Trwa ładowanie...
16-04-2013 10:08

ABC wymiany opon na letnie

ABC wymiany opon na letnieŹródło: Thinkstock
dly69hz
dly69hz

Zbliża się sezon wymiany opon. Jak co roku rodzi się wiele pytań jak prawidłowo dobrać opony letnie, na co zwrócić uwagę podczas zakupu i jak poprawnie je eksploatować.

Wielu kierowców uważa, że wymiana opon na letnie nie ma sensu i przez cały rok jeżdżą na jednym komplecie "zimówek", co minimalizuje koszty i trudy związane z kolejkami w serwisach wulkanizacyjnych. Trzeba jednak pamiętać, że opona jest jedynym elementem pojazdu mającym bezpośredni kontakt z nawierzchnią i realizuje szereg założeń technicznych. Odpowiedzialna jest m. in. za przyspieszanie i hamowanie czy kontrolę trakcji.

Opony letnie oprócz tego, że mają inną budowę bieżnika to zbudowane są z odmiennych mieszanek gumy dostosowanych do wyższych temperatur. Opona zimowa podczas jazdy po rozgrzanym asfalcie traci swoje właściwości trakcyjne i wydłuża hamowanie, co wpływa na poziom bezpieczeństwa. Coraz mniejszą popularnością cieszą się też opony uniwersalne, wielosezonowe.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Dobór prawidłowego ogumienia zależy od tego, czy będzie ono stosowane w małym miejskim samochodzie czy takim ze sportowym zacięciem. Nie bez znaczenia są też indywidualny styl kierowcy i zalecenia producenta pojazdu, gdyż opony z homologacją współgrają z parametrami technicznymi konkretnego modelu. Stosowanie zamienników może pogorszyć własności jezdne oraz spowodować dostarczanie fałszywych informacji do systemów kontroli trakcji czy ABS.

dly69hz

Jeśli nie jesteśmy pierwszym właścicielem samochodu to nie należy sugerować się oponami zamontowanymi przez poprzedniego kierowcę. Mógł on dobrać ogumienie nieoptymalne dlatego też sprawdźmy informacje zawarte na naklejce fabrycznej umieszczonej we wnęce drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Parametry techniczne definiowane są przez kilkanaście czynników. Od listopada 2012 r. UE nałożyła obowiązek dodatkowego etykietowania opon samochodowych, określających efektywność paliwową, poziom emitowanego hałasu oraz przyczepność na mokrej nawierzchni. Etykiety takie są wstępną zachętą do dalszych analiz popartych m. in. profesjonalnymi testami produktowymi.

Jeśli jednak prawidłowy dobór ogumienia letniego przysparza problemów możemy obecnie skorzystać z fachowych porad. - Na platformie Motointegrator.pl uzyskamy poradę ekspertów, którzy nie tylko pomogą nam właściwie dobrać opony, ale jeszcze umówią nas na ich wymianę w pobliskim warsztacie. Każdy bez problemu w swoim sąsiedztwie może znaleźć warsztat Motointegratora, ponieważ jest ich już w całej Polsce ponad 1000. Dzięki temu nie musimy przechowywać kompletu opon w domu w czasie pomiędzy ich zakupem a montażem - mówi Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Wśród polskich kierowców ze względów ekonomicznych nadal jest powszechne kupowanie opon używanych. Trzeba być jednak bardzo ostrożnym - nawet jeśli wyglądają one powierzchownie na nieuszkodzone i mają wystarczająco głęboki bieżnik to mogą kryć usterki wewnątrz konstrukcji. W przypadku kupna nowych opon należy zwrócić uwagę na to, jak były składowane. Warunki w magazynach muszą spełniać określone normy dotyczące stojaków i optymalnych warunków fizycznych (wilgotność powietrza, temperatura, przewiew). Aby ogumienie zapewniało realizację wszystkich parametrów technicznych nie mogą być starsze niż 5 lat. Po tym czasie guma parcieje i opony tracą pierwotne właściwości, dlatego nie powinno się kupować opon starszych niż 2-3 lata. Datę produkcji można sprawdzić na boku opony. Mówi o tym kod, np. DOT 35 11, gdzie pierwsze dwie cyfry mówią o tygodniu, a dwie kolejne o roku produkcji.

dly69hz

Przeciętny kierowca stan swoich opon ocenia jedynie po głębokości bieżnika. Wielu z nich decyduje się na wymianę dopiero, gdy jego głębokość osiąga minimalny poziom 1,6 mm. Eksperci jednogłośnie jednak oceniają, że parametry zdecydowanie się obniżają przy głębokości bieżnika poniżej 4 mm - każde jej uszkodzenie mechaniczne pociąga za sobą nieodwracalne zmiany w konstrukcji i przez to we właściwościach jezdnych. Naprawa opon o wysokich indeksach prędkości np. po przebiciu gwoździem powinna być traktowana jedynie jako doraźne rozwiązanie, gdyż istnieje ryzyko pęknięcia kordu opony oraz deformacji bieżnika.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Uszkodzenia boku opony, tzw. guzy czy wybulenia to nic innego jak mechaniczne przecięcie korsu, do którego dochodzi przy najechaniu na wystającą przeszkodę czy wpadnięciu w drogową dziurę. Takie uszkodzenia eliminują oponę z dalszej eksploatacji. Guzy mogą pojawić się też na wewnętrznej stronie opony, przez co zauważenie ich przez kierowcę jest niemożliwe, dlatego też bardzo istotna jest regularna kontrola ogumienia i wyważanie kół nie rzadziej niż co 10 000 km.

Montaż opon powinno powierzać się sprawdzonym serwisom dysponującym odpowiednim oprzyrządowanie. Profesjonalne urządzenia są szczególnie ważne przy obsłudze zintegrowanych systemów kół (felga, opona i kontroler ciśnienia) umożliwiających jazdę po spadku ciśnienia.

Źródło: Motointegrator

ll/moto.wp.pl

dly69hz
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dly69hz
Więcej tematów