Trwa ładowanie...
10-07-2002 15:50

Alfa Romeo 147 Samochodem Roku 2001, listopad 2000

Alfa Romeo 147 Samochodem Roku 2001, listopad 2000
d3elgah
d3elgah

Alfa Romeo 147 Samochodem Roku 2001, listopad 2000, WP

Alfa Romeo 147 zdobyła tytuł Car of the Year 2001 w 38 edycji europejskiego konkursu na Samochód Roku. Laureatka uzyskała - 238 pkt., wyprzedzając Forda Mondeo - 235 pkt. i Toyotę Prius - 229 pkt. Kolejne miejsca zajęły: Audi A2 - 184 pkt., Mercedes-Benz C - 164 pkt., Opel/Vauxhall Corsa - 133 pkt., Volvo S60/V70 - 92 pkt, Chrysler PT Cruiser - 74 pkt., Peugeot 607 - 43 pkt. oraz Citroen Picasso - 8 pkt.

(WP)
Źródło: (WP)

Alfa wygrała, choć na pierwszej pozycji umieściło ją tylko 9 jurorów, a np. za Toyotą Prius głosowało aż 17 dziennikarzy. Zadecydowały o tym punkty przyznawane głównie za drugie i trzecie miejsce, których japońskiej hybrydzie zabrakło.

d3elgah

W pokonanym polu zostały również, zajmując dalsze miejsca: BMW X5, Daewoo Tacuma, Hyundai Accent, Lantra, Santa Fe i Trajet, Kia Carens, Joice i Rio, Mitsubishi Pajero, Nissan Almera, Maxima i Tino, Opel/Vauxhall Agila, Toyota MR2, Previa, i RAV4.

Jednym z jurorów był polski dziennikarz motoryzacyjny Wojciech Sierpowski.

Wybory Samochodu Roku trwają praktycznie przez cały sezon, bowiem niemal nieustająco organizowane są prezentacje nowych modeli i jazdy testowe. Na początku września odbywają się jazdy testowo-porównawcze w Danii, gdzie jurorzy maja do dyspozycji wszystkie auta, biorące udział w konkursie.

W październiku po raz pierwszy miały miejsce testy wybranych już 10 samochodów również w Niemczech. Jazda po drogach o różnych nawierzchniach, doprowadzanie do krytycznych sytuacji, przeprowadzanie testu łosia, jazda samochodem obciążonym, slalomy, hamowania, jazda po śliskim zwróciły uwagę jurorów na kilka aut. Wśród nich na Alfę Romeo 147, tym samym wspierając jej wysoką ocenę z zakresu stylizacji nadwozia i wnętrza. Jednocześnie 147-ka znalazła się w grupie pojazdów wyróżniających się nowatorskimi rozwiązaniami, takimi jak na przykład system Selespeed zwiększający przyjemność prowadzenia samochodu, a zarazem podnoszący bezpieczeństwo jazdy i jak przystało na auto o charakterze sportowym, naśladujące rozwiązanie stosowane w wozach Formuły 1, które po przełączeniu na tryb pracy miejskiej umożliwia wygodną jazdę z automatycznym przełączaniem biegów.

(WP)
Źródło: (WP)

W konkursu Car of the Year samochody Fiata często plasują się na czołowych pozycjach. Wynika to z faktu, iż plebiscyt preferuje wozy popularne a takie właśnie dominują w ofercie włoskiego producenta. Dobry początek dał Fiat 124, który w 1967 roku zdecydowaną przewagą punktową zwyciężył, pozostawiając w pobitym polu takie samochody jak BMW 1600 i Jensen FF. Rok później niewiele zabrakło, by sukces powtórzył Fiat 125, który dosłownie otarł się o pierwsze miejsce ulegając rewolucyjnemu a zarazem drogiemu NSU Ro 80. Następny sezon przyniósł trzecie miejsce Alfie Romeo 1750, natomiast w kolejnym tytuł Car of the Year 1970 przypadł pierwszemu przednionapędowemu Fiatowi 128, a na drugim miejscu uplasowało się, też pochodzące z grupy Fiata, Autobianchi A 112.

d3elgah

Sukcesem włoskiego koncernu zakończyło się też współzawodnictwo w 1971 roku, kiedy to tytuł Car of the Year 1972 przyznano bardzo popularnemu w całej Europie modelowi 127. Rok później na trzecim miejscu znalazła się świetnie prowadząca się Alfa Romeo Alfetta, a w kolejnhym drugie miejsce przyznano dwumiejscowemu, sportowemu Fiatowi X1/9 z centralnie osadzonym zespołem napędowym. Pięć lat później drugie miejsce przypadło Fiatowi Ritmo, a w 1980 roku po raz pierwszy dała o sobie znać inna marka wchodząca w skład włoskiego koncernu - Lancia, kiedy to zwycięzcą okazała się słynna później Delta. Już w następnym sezonie drugie miejsce wywalczyła uniwersalna Panda, podobnie jak i Delta stylizowana przez Giorgetto Giugiaro.

W 1984 roku za najlepszy pojazd dla Europejczyków jury uznało kolejną kreacje Giugiaro - Fiata Uno, które w zaciętej walce o punkty wyprzedziło Peugeota 205 i Volkswagena Golfa. W kolejnym roku na trzecim miejscu znalazła się luksusową Lancię Thema i 12 miesięcy później na drugim - Lancia Y10.

Samochód marki Fiat ponownie pojawił się jako Car of the Year 1989, a był to model Tipo, którego dziś uznaje się za prekursora kompaktów o wysokim, obszernym nadwoziu. Warto odnotować, ze nawet najmniejszy (wyjąwszy malucha) z Fiatów - Cinquecento potrafił uplasować się na wysokim, drugim miejscu w 1993 roku.

d3elgah

I wreszcie Fiat Punto, któremu przyznano tytuł Car of the Year 1995 rozpoczął niewiarygodnie dobrą passę włoskich aut w tym konkursie. Już w następnym roku triumfował Fiat Bravo/Brava, zaś tytuł Car of the Year 1998 przytłaczającą przewagą punktową wywalczyła Alfa Romeo 156 wyróżniona za doskonałość konstrukcyjną i za piękną stylizację. W walce o zaszczytny tytuł świetnie spisał się sześciomiejscowy minivan Fiat Multipla, zajmując drugie miejsce.

1964 pkt. 1976 pkt. 1988 pkt.
1. Rover 2000 76 1. Simca 1307-1308 192 1. Peugeot 405 464
2. Mercedes 600 65 2. BMW 316-320 144 2. Citroen AX 252
3. Hillman Imp. 31 3. Renault 30TS 107 3. Honda Prelude 234
1965 1977 1989
1. Austin 1800 78 1. Rover 3500 157 1. Fiat Tipo 356
2. Autobianchi Primula 51 2. Audi A100 138 2. Opel Vectra/Vauxhall Cavalier 261
3. Ford Mustang 18 3. Ford Fiesta 135 3. Volkswagen Passat 194
1966 1978 1990
1. Renault 16 98 1. Porsche 928 261 1. Citroen XM 390
2. Rolls Royce Silver Shadow 81 2. BMW serii 7 231 2. Mercedes-Benz SL 215
3. Oldsmobile Tornado 59 3. Ford Granada 203 3. Ford Fiesta 214
1967 1979 1991
1. Fiat 124 144 1. Simca-Chrysler Horizon 251 1. Renault Clio 312
2. BMW 1600 69 2. Fiat Ritmo 239 2. Nissan Primera 258
3. Jensen FF 61 3. Audi A8 181 3. Opel/Vauxhall Calibra 183
1968 1980 1992
1. NSU Ro 80 197 1. Lancia Delta 369 1. Volkswagen Golf 276
2. Fiat 125 133 2. Opel Kadett 301 2. Opel Astra 231
3. Simca 1100 94 3. Peugeot 505 199 3. Citroen ZX 213
1969 1981 1993
1. Peugeot 504 119 1. Ford Escort 326 1. Nissan Micra 338
2. BMW 2500/2800 77 2. Fiat Panda 308 2. Fiat Cinquecento 304
3. Alfa Romeo 1750 76 3. Austin Metro 255 3. Renault Safrane 244
1970 1982 1994
1. Fiat 128 235 1. Renault 9 335 1. Ford Mondeo 290
2. Autobianchi A112 96 2. Opel Ascona 304 2. Citroen Xantia 264
3. Renault 12 79 3. Volkswagen Polo 252 3. Mercedes-Benz C 192
1971 1983 1995
1. Citroen GS 233 1. Audi 100 410 1. Fiat Punto 370
2. Volkswagen K 70 121 2. Ford Sierra 386 2. Volkswagen Polo 292
3. Citroen SM 105 3. Volvo 760 157 3. Opel/Vauxhall Omega 272
1972 1984 1996
1. Fiat 127 239 1. Fiat Uno 346 1. Fiat Bravo/Brava 378
2. Renault 15/17 107 2. Peugeot 205 325 2. Peugeot 406 363
3. Mercedes 350 SL 96 3. Volkswagen Golf 156 3. Audi A4 246
1973 1985 1997
1. Audi 80 114 1. Opel Kadett 326 1. Renault Megane Scenic 405
2. Renault 5 109 2. Renault 25 261 2. Ford Ka 293
3. Alfa Romeo Alfetta 95 3. Lancia Thema 191 3. Volkswagen Passat 248
1974 1986 1998
1. Mercedes 450 115 1. Ford Scorpio 337 1. Alfa Romeo 156 454
2. Fiat X 1/9 99 2. Lancia Y10 291 2. Volkswagen Golf 266
3. Honda Civic 90 3. Mercedes 200-300 E 273 3. Audi A6 265
1975 1987 1999
1. Citroen CX 229 1. Opel Omega 275 1. Ford Focus 444
2. Volkswagen Golf 164 2. Audi 80 238 2. Opel Astra 272
3. Audi 50 136 3. BMW serii 7 175 3. Peugeot 206 249
2000 2001
1. Toyota Yaris 344 1. Alfa Romeo 147 238
2. Fiat Multipla 325 2. Ford Mondeo 235
3. Opel/Vauxhall Zafira 265 3. Toyota Prius 229
d3elgah
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3elgah
Więcej tematów