Akumulatory magnezowe wyprą tradycyjne?
Naukowcy z Toyota Research Institute of North America w Ann Arbor (USA) dokonali kolejnych postępów nad nowym rodzajem akumulatorów, w którym lit zastąpiono magnezem. Rozwiązanie to ma sprawić, że baterie będą tańsze, bezpieczniejsze i bardziej pojemne.
W przeciwieństwie do jednowartościowego litu, który jest używany w akumulatorach litowo-jonowych i litowo-polimerowych, magnez jest dwuwartościowy, co oznacza możliwość gromadzenia dwukrotnie większego ładunku elektrycznego przez każdy atom. Magnez jest też bardziej rozpowszechniony w przyrodzie, a co za tym idzie tańszy i bardziej stabilny, co mniejsza ryzyko pożaru.
Przez długi czas na przeszkodzie do stworzenia akumulatorów wykorzystujących magnez stał brak odpowiedniego elektrolitu, nie powodującego korozji elementów akumulatora. Przełom przyniosła współpraca zespołu, pracującego nad akumulatorami magnezowymi z badaczami, zajmującymi się materiałami zdolnymi przechowywać wodór dla pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi. Inżynier Rana Mohtadi zaproponowała wówczas zastosowanie w akumulatorach magnezowych związków używanych do przechowywania wodoru. - Udało się wykorzystać materiał używany wcześniej tylko do przechowywania wodoru i stworzyć z niego praktyczny i konkurencyjny składnik akumulatorów magnezowych - powiedziała.
Wprowadzenie akumulatorów nowej generacji na rynek wymaga jeszcze wielu badań, jednak prognozy są obiecujące. Akumulatory o większej gęstości energii mogą m. in. znacznie wydłużyć zasięg samochodów hybrydowych jadących w trybie elektrycznym czy też klasycznych "elektryków".
Źródło: Toyota
ll