Alfa Romeo 147 Samochodem Roku 2001, listopad 2000
Alfa Romeo 147 Samochodem Roku 2001, listopad 2000, WP
Alfa Romeo 147 zdobyła tytuł Car of the Year 2001 w 38 edycji europejskiego konkursu na Samochód Roku. Laureatka uzyskała - 238 pkt., wyprzedzając Forda Mondeo - 235 pkt. i Toyotę Prius - 229 pkt. Kolejne miejsca zajęły: Audi A2 - 184 pkt., Mercedes-Benz C - 164 pkt., Opel/Vauxhall Corsa - 133 pkt., Volvo S60/V70 - 92 pkt, Chrysler PT Cruiser - 74 pkt., Peugeot 607 - 43 pkt. oraz Citroen Picasso - 8 pkt.
Alfa wygrała, choć na pierwszej pozycji umieściło ją tylko 9 jurorów, a np. za Toyotą Prius głosowało aż 17 dziennikarzy. Zadecydowały o tym punkty przyznawane głównie za drugie i trzecie miejsce, których japońskiej hybrydzie zabrakło.
W pokonanym polu zostały również, zajmując dalsze miejsca: BMW X5, Daewoo Tacuma, Hyundai Accent, Lantra, Santa Fe i Trajet, Kia Carens, Joice i Rio, Mitsubishi Pajero, Nissan Almera, Maxima i Tino, Opel/Vauxhall Agila, Toyota MR2, Previa, i RAV4.
Jednym z jurorów był polski dziennikarz motoryzacyjny Wojciech Sierpowski.
Wybory Samochodu Roku trwają praktycznie przez cały sezon, bowiem niemal nieustająco organizowane są prezentacje nowych modeli i jazdy testowe. Na początku września odbywają się jazdy testowo-porównawcze w Danii, gdzie jurorzy maja do dyspozycji wszystkie auta, biorące udział w konkursie.
W październiku po raz pierwszy miały miejsce testy wybranych już 10 samochodów również w Niemczech. Jazda po drogach o różnych nawierzchniach, doprowadzanie do krytycznych sytuacji, przeprowadzanie testu łosia, jazda samochodem obciążonym, slalomy, hamowania, jazda po śliskim zwróciły uwagę jurorów na kilka aut. Wśród nich na Alfę Romeo 147, tym samym wspierając jej wysoką ocenę z zakresu stylizacji nadwozia i wnętrza. Jednocześnie 147-ka znalazła się w grupie pojazdów wyróżniających się nowatorskimi rozwiązaniami, takimi jak na przykład system Selespeed zwiększający przyjemność prowadzenia samochodu, a zarazem podnoszący bezpieczeństwo jazdy i jak przystało na auto o charakterze sportowym, naśladujące rozwiązanie stosowane w wozach Formuły 1, które po przełączeniu na tryb pracy miejskiej umożliwia wygodną jazdę z automatycznym przełączaniem biegów.
W konkursu Car of the Year samochody Fiata często plasują się na czołowych pozycjach. Wynika to z faktu, iż plebiscyt preferuje wozy popularne a takie właśnie dominują w ofercie włoskiego producenta. Dobry początek dał Fiat 124, który w 1967 roku zdecydowaną przewagą punktową zwyciężył, pozostawiając w pobitym polu takie samochody jak BMW 1600 i Jensen FF. Rok później niewiele zabrakło, by sukces powtórzył Fiat 125, który dosłownie otarł się o pierwsze miejsce ulegając rewolucyjnemu a zarazem drogiemu NSU Ro 80. Następny sezon przyniósł trzecie miejsce Alfie Romeo 1750, natomiast w kolejnym tytuł Car of the Year 1970 przypadł pierwszemu przednionapędowemu Fiatowi 128, a na drugim miejscu uplasowało się, też pochodzące z grupy Fiata, Autobianchi A 112.
Sukcesem włoskiego koncernu zakończyło się też współzawodnictwo w 1971 roku, kiedy to tytuł Car of the Year 1972 przyznano bardzo popularnemu w całej Europie modelowi 127. Rok później na trzecim miejscu znalazła się świetnie prowadząca się Alfa Romeo Alfetta, a w kolejnhym drugie miejsce przyznano dwumiejscowemu, sportowemu Fiatowi X1/9 z centralnie osadzonym zespołem napędowym. Pięć lat później drugie miejsce przypadło Fiatowi Ritmo, a w 1980 roku po raz pierwszy dała o sobie znać inna marka wchodząca w skład włoskiego koncernu - Lancia, kiedy to zwycięzcą okazała się słynna później Delta. Już w następnym sezonie drugie miejsce wywalczyła uniwersalna Panda, podobnie jak i Delta stylizowana przez Giorgetto Giugiaro.
W 1984 roku za najlepszy pojazd dla Europejczyków jury uznało kolejną kreacje Giugiaro - Fiata Uno, które w zaciętej walce o punkty wyprzedziło Peugeota 205 i Volkswagena Golfa. W kolejnym roku na trzecim miejscu znalazła się luksusową Lancię Thema i 12 miesięcy później na drugim - Lancia Y10.
Samochód marki Fiat ponownie pojawił się jako Car of the Year 1989, a był to model Tipo, którego dziś uznaje się za prekursora kompaktów o wysokim, obszernym nadwoziu. Warto odnotować, ze nawet najmniejszy (wyjąwszy malucha) z Fiatów - Cinquecento potrafił uplasować się na wysokim, drugim miejscu w 1993 roku.
I wreszcie Fiat Punto, któremu przyznano tytuł Car of the Year 1995 rozpoczął niewiarygodnie dobrą passę włoskich aut w tym konkursie. Już w następnym roku triumfował Fiat Bravo/Brava, zaś tytuł Car of the Year 1998 przytłaczającą przewagą punktową wywalczyła Alfa Romeo 156 wyróżniona za doskonałość konstrukcyjną i za piękną stylizację. W walce o zaszczytny tytuł świetnie spisał się sześciomiejscowy minivan Fiat Multipla, zajmując drugie miejsce.
1964 | pkt. | 1976 | pkt. | 1988 | pkt. | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rover 2000 | 76 | 1. | Simca 1307-1308 | 192 | 1. | Peugeot 405 | 464 | ||
2. | Mercedes 600 | 65 | 2. | BMW 316-320 | 144 | 2. | Citroen AX | 252 | ||
3. | Hillman Imp. | 31 | 3. | Renault 30TS | 107 | 3. | Honda Prelude | 234 | ||
1965 | 1977 | 1989 | ||||||||
1. | Austin 1800 | 78 | 1. | Rover 3500 | 157 | 1. | Fiat Tipo | 356 | ||
2. | Autobianchi Primula | 51 | 2. | Audi A100 | 138 | 2. | Opel Vectra/Vauxhall Cavalier | 261 | ||
3. | Ford Mustang | 18 | 3. | Ford Fiesta | 135 | 3. | Volkswagen Passat | 194 | ||
1966 | 1978 | 1990 | ||||||||
1. | Renault 16 | 98 | 1. | Porsche 928 | 261 | 1. | Citroen XM | 390 | ||
2. | Rolls Royce Silver Shadow | 81 | 2. | BMW serii 7 | 231 | 2. | Mercedes-Benz SL | 215 | ||
3. | Oldsmobile Tornado | 59 | 3. | Ford Granada | 203 | 3. | Ford Fiesta | 214 | ||
1967 | 1979 | 1991 | ||||||||
1. | Fiat 124 | 144 | 1. | Simca-Chrysler Horizon | 251 | 1. | Renault Clio | 312 | ||
2. | BMW 1600 | 69 | 2. | Fiat Ritmo | 239 | 2. | Nissan Primera | 258 | ||
3. | Jensen FF | 61 | 3. | Audi A8 | 181 | 3. | Opel/Vauxhall Calibra | 183 | ||
1968 | 1980 | 1992 | ||||||||
1. | NSU Ro 80 | 197 | 1. | Lancia Delta | 369 | 1. | Volkswagen Golf | 276 | ||
2. | Fiat 125 | 133 | 2. | Opel Kadett | 301 | 2. | Opel Astra | 231 | ||
3. | Simca 1100 | 94 | 3. | Peugeot 505 | 199 | 3. | Citroen ZX | 213 | ||
1969 | 1981 | 1993 | ||||||||
1. | Peugeot 504 | 119 | 1. | Ford Escort | 326 | 1. | Nissan Micra | 338 | ||
2. | BMW 2500/2800 | 77 | 2. | Fiat Panda | 308 | 2. | Fiat Cinquecento | 304 | ||
3. | Alfa Romeo 1750 | 76 | 3. | Austin Metro | 255 | 3. | Renault Safrane | 244 | ||
1970 | 1982 | 1994 | ||||||||
1. | Fiat 128 | 235 | 1. | Renault 9 | 335 | 1. | Ford Mondeo | 290 | ||
2. | Autobianchi A112 | 96 | 2. | Opel Ascona | 304 | 2. | Citroen Xantia | 264 | ||
3. | Renault 12 | 79 | 3. | Volkswagen Polo | 252 | 3. | Mercedes-Benz C | 192 | ||
1971 | 1983 | 1995 | ||||||||
1. | Citroen GS | 233 | 1. | Audi 100 | 410 | 1. | Fiat Punto | 370 | ||
2. | Volkswagen K 70 | 121 | 2. | Ford Sierra | 386 | 2. | Volkswagen Polo | 292 | ||
3. | Citroen SM | 105 | 3. | Volvo 760 | 157 | 3. | Opel/Vauxhall Omega | 272 | ||
1972 | 1984 | 1996 | ||||||||
1. | Fiat 127 | 239 | 1. | Fiat Uno | 346 | 1. | Fiat Bravo/Brava | 378 | ||
2. | Renault 15/17 | 107 | 2. | Peugeot 205 | 325 | 2. | Peugeot 406 | 363 | ||
3. | Mercedes 350 SL | 96 | 3. | Volkswagen Golf | 156 | 3. | Audi A4 | 246 | ||
1973 | 1985 | 1997 | ||||||||
1. | Audi 80 | 114 | 1. | Opel Kadett | 326 | 1. | Renault Megane Scenic | 405 | ||
2. | Renault 5 | 109 | 2. | Renault 25 | 261 | 2. | Ford Ka | 293 | ||
3. | Alfa Romeo Alfetta | 95 | 3. | Lancia Thema | 191 | 3. | Volkswagen Passat | 248 | ||
1974 | 1986 | 1998 | ||||||||
1. | Mercedes 450 | 115 | 1. | Ford Scorpio | 337 | 1. | Alfa Romeo 156 | 454 | ||
2. | Fiat X 1/9 | 99 | 2. | Lancia Y10 | 291 | 2. | Volkswagen Golf | 266 | ||
3. | Honda Civic | 90 | 3. | Mercedes 200-300 E | 273 | 3. | Audi A6 | 265 | ||
1975 | 1987 | 1999 | ||||||||
1. | Citroen CX | 229 | 1. | Opel Omega | 275 | 1. | Ford Focus | 444 | ||
2. | Volkswagen Golf | 164 | 2. | Audi 80 | 238 | 2. | Opel Astra | 272 | ||
3. | Audi 50 | 136 | 3. | BMW serii 7 | 175 | 3. | Peugeot 206 | 249 | ||
2000 | 2001 | |||||||||
1. | Toyota Yaris | 344 | 1. | Alfa Romeo 147 | 238 | |||||
2. | Fiat Multipla | 325 | 2. | Ford Mondeo | 235 | |||||
3. | Opel/Vauxhall Zafira | 265 | 3. | Toyota Prius | 229 |