Akumulator w kamperze po sezonie
Druga połowa września jest ostatnim dzwonkiem na przygotowanie kamperów do zimy. Oto jak przygotować na tą przerwę akumulatory, zarówno rozruchowy, jak i użytkowy.
Powszechnie panuje pogląd, że tylko niskie temperatury przyczyniają się do rozładowania akumulatora. Jest on błędny, gdyż w rzeczywistości to wysokie temperatury powodują szybsze jego "opróżnienie". Zimowy klimat sprzyja jednak tylko do pewnego momentu. Dzieję się tak, gdyż jeśli dojdzie do ewentualnego rozładowania akumulatora przechowywanego w ujemnej temperaturze, w którym gęstość elektrolitu jest znacznie obniżona, to może doprowadzić do jego zamarznięcia. To z kolei skutkuje nieodwracalnym uszkodzeniem akumulatora.
Ważne jest niedopuszczenie do rozładowania baterii. Najlepiej akumulatory wyjąć z pojazdu - pozostawienie ich w przyczepie lub kamperze sprawi, że przez cały czas będą pracowały podtrzymując pamięć sterowników, zasilając alarm i inne elementy układu elektrycznego. Oznacza to, że będą się szybciej rozładowywać. wyjątkami są kampery wyposażone w systemy solarne, w takim przypadku należy naładować akumulator przed zimą.
Przez cały czas nieużywania akumulatora należy kontrolować jego stopień naładowania. Pierwszym sposobem jest pomiar gęstości elektrolitu za pomocą areometru a drugim - pomiar napięcia akumulatora przy otwartym obwodzie. Jeżeli napięcie będzie niższe niż 12,6 V a gęstość elektrolitu poniżej 1,26 g/cm sześc. to baterię należy podładować. Dodatkowo nie wolno zapomnieć o regularnym usuwaniu z akumulatora warstwy wilgoci, oleju i kurzu, które z czasem tworzą warstwę przewodzącą.
Ciekawym rozwiązaniem są akumulatory wykonane w technologii AGM i/lub ŻEL. Obie koncentrują się na modyfikacjach w obrębie elektrolitu - w przypadku konstrukcji AGM jest on uwięziony w macie szklanej, z kolei w akumulatorach GEL do elektrolitu dodaje się kwasu krzemowego, który unieruchamia elektrolit, tworząc z niego postać silikonu. Modyfikacje te znacząco wpływają na osiągi i bezpieczeństwo użytkowania akumulatora. Nie rozładowują się wolniej niż klasyczne konstrukcje, a nawet przy głębokim rozładowaniu się nie są zagrożone zamarznięciem elektrolitu wynikającym z jego niskiej gęstości, gdyż ten efekt w nich nie występuje.
Źródło: nonoproblemo.pl
ll/moto.wp.pl
Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!