Trwa ładowanie...
10-10-2013 11:22

Akumulator w kamperze po sezonie

Akumulator w kamperze po sezonieŹródło: Thinkstock
d6y8xdh
d6y8xdh

Druga połowa września jest ostatnim dzwonkiem na przygotowanie kamperów do zimy. Oto jak przygotować na tą przerwę akumulatory, zarówno rozruchowy, jak i użytkowy.

Powszechnie panuje pogląd, że tylko niskie temperatury przyczyniają się do rozładowania akumulatora. Jest on błędny, gdyż w rzeczywistości to wysokie temperatury powodują szybsze jego "opróżnienie". Zimowy klimat sprzyja jednak tylko do pewnego momentu. Dzieję się tak, gdyż jeśli dojdzie do ewentualnego rozładowania akumulatora przechowywanego w ujemnej temperaturze, w którym gęstość elektrolitu jest znacznie obniżona, to może doprowadzić do jego zamarznięcia. To z kolei skutkuje nieodwracalnym uszkodzeniem akumulatora.

Ważne jest niedopuszczenie do rozładowania baterii. Najlepiej akumulatory wyjąć z pojazdu - pozostawienie ich w przyczepie lub kamperze sprawi, że przez cały czas będą pracowały podtrzymując pamięć sterowników, zasilając alarm i inne elementy układu elektrycznego. Oznacza to, że będą się szybciej rozładowywać. wyjątkami są kampery wyposażone w systemy solarne, w takim przypadku należy naładować akumulator przed zimą.

Przez cały czas nieużywania akumulatora należy kontrolować jego stopień naładowania. Pierwszym sposobem jest pomiar gęstości elektrolitu za pomocą areometru a drugim - pomiar napięcia akumulatora przy otwartym obwodzie. Jeżeli napięcie będzie niższe niż 12,6 V a gęstość elektrolitu poniżej 1,26 g/cm sześc. to baterię należy podładować. Dodatkowo nie wolno zapomnieć o regularnym usuwaniu z akumulatora warstwy wilgoci, oleju i kurzu, które z czasem tworzą warstwę przewodzącą.

Ciekawym rozwiązaniem są akumulatory wykonane w technologii AGM i/lub ŻEL. Obie koncentrują się na modyfikacjach w obrębie elektrolitu - w przypadku konstrukcji AGM jest on uwięziony w macie szklanej, z kolei w akumulatorach GEL do elektrolitu dodaje się kwasu krzemowego, który unieruchamia elektrolit, tworząc z niego postać silikonu. Modyfikacje te znacząco wpływają na osiągi i bezpieczeństwo użytkowania akumulatora. Nie rozładowują się wolniej niż klasyczne konstrukcje, a nawet przy głębokim rozładowaniu się nie są zagrożone zamarznięciem elektrolitu wynikającym z jego niskiej gęstości, gdyż ten efekt w nich nie występuje.

Źródło: nonoproblemo.pl

ll/moto.wp.pl

Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj