ABC sprawnej klimatyzacji
Aby stale cieszyć się chłodem w aucie, warto zawczasu przyswoić sobie kilka zasad używania "klimy" oraz regularnie dokonywać jej przeglądów. Na co zwrócić szczególną uwagę i jak nie dopuścić do kosztownych napraw?
Panujące powszechnie przekonanie, że skoro klimatyzacja działa prawidłowo, to nie warto jej w żaden sposób serwisować, jest błędem. Do jej długiego i sprawnego działania niezbędna jest przede wszystkim regularna kontrola. Kierowcy przypominają sobie o "klimie" zazwyczaj dopiero wtedy, gdy słabiej lub wcale nie chłodzi. Aby tego uniknąć wystarczy raz do roku dokonać pełnego przeglądu układu. Pozwoli on odpowiednio przygotować klimatyzację do wytężonej pracy. Dodatkowo, jeśli w porę odpowiednio nie zadbamy np. o sprężarkę, to naprawa może kosztować do kilkuset lub nawet kilku tysięcy złotych. Stały serwis jest niezbędny także dlatego, że nie da się samodzielnie sprawdzić np. poziomu czynnika chłodzącego - do tego potrzebny jest specjalny sprzęt, który komputerowo wskaże niedobór i podpowie, jaka powinna być właściwa ilość substancji.
Przegląd klimatyzacji powinien składać się z kilku czynności. Punktem wyjścia jest sprawdzenie szczelności układu, później należy wymienić olej, odessać stary czynnik chłodzący i w jego miejsce zaaplikować nowy. Kolejny krok stanowi wymiana filtra kabinowego, który ma za zadanie oczyszczać powietrze tłoczone do wnętrza kabiny. W parze z tą czynnością powinno iść taż odgrzybianie układu - poza pozbyciem nieprzyjemnego zapachu zabieg ten ma na celu usunięcie wszelkich alergogennych drobnoustrojów. Najpopularniejszą metodą odgrzybiania jest tzw. ozonowanie.
Aby cieszyć się sprawną klimatyzacją należy poznać kilka zasad jej prawidłowego używania. Przede wszystkim z "klimy" powinniśmy korzystać nie tylko w czasie upałów. Zimą dzięki niej szybciej odparują szyby, a dodatkowo mogą pełnić funkcję grzewczą. Jest to o tyle istotne, że nagłe rozpoczęcie intensywnego chłodzenia po kilku miesiącach przestoju często powoduje uszkodzenia poszczególnych elementów układu, skutkując przy tym dość drogimi naprawami. Nie warto też włączać klimatyzacji tylko na kilka chwil - dużo lepszym rozwiązaniem jest ustawienie nieco mniejszego, ale stałego nasilenia jej działania. Dotyczy to zwłaszcza dłuższych podróży, bowiem w trasie, przy wyższej prędkości, wyhamowujące po wyłączeniu klimatyzacji łopatki sprężarki łatwo mogą ulec złamaniu.
Odpowiednio eksploatowana i stale sprawdzana "klima" zasadniczo nie powinna przysparzać żadnych kłopotów. Problemy zaczynają się zwykle, gdy kupujemy używany samochód a poprzedni właściciel "zapomniał" o regularnych przeglądach. W takich przypadkach po zaaplikowaniu nowego czynnika chłodzącego, po kilku dniach mogą pojawić się problemy ze sprężarką. Zdarza się, że długo nieużywane elementy ulegają automatycznemu uszkodzeniu. Poza tym, najczęściej spotykaną usterką klimatyzacji jest nieszczelność przewodów - te wykonane z aluminium można odpowiednio pospawać, pozostałe zaś trzeba wymienić na nowe.
ll/moto.wp.pl