo zrywność w tym cięższym od Sportwagon samochodzie, ale i utrzymać poziom spalania (wyższy ze względu na napęd 4x4) w ramach akceptowalnych przez większość kierowców. Wszak 156 Crosswagon nie będzie tak droga, jak Audi Allroad, czy wspomniane Volvo Crosscountry, by koszty eksploatacji nie stanowiły niemal żadnego zagadnienia. Ostateczna cena modelu 156 Crosswagon znana będzie dopiero w drugiej połowie tego roku, kiedy samochód trafi do sprzedaży.