Od urodzenia zachwyca wysmakowaną sylwetką, brzmieniem silnika i sposobem prowadzenia – Alfa Romeo 147. Nadal jest obiektem westchnień i marzeń, ale często jest to miłość platoniczna.
Nadwozie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9090/147-1-b.jpeg',500,335) ) |
| --- | Alfa Romeo 147 jest jednym z ładniejszych samochodów kompaktowych ostatnich kilkunastu lat. Sportowy charakter auta widać na każdym kroku – w dynamicznej linii nadwozia, we wnętrzu, sposobie jazdy. Smaczki linii nadwozia, jak charakterystyczny grill z przodu, tylne światła w kształcie łezki, ukryte klamki tylnych drzwi w słupkach czynią auto rozpoznawalne już na pierwszy rzut oka. Okrągłe zegary umieszczone w głębokich tubach, aluminiowe elementy wykończenia, sportowy kształt kierownicy – to wszystko cieszy oko właściciela. Do wykonania wnętrza użyto materiałów dobrej jakości, dzięki czemu w kilkuletnim aucie nie widać ich zużycia. W niektórych modelach trafiają się tylko czasami niedoróbki w spasowaniu elementów.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Przednie fotele o kubełkowym kształcie bardzo dobrze trzymają ciało i siedzi się w nich wygodnie. Komfort kierowcy podnoszą dodatkowe regulacje fotela i możliwość dopasowania kierownicy w dwóch płaszczyznach. Z tyłu auta jest już mniej wygodnie, zjawisko to jednak występuje we wszystkich kompaktach. Bagażnik ma dość skromną pojemność 280 litrów, ale można go powiększyć składając oparcie tylnej kanapy (standard we wszystkich modelach).
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9090/147-2-b.jpeg',500,390) ) |
| --- | Do wyboru jest sześć silników, wliczając najmocniejszy i występujący tylko w modelu GTA. Najpopularniejsza jednostka to benzynowy 1,6 l o mocy 105 KM – ekonomiczny, o przyzwoitych parametrach. O jego popularności decydowała przede wszystkim cena zakupu nowego auta – było najtańsze z całej oferty. Dalsze dwa silniki benzynowe to jeszcze jeden o pojemności 1,6 l i mocy 120 KM oraz 2,0 l z mocą 150 KM. Ten ostatni, choć już mniej ekonomiczny, spełni wszystkie wymagania właściciela Alfy – jest dynamiczny, o charakterystycznym odgłosie pracy. Najsilniejszy silnik benzynowy V6 ma pojemność 3,2 l, moc 250 KM i montowany jest tylko w modelu 147 GTA. Pojazd rozpędza się do 100 km/godz. w 6,3 sek.
Alfa, choć to auto sportowe, ma dwa bardzo dobre silniki diesla. Zarówno o mocy 115 KM jak i 140 KM odznaczają się znakomitymi osiągami przy niewielkim zużyciu paliwa.
Eksploatacja
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9090/147-3-b.jpeg',500,313) ) |
| --- | Alfa 147 jest przede wszystkim autem dla młodych ludzi, jak to się obecnie określa „o aktywnym stylu życia”. Samochód bardzo dobrze się prowadzi i daje dużo satysfakcji podczas jazdy. Jest to m.in. możliwe dzięki precyzyjnemu układowi kierowniczemu i dość twardo zestrojonemu zawieszeniu. Akurat takie ustawienie zawieszenia, niezbędne przy osiągach samochodu, na polskich drogach może być dla niektórych kierowców uciążliwe. Obniża się komfort podróżowania.
Alfa choć piękna, nie jest pozbawiona wad. Ogólnie nie jest to samochód awaryjny, natomiast w wielu egzemplarzach występowały drobne usterki, tzw. włoskie niedoróbki. Ich usuwanie spadło jednak na pierwszych właścicieli i gdy kupujemy kilkuletni pojazd najczęściej jest to już poza nami. Są jednak słabe punkty, o których warto wiedzieć.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9090/147-4-b.jpeg',500,384) ) |
| --- | Najwięcej kłopotów przysparza zawieszenie – przedwcześnie zużywają się dolne i górne wahacze, stabilizatory, poduszki amortyzatorów, elementy gumowo-metalowe. Bywają też usterki instalacji elektrycznej. Słabą stroną, na którą zwracają wszyscy uwagę, jest rozrząd. Należy pamiętać o wymianie paska co 60 tys. kilometrów oraz regulatora faz rozrządu.
Alfy 147 były oferowane z bogatym wyposażeniem standardowym. Wadami modelu jest dość spora utrata wartości oraz niemałe wydatki eksploatacyjne, jeżeli wystąpią awarie (bardzo mało zamienników podzespołów). Miłośnicy dynamicznej jazdy powinni omijać modele wyposażone w zautomatyzowaną skrzynię biegów Selespeed. W opinii użytkowników działa zbyt wolno i jest awaryjna. Oferta samochodów na rynku wtórnym nie jest duża, co świadczy o przywiązaniu ich właścicieli do marki. Można trafić nawet wersję GTA, ale ceny tego modelu nadal są dość wysokie.
Wady:
- wiele drobnych niedoróbek,
- mały bagażnik,
- szybka utrata wartości.
Zalety:
- efektowna stylistyka modelu,
- bogate wyposażenie standardowe,
- dobre właściwości jezdne.
Ważniejsze daty z historii modelu
2000 – premiera modelu w wersji 3-drzwiowej podczas salonu w Turynie; silniki: 1,6 l/105 i 120 KM, 2,0 l/150 KM
2000 – w grudniu Alfa 147 zdobywa tytuł Car of the Year 2001
2001 – wiosną wprowadzono na rynek wersję 5-drzwiową, silnik 1,9 JTD/110 KM
2003 – wersja GTA z silnikiem 3,2 l; silnik 1,9 JTD/ 140 KM
2005 – face lifting modelu
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)* | | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1,6 | 29,0-31,9 | 25,9 -33,9 | 29,9 -36,0 | 25,9 - 44,9 | 44,0 – 56,0 |
| 2,0 | 24,5 - 36,8 | 32,9 - 40,0 | - | - | - |
| 1,9 JTD | - | 25,8 - 33,9 | 30,0 - 36,7 | 44,5 - 53,9 | - |
- na podstawie ofert internetowych
Wybrane dane techniczne
| Silnik | 1.6 | 1.6 | 2.0 | 3.2 GTA | 1.9JTD | 1.9 JTD |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cmł) | 1598 | 1598 | 1969 | 3179 | 1910 | 1910 |
| Moc (KM/obr/min.) | 105/5600 | 120/6200 | 150/6300 | 250/6200 | 115/4000 | 140/4000 |
| Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min.) | 140/4200 | 146/4200 | 181/3800 | 300/4800 | 275/2000 | 305/2000 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 195 | 208 | 246 | 191 | 206 |
| Przyspieszenie 0-100 km (s) | 11,3 | 9,6 | 9,3 | 6,3 | 9,9 | 9,1 |
| Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 6,3/11,1 | 6,4/11,2 | 7/12,1 | 8,6/18,1 | 4,7/7,8 | 4,7/8,0 |
| Opony | 185/65 R15 | 195/65 R15 | 205/55 R16 | 225/45 R17 | 195/60 R15 | 195/60 R15 |
| Zbiornik paliwa (l) | 60 | 63 | 60 | | | |
| Objętość bagażnika (dmł) | 280/1030 | | | | | |
| Rozstaw osi (cm) | 255 | | | | | |
| Rozstaw kół przód/tył (cm) | 151/149 | | | | | |
| Długość/szerokość/ wysokość (cm) | 417/173/144 | | | | | |
| Masa własna (kg) | 1190 | 1200 | 1250 | 1360 | 1270 | 1290 |
| Masa całkowita (kg) | 1710 | 1720 | 1770 | - | 1790 | - |
Autor: Jerzy Kozierkiewicz