ACCORD I-CTDI – czy wierzyć reklamom?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8444/accord-cdti-01.jpeg',550,368) ) |
| --- | Wprowadzona niedawno na rynek wysokoprężna wersja limuzyny Accord była promowana hasłem: „Nie uwierzysz, że to diesel!”. Naszym zdaniem, hasło jest o tyle mylące, że sugeruje, jakoby prowadząc Accord napędzane silnikiem I-CTDI można było pomyśleć, że jedziemy samochodem benzynowym. ...A przecież pomyśleć tak mógłby jedynie całkowity laik, który dałby się zwieść cichutkiemu, przyjemnemu pomrukowi motoru.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8444/accord-cdti-02.jpeg',550,376) ) |
| --- | Honda Accord I-CTDI, jest bardzo ważnym samochodem dla bytu Hondy w Europie. Jako, że już ponad połowa sprzedawanych tu samochodów wyposażona jest w silniki dieslowskie, dysponowanie tego typu jednostką jest kwestią „być, albo nie być” każdego producenta. Długo Honda przygotowywała się do zaprezentowania pierwszego silnika wysokoprężnego w swej historii. Wszak firma jest największym na świecie producentem silników spalinowych i o blamażu nie mogło być mowy. ...I rzeczywiście efekt jest dość imponujący, bo Accord I-CTDI zapewnia parametry równe, czy w każdym razie porównywalne z najlepszymi dieslami, a przy tym odznacza się absolutnie rewelacyjną kulturą pracy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8444/accord-cdti-03.jpeg',550,420) ) |
| --- | Maksymalny moment obrotowy osiągany 340 Nm @ 2 tys obr/min zapewnia doskonałą dynamikę, której zapewne większość kierowców nie oczekuje po samochodzie ważącym półtora tony i dysponującym mocą maksymalną 140 KM @ 4 tys obr/min. Ważką zaletą Accord I-CTDI jest, że moment przyrasta elastycznie aż od 1 tys obr/min – nie mamy więc dyskomfortu towarzyszącego jeździe większością diesli, kiedy to albo dławimy silnik, albo ruszamy z piskiem opon. Wysokoprężna Honda Accord swobodnie przyspiesza w zakresie obrotów od 1,5 do 5 tys obr/min – nie skazując nas, jak część diesli – na irytujący, wąski zakres 2 - 4 tys obr/min. Diesel Hondy odznacza się w dodatku cudownym wręcz komfortem akustycznym: nawet w chwilę po rozruchu zimnego motoru nie słyszymy żadnych klekotów; nawet przy bardzo wysokich obrotach nie dobiega nas hałas.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8444/accord-cdti-04.jpeg',550,412) ) |
| --- | Jest sporo kierowców, którzy kupowali dotychczas Hondy niemal, że wyłącznie dla ich doskonałych silników. Jakkolwiek przesłanki takiego postępowania i w przypadku Accord I-CTDI wydają się słuszne, to jednak tak wybiórcze podejście do zalet Hondy nie jest zasadne. ...Trzeba jednak zdecydowanie określić nasze potrzeby i skonfrontować je z wyraźnie sprofilowanym charakterem Accord. Jest to bowiem auto o sportowej charakterystyce, jak na seryjnie sprzedawane modele klasy średniej, oczywiście. Siedzi się tu niżej, fotele otaczają ciało ciaśniej, zawieszenie reaguje zaś sprężyście. Nie ma co się obawiać trzęsienia właściwego Subaru Imprezie, ale i nie ma co marzyć o komforcie Citroena C5. Accord prowadzi się zdecydowanie pewniej i bardziej sztywno, niż absolutną większość konkurentów tej klasie aut. Z racji niskiego usytuowania foteli, również wysocy pasażerowie tylnej kanapy nie będą narażeni na destrukcję fryzury o podsufitkę.
Accord ma wszystkie te schowki i uchwyciki na kubki, którym zazwyczaj tak wiele uwagi poświęcają dziennikarze motoryzacyjni. Jeśli zaś chodzi o rzeczywiste walory użytkowe, to wspomnieć trzeba o niewątpliwej wadzie Accord, jeśli rozpatrywać go w kategorii aut rodzinnych: bagażnik ma relatywnie umiarkowaną pojemność 459 litrów, a dostęp do niego jest zdecydowanie niewygodny ze względu na bardzo wysoki zderzak. Mankamentem jest też z pewnością brak komputera pokładowego i dość przeciętny sprzęt grający.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/8444/accord-cdti-05.jpeg',550,388) ) |
| --- | O Holendrach mawia się czasem, że mają wszystkie zalety Niemców, są przy tym pozbawieni ich wad. Powiedzenie pewnie boleśnie upraszcza zagadnienie narodowego charakteru obu nacji, o ile o czymś takim wogóle można poważnie mówić. Powiedzenie to jednak przychodzi do głowy, bo podobnie jak narodowy charakter obywateli, tak i wytwory ich kultury materialnej podlegają powierzchownym zazwyczaj podsumowaniom. I tak, samochody Hondy zdają się mieć wszystkie zalety aut japońskich, jak solidność konstrukcji, trwałość, bezawaryjność - a przy tym pozbawione są przypisywanym im nudnej powierzchowności i wszechogarniającej przeciętność. Honda Accord I-CTDI jest autem ze sportowym biglem, z którego można do woli korzystać bez konieczności kręcenia silnika powyżej 7 tys obr/min – jak to bywa z dynamicznymi silnikami benzynowymi.